Enkelvoudige IP tunnel gebruiken voor twee aansluitingen

Alle vragen of opmerkingen betreffende EIB-KNX hardware kan je hier kwijt.
oNNoZeLe
Berichten: 217
Lid geworden op: wo 06 jan 2010, 09:52

Re: Enkelvoudige IP tunnel gebruiken voor twee aansluitingen

Bericht door oNNoZeLe »

tunnel staat altijd maar 1 connectie toe.
wilde je meer, had je een router moeten pakken.

Goedkoopste alternatief voor tijdelijk gebruik is een EIBD ertussen te zetten.

Deze kun je als knoppix image download op de uni van wenen.

Maar dan moet je wel al je actieve componenten laten verwijzen naar deze machine.

Als je geen enigzins geavanceerd pc gebruiker bent is dat misschien niet te doen.
mike67
Berichten: 13
Lid geworden op: do 04 jun 2009, 19:30

Re: Enkelvoudige IP tunnel gebruiken voor twee aansluitingen

Bericht door mike67 »

Dank voor je reactie. Ik ben vrij aardig bekend met IT en had in een vroeg stadium moeten doorzien dat een tunnel maar één verbinding toelaat. Dat is ook heel lang geen probleem geweest, maar heb nu een tweede component wat ook de bus op wil middels IP. Kan ik er wel een tweede IP tunnel bijzetten? Maar wellicht is het zinvoller dan een router te kopen.

Ik ga even kijken naar je suggestie, wellicht kan ik daar wat mee! Thanks.

Gr. Mike
oNNoZeLe
Berichten: 217
Lid geworden op: wo 06 jan 2010, 09:52

Re: Enkelvoudige IP tunnel gebruiken voor twee aansluitingen

Bericht door oNNoZeLe »

ik draai zelf op 1 machine een vmware met een ubuntu versie, zo kaal mogelijk en dan EIBD erop..
er ligt een oud klein machientje klaar om de vm te vervangen, maar het blijft hobby..

http://www.auto.tuwien.ac.at/~mkoegler/ ... /eibdriver

V.w.b. je vraag 2de tunnel weet ik eigenlijk niet wat dat met je multicast doet?
Daarnaast is een router altijd een mooiere oplossing, geen geklooi met software, maar de prijs is wel fors..
KNX_Steven
Berichten: 312
Lid geworden op: ma 23 feb 2009, 15:53

Re: Enkelvoudige IP tunnel gebruiken voor twee aansluitingen

Bericht door KNX_Steven »

Voor alle duidelijkheid: een KNXnet/IP Tunnelling Server kan meerdere KNXnet/IP Tunnelling connections aanbieden, maar elke connection kan maar door één client gebruikt worden.
De eerste KNXnet/IP Tunnelling Servers boden inderdaad maar één enkele connection aan.
Inmiddels zijn er KNXnet/IP Tunnelling Servers die meerdere (4, 5) connections aanbieden.

Elke KNXnet/IP Router moet ook KNXnet/IP Tunnelling aanbieden, maar de meeste implementaties bieden daar nog steeds maar één connection aan.

routing = multicast, connectionless
tunneling = point-to-point, connections
mike67
Berichten: 13
Lid geworden op: do 04 jun 2009, 19:30

Re: Enkelvoudige IP tunnel gebruiken voor twee aansluitingen

Bericht door mike67 »

Beide bedankt voor de reactie. Een B&O gateway gebruikt mijn huidige en enkelvoudige connectie. Als ik dan met Ets4 en mijn laptop connectie wil maken gaat dat niet. Ik begrijp nu ook wel waarom. Of ik moet de EMS0206 vervangen door een router (en dan 4 connecties tegelijk aan kunnen), of ik moet een tweede EMS0206 bijplaatsen (of vergelijkbaar type). Als ik twee PC's zou hebben, zou ik EIBD daar tussen kunnen plaatsen. Ik ga even nadenken over wat wijsheid is. Thanks!

Gr. Mike
Plaats reactie