Lijnen koppelen

Alle vragen of opmerkingen betreffende EIB-KNX hardware kan je hier kwijt.
Plaats reactie
eulaersivan
Berichten: 5
Lid geworden op: za 23 apr 2011, 10:00

Lijnen koppelen

Bericht door eulaersivan »

Onze woning heeft KNX deelnemers en is gevoed door een Merten 6838-29.

Momenteel breiden we uit met een kantoor. Beide gebouwen zijn verbonden met de groene buskabel. Ik heb eveneens een voeding gekocht (Merten 6840-32) en 2 buskoppelaars (Merten 6802-04).

Hoe sluit ik die 2 gebouwen aan elkaar? Op de buskoppelaar staan 2 busaansluitingen: 1 voor een hoofdlijn en 1 voor een zijlijn.

Sluit ik de buskoppelaar in het kantoor aan als volgt: de hoofdlijn naar de woning en de zijlijn naar het kantoor? En hoe sluit ik dan de buskoppelaar aan in de woning?

Mvg

Ivan
747driver
Berichten: 1475
Lid geworden op: za 19 feb 2011, 10:06

Re: Lijnen koppelen

Bericht door 747driver »

Volgens mij heb je maar 1 buskoppelaar nodig.
Je hebt toch slechts 2 lijnen?
1 voeding voor de ene lijn en de andere voeding voor de andere lijn, de buskoppelaar ertussen.
De buskoppelaar scheidt de 2 lijnen electrisch van elkaar en alleen het signaal wordt doorgelaten.

Je voeding heeft 2 uitgangen welke inwendig hoogstwaarschijnlijk aan elkaar geknoopt zitten, geen 2 aparte KNX voedingsbronnen dus.
Hoeveel busdeelnemers heb je in totaal?
eulaersivan
Berichten: 5
Lid geworden op: za 23 apr 2011, 10:00

Re: Lijnen koppelen

Bericht door eulaersivan »

Bedankt voor je snelle reactie.

De woning en het kantoor zijn 2 afzonderlijke gebouwen die elk op zich moeten kunnen werken. Vandaar dat ik het niet erg vind dat er 2 afzonderlijke voedingen zijn (bovendien heb ik die 2de voeding al gekocht :-) . In de woning zijn een 55-tal deelnemers, in het kantoor komen er een 15-tal deelnemers.

Ben je zeker dat er maar 1 buskoppelaar moet komen. Het lijkt me inderdaad veel logischer, maar zo interpreteer ik de KNX schema's niet waar ze meerdere zone's uitleggen.

Mvg

Ivan
747driver
Berichten: 1475
Lid geworden op: za 19 feb 2011, 10:06

Re: Lijnen koppelen

Bericht door 747driver »

110% zeker ben ik er niet van maar het lijkt me wel logisch aangezien je slechts 2 lijnen koppelt.
Gewoon die buskoppelaar ertussen en aan weerszijden de voeding aansluiten.
2 voedingen moet je wel hebben aangezien de buskoppelaar de voedngspanning niet doorlaat.
Er is inderdaad een verschil tussen de 2 busaansluitingen van de buskoppelaar, de "superordinate" (bovenliggende) en de "subordinate" (ondergeschikte) lijn.
Dat zie je aan het stroomverbruik van beide kanten (6 vs. 8mA).
In de parameters zie ik het verschil niet.
Laatst gewijzigd door 747driver op ma 19 mar 2012, 12:06, 1 keer totaal gewijzigd.
JurgenS
Berichten: 112
Lid geworden op: di 06 dec 2011, 10:49

Re: Lijnen koppelen

Bericht door JurgenS »

Je kan die buskoppelaar wel gebruiken voor je kantoor maar noodzakelijk is het niet. Aangezien je toch een tweede voeding hebt kan je dat wel zonder probleem installeren. De buskoppelaar zorgt voor een afscheiding tussen beide lijnen en dus je hebt ook weer een voeding nodig.

Het kan maar is niet noodzakelijk.
747driver
Berichten: 1475
Lid geworden op: za 19 feb 2011, 10:06

Re: Lijnen koppelen

Bericht door 747driver »

Met 70 deelnemers is het gebruik van 2 lijnen wel aan te raden.
Meen dat het maximum aantal deelnemers op 1 lijn 64 is.
Jan-Age
Berichten: 26
Lid geworden op: di 26 apr 2011, 10:53

Re: Lijnen koppelen

Bericht door Jan-Age »

Je kunt de koppelaar ook als versterker gebruiken, dan kun je je adressering gewoon door laten lopen.

Verder zou ik zeggen: kijk eens naar deze pdf, hier heb ik zelf veel aan gehad.
747driver
Berichten: 1475
Lid geworden op: za 19 feb 2011, 10:06

Re: Lijnen koppelen

Bericht door 747driver »

Handig document.
Op één lijn kunnen
maximaal 64 busdeelnemers zijn aangesloten
Neem niet meer dan 40 of 45 deelnemers op per line
Plaats reactie