Schakelen stopcontacten

Alle vragen of opmerkingen betreffende EIB-KNX hardware kan je hier kwijt.
bertHobbes
Berichten: 10
Lid geworden op: di 24 feb 2009, 16:26
Locatie: Ninove

Schakelen stopcontacten

Bericht door bertHobbes »

Ik heb momenteel een aantal stopcontacten die rechtstreeks naar de kast werden gelegd en zou deze willen individueel schakelen.

Ik heb nog een paar outputs over van een Siemens Load switch N512 actor (230V, 20 A) en zou deze willen gebruiken.
Mijn electricien raad mij echter aan om toch nog een relais er tussen te steken. Dus de knx module/actor zou de sturing doen voor de relais. De relais zelf schakelt dan het stopcontact.

1. Is deze tussen relais wel degelijk nodig ? Is die Load Switch juist niet voorzien om stopcontacten rechtstreeks te sturen (Deze kan tot 20 A schakelen) ?
2. Indien een relais nodig is : Welk type van relais/teleruptor, op welke karakteristieken moet ik letten ?

Ik veronderstel dat het een relais moet zijn dat moet schakelen zolang het een stuurspanning krijgt en niet schakelen bij afwezigheid van de stuurspanning.
Kan iemand mij een voorbeeld/merk/type geven van zo'n relais ? Liefst stuurspanning op 220v zodat ik ni nog een transfo aan mijn been heb....

Met dank.
Dirk
Berichten: 4
Lid geworden op: wo 30 nov 2011, 15:58

Re: Schakelen stopcontacten

Bericht door Dirk »

Hey,

Het plaatsen van relais' achter de uitgangen van KNX-schakelactoren doet men vooral om:
Ten eerste: de contacten van je actor te sparen, hoewel zij wel sterk genoeg gemaakt zijn om belastingen van, in dit geval, 20A te schakelen, zullen zij op deze manier een langere levensduur kennen wegens het kleine vermogen van het relaisspoeltje dat zij nu maar hoeven te schakelen.
Ten tweede: Wanneer een contact stuk gaat door het veelvuldig schakelen van grotere belastingen na verloop van tijd hoef je dan ook alleen maar een relais te vervangen en niet een nieuwe actor te kopen wanneer al je contacten opgebruikt zijn.

Het is een eigen keuze die je moet maken, maar een slechte raad is het zeker niet.

Voorbeelden van relais 230V-20A:
http://products.geindustrial.com/Indust ... NTAX666131 richtprijs +/- 35€ in groothandel
of
http://www.ecataleg.be/nl/ref/004147/ richtprijs +/- 25€ in groothandel
of
http://support.automation.siemens.com/B ... reeLang=nl richtprijs +/- 25€ in groothandel

Mvg,
JurgenS
Berichten: 112
Lid geworden op: di 06 dec 2011, 10:49

Re: Schakelen stopcontacten

Bericht door JurgenS »

Ik heb ook meerdere geschakelde stopcontacten en die zitten ook allemaal achter een relais.
ligth011
Berichten: 230
Lid geworden op: ma 02 mar 2009, 07:58

Re: Schakelen stopcontacten

Bericht door ligth011 »

Ik weet niet wat je gaat schakelen met de stopcontacten, denk zelf iets van een staande lamp.
Heb al jaren gewoon een schakelactor , werkt nog steeds prima.
Of je moet echt 16 amp gaan schakelen.
747driver
Berichten: 1475
Lid geworden op: za 19 feb 2011, 10:06

Re: Schakelen stopcontacten

Bericht door 747driver »

Mij lijkt het gebruik van een extra relais niet noodzakelijk indien kleine belastingen worden geschakeld.
Wanneer echter grotere belastingen worden geschakeld of belastingen met een hoge inschakelstroom kan het gebruik van dat extra relais wel verstandig zijn.
Het vernieuwen ervan is beduidend makkelijker dan het vernieuwen van een aktor relais...
Ik zal het in ieder geval niet doen aangezien ik schakel aktoren ga gebruiken welke tevens stroommeting kunnen doen.
Net een Gira 104500 op eBay gekocht welke die mogelijkheid heeft.
grindal
Berichten: 152
Lid geworden op: zo 29 nov 2009, 16:34

Re: Schakelen stopcontacten

Bericht door grindal »

werken met extra relais zou ik idd enkel doen wanneer je groot vermogen moet schakelen, als je alles zou uitvoeren met afzonderlijke relais gaat je kostprijs / geschakeld stopcontact wel flink omhoog, om nog maar te zwijgen over alle extra ruimte in je elek. kast!
Tevens ook steeds kijken naar het vermogen van de relais.

als je actor maar voorzien is om 10A te schakelen en je er een relais van 25A achter plaatst zal toch de actor het eerder sneuvelen bij grote belasting.
747driver
Berichten: 1475
Lid geworden op: za 19 feb 2011, 10:06

Re: Schakelen stopcontacten

Bericht door 747driver »

De aktor zou dan slechts het relais moeten sturen en die verbruiken niet zo veel.
De extra ruimte welke al die relais innemen zou inderdaad een bezwaar kunnen zijn.
Zeker wanneer je (bijna) alle stopcontacten wil schakelen...
ferry
Berichten: 86
Lid geworden op: do 19 feb 2009, 19:09
Locatie: NL

Re: Schakelen stopcontacten

Bericht door ferry »

Ik zet nooit relais achter een actor. Wel goed opletten welke belasting je erop aan sluit. Ook goed kijken in de handleiding wat de stroom mag zijn van 2 contacten welke naast elkaar zitten. Deze mogen vaak gezamelijk ook niet zo'n hoge stroom hebben.

Het geld wat je bespaart door geen relais toe te passen zou je later weer kunnen gebruiken mocht de actor defect gaan :D
Maar als je goed naar de specificaties kijkt van de actor kan er niets mis gaan.
gysko
Berichten: 40
Lid geworden op: vr 14 jan 2011, 15:43
Contacteer:

Re: Schakelen stopcontacten

Bericht door gysko »

Ik zou enkel een relais plaatsen als je echt grote belastingen schakelt.
Wanneer het enkel is voor bvb een nachtlampje te schakelen zou ik geen externe relais (contactor) gebruiken
IDGS uw partner in knx domotica
henrikr
Berichten: 2
Lid geworden op: vr 07 jun 2013, 10:14

Re: Schakelen stopcontacten

Bericht door henrikr »

Hoi,
Ik haal deze veer uit de kast...
Heb ook het advies gekregen om een contactor/relay tussen de aktor en de stopkontakt te zetten,
qua ruimte en prijs komt het ongeveer op het zelfde neer (met een relais kan ik een kleinere en goedkopere aktor gebruiken (10A ipv 16/20A), maar wat me nadelig lijkt is de stroom die de relais nodig hebben om aan te blijven: zie dat dat vaak tussen 2-3watt is, dus met stuk of 40 relais wordt dat wel rondt de 1000kw/h per jaar, lijkt me wel een beetje zonde, of zie ik het verkeerd?

plan is wel om voraal lampen aan/uit te zetten en computers/tv/media installaties af te sluiten zodat de standby stroom niet al te hoog wordt, maar ik ga wel een deel van verhuren, en ik weet ook niet wat mensen in de toekomst op die stopkontakten zouden aansluiten, denk niet dat het continue hooge stroomen geschakelt gaat worden, maar wil alleen zorgen dat evt. pieken de knx apparatuur niet sloopt in een keer.

trouwens, Grindal: je zegt dat als je een actor van 10A gebruikt om een 20A relais aan te stuuren gebruikt dat toch de actor eerder gaat sneuvelen? heeft de relais zo veel stroom nodig om te schakelen? of wat bedoel je eigenlijk?
Plaats reactie