Binnentemperatuur meten

Alle vragen of opmerkingen betreffende EIB-KNX hardware kan je hier kwijt.
Plaats reactie
Dries_De_Bouwer
Berichten: 109
Lid geworden op: ma 24 mei 2010, 23:32

Binnentemperatuur meten

Bericht door Dries_De_Bouwer »

Hoi,

Ik heb momenteel een domotica installatie icm de Gira Homeserver. Ik zou daar graag ook de temperatuur van bepaalde ruimtes in willen weergeven. Ik zoek dus een (subtiele) manier om de temperatuur te meten in die ruimtes.

Kennen jullie discrete/kleine en betaalbare KNX apparaten die de temperatuur kunnen meten?
Of zijn er misschien schakelaars die ook de temperatuur meten (ik heb nu Gira System55)? Dan is het twee-in-een en valt de termometer ook niet op.

Wat is trouwens de beste plaats om zo'n thermometer te plaatsen? Idealiter zou ik die uit het zicht willen (op een kast), maar hoe meer je die dingen weg steekt, hoe minder nauwkeurig de meting gebeurt...
747driver
Berichten: 1475
Lid geworden op: za 19 feb 2011, 10:06

Re: Binnentemperatuur meten

Bericht door 747driver »

Ik gebruik de Gira 2033112 Tastsensor 3 Komfort met ingebouwde temp. sensor.
Tel de temperaturen van de sensoren bij elkaar op en deel dat door het aantal voor een gemiddelde temperatuur.
Dit met de HS3 dmv de Graphic Logic Editor.
Dries_De_Bouwer
Berichten: 109
Lid geworden op: ma 24 mei 2010, 23:32

Re: Binnentemperatuur meten

Bericht door Dries_De_Bouwer »

Hey bedankt, lijkt me de perfecte oplossing!

Ik heb nu zo'n viervoudige Berker tastsensor, maar zonder thermometer. :( Misschien moet ik die maar eens vervangen. Enig idee via welke webshop ik dit het goedkoopst kan aanschaffen?

En daarnaast: bestaan er ook 'losse' discrete KNX thermometers? Ik zoek er nog eentje voor in de kelder (geen schakelaars te vervangen)
747driver
Berichten: 1475
Lid geworden op: za 19 feb 2011, 10:06

Re: Binnentemperatuur meten

Bericht door 747driver »

Ik gebruik altijd preisroboter.de om te bepalen waar ik de spullen bestel.
Heb het meeste bij KSH gekocht maar ook wat bij Voltus en Eibmarkt.
KSH is wat duurder met verzendkosten maar vaak wat goedkoper met de producten.
Kwestie van hetgeen je nodig hebt in het mandje doen en zien wat het uiteindelijk kost.

Er zullen vast wel losse KNX temperatuur sensoren bestaan.
Heb er nooit naar gezocht aangezien ik die in de Tastsensoren gebruik.
Je ziet dan dat de meting ook sterk afhangt van de plaats in een kamer.
Vlak bij een raam is het al gauw 1,5 graad kouder dan elders in de kamer.
Je kunt "afwijkende" metingen natuurlijk ook een lager gewicht geven in de GLE waardoor de uiteindelijke gemiddelde temperatuur wat beter overeenkomt met de werkelijkheid maar dat heb ik niet gedaan.
zass
Berichten: 50
Lid geworden op: vr 22 okt 2010, 15:03

Re: Binnentemperatuur meten

Bericht door zass »

Via 1-wire (van Dallas/Maxim) kan je vele sensoren aansluiten, zoals RV, temperatuur, lux, etcetera. Zie http://www.wiregate.de/. Een nadeel is wel dat dit een ander protocol gebruikt dan KNX en je daar dus een aparte twee aderige draad voor zal moeten trekken (of de geel/witte draad gebruiken van je busleiding mocht deze niet in gebruik zijn). De wiregate unit is duur echter de sensoren zijn betaalbaar, zeker als je deze los besteld via farnell of mouser (dan kosten ze een paar euro per stuk).
747driver
Berichten: 1475
Lid geworden op: za 19 feb 2011, 10:06

Re: Binnentemperatuur meten

Bericht door 747driver »

Of je koopt er 50 voor $40 op eBay.
De hobbyist die microcontrollers programmeert kan dan met een eenvoudig boardje de sensoren uitlezen en met de SIM-KNX op de bus zetten.
Voor rond de €230 kun je dan 100 temperatuur sensoren uitlezen. :o
zass
Berichten: 50
Lid geworden op: vr 22 okt 2010, 15:03

Re: Binnentemperatuur meten

Bericht door zass »

Interessant! Heb nog wat losse 1wire sensoren liggen en een arduino... Heb komende maanden weinig tijd, maar ik ga er zeker naar kijken.
747driver
Berichten: 1475
Lid geworden op: za 19 feb 2011, 10:06

Re: Binnentemperatuur meten

Bericht door 747driver »

Heb nog wat losse 1wire sensoren liggen
Zeker wat samples gevraagd bij Dallas ;)

Heb al enige maanden een SIM-KNX-128 en een SIM-KNX-250 maar ben er nog niet aan gekomen om er wat mee te doen.
Ook aan microcontroller boardjes ontbreekt het me niet al zijn ze wel wat groot/uitgebreid als ik er alleen maar sensoren mee ga uitlezen.
Daar heb je geen eurocard formaat sbc voor nodig....
Wellicht dat ik toch maar bij mcselec.com een MINI-MAX/51-D bestel.
Plaats reactie