KNX Deurgong

Alle vragen of opmerkingen betreffende EIB-KNX hardware kan je hier kwijt.
Plaats reactie
Dries_De_Bouwer
Berichten: 109
Lid geworden op: ma 24 mei 2010, 23:32

KNX Deurgong

Bericht door Dries_De_Bouwer »

Hoi,

Op de KNX-bus die door mijn huis loopt wens ik op een bepaalde plaats een deurgong te plaatsen. Bij het aanbellen aan de voordeur of zijdeur moet steeds een verschillende melodie klinken. Daarbovenop zou een paniekschakelaar nog een derde melodie ('alarm') moeten activeren.

Een kant-en-klare "KNX deurgong" bestaat niet, of heb ik alvast niet gevonden. Dus ik dacht aan de volgende opzet:

De ABB i-bus® EIB Universal Interface US/U 4.2 aansluiten op de KNX bus. Deze heeft vier kanalen. Drie van de vier kanalen kan ik dan op een klassieke deurbel aansluiten, zoals:

Honeywell Deurgong (voordeel: heeft een alarm-tune, nadeel: niet in EU verkrijgbaar)
Grothe Deurgong (voordeel: verkrijgbaar in België, nadeel: geen alarm tune. Dus als ik de paniekknop indruk, kan ik hoogstens een "ding dong" krijgen. :? )
Deze zouden dan op batterijen werken.

Nu, los van de deurgong die ik zou nemen. Lijkt dit een werkbare oplossing? Kan zo'n ABB US/U een signaal doorsturen naar zo'n deurgong dat de deurgong zal triggeren? Ik ben onvoldoende technisch/electrisch/KNX onderlegt om dit in te schatten. Ik geloof dat de US/U een potentiaal vrije uitgang eist, maar kan niet inschatten of dit zo is bij die deurgongen.
747driver
Berichten: 1475
Lid geworden op: za 19 feb 2011, 10:06

Re: KNX Deurgong

Bericht door 747driver »

Heb geen alarm tune kunnen ontdekken hoor (tenzij je de tube chime bedoelt?).
Je hebt dan ook een aktor nodig welke op de gong wordt aangesloten.
Heb je een specifieke reden om hier KNX in te betrekken?
Kan er wel wat verzinnen hoor, loggen wanneer en waar is aangebeld en gong bv 's nachts de-activeren.
Als je dat niet van plan bent kun je net zo goed een convenionele bedrading toepassen.
Dries_De_Bouwer
Berichten: 109
Lid geworden op: ma 24 mei 2010, 23:32

Re: KNX Deurgong

Bericht door Dries_De_Bouwer »

Hey,

In de handleiding op pagina 12 zie je de verschillende melodies, en de laatste is een "alert tone".

Ik geloof dat de ABB US/U 4.2 net de actor zou moeten zijn die ik op de gong moet aansluiten. Deze "ontvangt" het KNX belsignaal (aanbellen via KNX is reeds voorzien). Deze ABB actor geeft het nodige dan door aan de deurgong.

De reden dat ik via KNX wil werken:
* Puur praktisch: ik geraak met mijn bekabeling niet tot waar ik mijn deurgong wil plaatsen, maar er passeert wel een KNX-bus;
* Logging;
* Foto nemen van aanbeller via IP-camera (dmv Gira HS);
Als buitenpost gebruik ik de Gira buitenpost. Via de "DCS-IP Gateway" (en de Gira HS) kan dit omgezet worden naar een KNX signaal. De binnenposten/deurgongen van Gira werken niet via de KNX-bus, deze moeten allemaal rechtstreeks verbonden zijn met de DCS-IP Gateway (parlofoniebus).
747driver
Berichten: 1475
Lid geworden op: za 19 feb 2011, 10:06

Re: KNX Deurgong

Bericht door 747driver »

Begrijp uit de documentatie van de ABB US/U 4.2 dat ie geen potentiaalvrije schakeluitgangen heeft.
Zo te zien is het geen schakelaktor.
Had het Alert verhaal in de documentatie niet gezien, alleen de tonen beluisterd onder het tabje videos/demos.
Dries_De_Bouwer
Berichten: 109
Lid geworden op: ma 24 mei 2010, 23:32

Re: KNX Deurgong

Bericht door Dries_De_Bouwer »

Hmmm... ken je iets anders met potentiaalvrije schakeluitgangen?
747driver
Berichten: 1475
Lid geworden op: za 19 feb 2011, 10:06

Re: KNX Deurgong

Bericht door 747driver »

Dit zou een kandidaat zijn lijkt mij.
Wel €110 duurder dan de ABB US/U 4.2
€175 bij Voltus.de

Kan iemand anders bevestigen cq ontkennen dat de ABB US/U 4.2 in dit geval niet de juiste keuze zou zijn?
chevcamaro
Berichten: 17
Lid geworden op: wo 03 nov 2010, 20:37

Re: KNX Deurgong

Bericht door chevcamaro »

Hallo,

De ABB US/U 4.2 is geen schakelactor,wel zou je er eventueel relais op kunnen aansluiten,
dan kun je wel potentiaal vrij schakelen.
Dries_De_Bouwer
Berichten: 109
Lid geworden op: ma 24 mei 2010, 23:32

Re: KNX Deurgong

Bericht door Dries_De_Bouwer »

Bedankt voor de input!
Ik ga eens kijken voor die SA/S4.10.1.

Ivm deurgongen, weet iemand nog interessanter alternatieven? Die Honeywell lijkt me ideaal, maar is niet in de EU verkrijgbaar...
Dries_De_Bouwer
Berichten: 109
Lid geworden op: ma 24 mei 2010, 23:32

Re: KNX Deurgong

Bericht door Dries_De_Bouwer »

Zou deze ook geschikt zijn voor de taak:
SA/S4.6.1
Die vind ik voor 152€ op Preisroboter
chevcamaro
Berichten: 17
Lid geworden op: wo 03 nov 2010, 20:37

Re: KNX Deurgong

Bericht door chevcamaro »

Hallo,

Met de SA/S4.6.1 kun je gewoon potentiaal vrij schakelen dus,moet werken.
Plaats reactie