stopkontakten voorzien van 5G2.5 voor eib?

Alle vragen of opmerkingen betreffende EIB-KNX hardware kan je hier kwijt.
Plaats reactie
djonathaninjo
Berichten: 14
Lid geworden op: wo 08 apr 2009, 12:20

stopkontakten voorzien van 5G2.5 voor eib?

Bericht door djonathaninjo »

Is het een goed idee om overal de stopkontakten te voorzien van een 5G2.5 ipv een 3G2.5.Wanneer je een stopkontakt wilt kunnen schakelen via eib kan ik de 2 overige draden gebruiken. Anders moet ik voor elk stopkontakt een eib leggen.
KNX_Steven
Berichten: 312
Lid geworden op: ma 23 feb 2009, 15:53

Re: stopkontakten voorzien van 5G2.5 voor eib?

Bericht door KNX_Steven »

Wil je dus je kabels in ster leggen vanuit je verdeelkast?
Aangezien je bus toch ongeveer overal passeert in je woning kan je in of nabij het stopkontakt ook een inbouwschakelaktor inbouwen.
djonathaninjo
Berichten: 14
Lid geworden op: wo 08 apr 2009, 12:20

Re: stopkontakten voorzien van 5G2.5 voor eib?

Bericht door djonathaninjo »

Ja ik wil dus gewoon van verdeelbord naar voorbeeld 8 stopkontakten gaan. (Gewoon altijd doorlussen).
Als ik een 5G2.5 neem kan ik dan toch die 2 overige paren gebruiken voor "EIB-kabel"?
Of hoe lossen jullie dat op als je uw stopkontakten wilt kunnen schakelen ofzo?
Groetjes Jonathan
KNX_Steven
Berichten: 312
Lid geworden op: ma 23 feb 2009, 15:53

Re: stopkontakten voorzien van 5G2.5 voor eib?

Bericht door KNX_Steven »

Er bestaat kabel, vlakke, die KNX (EIB) met 230 V combineert. Op de website van KNX Association kan je het document "Cable%20Manufacturers%201108e.pdf" downloaden. De kabel van Woertz bvb. laat dit toe.
De kern van een KNX geïsoloeerde ader moet minimaal 4 mm verwijderd zijn van de kern van een mains kabel, dus dat haal je denk ik niet met een 5G2.5.
Ik zou gewoon de KNX kabel afzonderlijk meetrekken (en omdat het gemakkelijker is te trekken zelfs in een aparte buis) tot aan het stopkontakt, of gewoon de kring schakelen in z'n geheel met een aktor in de verdeelkast. (Ik geloof dat er zelfs voorbedrade preflex met KNX erin bestaat.)
djonathaninjo
Berichten: 14
Lid geworden op: wo 08 apr 2009, 12:20

Re: stopkontakten voorzien van 5G2.5 voor eib?

Bericht door djonathaninjo »

ja en waar kan ik zo'n preflex met 3G2.5 + EIBKABEL kopen?
mvg,

jonathan
filip
Berichten: 60
Lid geworden op: di 16 jun 2009, 11:15
Locatie: Mechelen
Contacteer:

Re: stopkontakten voorzien van 5G2.5 voor eib?

Bericht door filip »

Hieronder de reactie die ik gisteren per ongeluk niet verstuurd heb.
Intussen zijn er al betere antwoorden geweest.
Toch nog een bedenking : Ik zou nooit verder werken of programmeren aan een installatie zonder groene KNX kabel. Ik werk niet verder aan iets dat zonder beroepsernst gemaakt is. Tenzij ik moet natuurlijk.



5G2.5 in busstructuur = Dan zult u in de toekomst één ofwel één groep van kontactdozen naar keuze goedkoop kunnen schakelen vanuit de schakelkast indien er nog een schakelkontact vrij is.

Ik weet te weinig van de praktijk om te beweren of inbouwdozen voor kontactdozen altijd diep genoeg zijn voor KNX inbouwschakelaktoren.
= duur, maar in de toekomst zijn we allemaal rijk.
KNX kabel is goedkoop.

5G2.5 in ster heeft geen zin, tenzij u later nog het aantal kontactdozen zou verdubbelen.
En neuter is dan geen blauw meer.

Denk eerder aan 5G kabels om TL lampen te dimmen.
filip
Berichten: 60
Lid geworden op: di 16 jun 2009, 11:15
Locatie: Mechelen
Contacteer:

Re: stopkontakten voorzien van 5G2.5 voor eib?

Bericht door filip »

djonathaninjo schreef:ja en waar kan ik zo'n preflex met 3G2.5 + EIBKABEL kopen?
mvg,

jonathan
Ik ben het al eens tegengekomen.
Preflex en Figibel hebben het niet in hun assortiment.
Mattias
Berichten: 36
Lid geworden op: zo 22 feb 2009, 20:08

Re: stopkontakten voorzien van 5G2.5 voor eib?

Bericht door Mattias »

Ik koop deze steeds van Preflex. Figibel heeft deze inderdaad ook. Het leuke bij Figibel is, is dat je zelf elke kabel in buis kan laten trekken voor een zeer eerlijke prijs. Een kennis van me heeft zo flex laten maken met 3g2,5+KNX (wel niet bij Figibel want de firma is vrij nieuw).
Bij CEBEO ligt de Preflex met KNX zelfs op stock.
Plaats reactie