tijd "uit sync"

Alle vragen of opmerkingen betreffende EIB-KNX hardware kan je hier kwijt.
oNNoZeLe
Berichten: 217
Lid geworden op: wo 06 jan 2010, 09:52

Re: tijd "uit sync"

Bericht door oNNoZeLe »

747driver schreef:Uit je eerste posting in dit topic begrijp ik dat de klok van je Berker display te snel of te langzaam loopt en dat je een methode zoekt om synchroon te blijven met de correcte tijd.
Ervan uitgaande dat je PC de tijd wat accurater volgt dan je Berker display zou ik denken dat wanneer je die tijd op de bus zet de tijd op de Berker er nooit ver naast kan zitten.
Of had je verwacht dat we een oplossing zouden hebben om de Berker seconde langer of korter te maken zodat hulp van buiten af niet meer nodig is?
JurgenS schreef:
oNNoZeLe schreef:

nee, ik zet de vm juist in om de "bus" tijd sync te houden..

Het is de clock van mijn berker panel of die van de B.IQ knoppen die uit sync raakt..

Ik heb ook B.IQ's maar ik heb niet het idee dat de tijd uit sync is. Hoeveel verschilt het dan bij jou?
ik heb op dit moment even geen idee hoeveel de tijd vooruit gaat lopen is, omdat ik nu de HS3 gebruik om het iedere ochtend te goed te stellen.
ik zal tijdens mijn vakantie dit eens monitoren.

Voor de "pro's" op dit forum de vraag, nemen jullie zoiets als een DCF ontvanger of NTP sync altijd op in een installatie, of zijn er nooi echt zo'n grote problemen met 'de tijd'

@747driver , ik had nooit verwacht dat de clock zo vooruit ging lopen. Dus het is eerder een ervarings vraag aan jullie allemaal en in hoeverre jullie het synchroniseren van tijd opnemen in de EIB planning.
747driver
Berichten: 1475
Lid geworden op: za 19 feb 2011, 10:06

Re: tijd "uit sync"

Bericht door 747driver »

Staat er in de Berker docs geen nauwkeurigheid vermeld voor de klok?
Zou Berker anders eens mailen met de vraag hoeveel de afwijking maximaal per dag mag zijn.
In de Graphic Logic Editor zou ik een functie maken welke de tijd van de Berker, een paar minuten voordat de HS3 synchroniseert met de NTP server, opvraagd en deze wegschrijft naar een message archive.
In de archive zie je dan de HS3 tijd wanneer dit gebeurde + de Berker tijd.
oNNoZeLe
Berichten: 217
Lid geworden op: wo 06 jan 2010, 09:52

Re: tijd "uit sync"

Bericht door oNNoZeLe »

747driver schreef:Staat er in de Berker docs geen nauwkeurigheid vermeld voor de klok?
Zou Berker anders eens mailen met de vraag hoeveel de afwijking maximaal per dag mag zijn.
In de Graphic Logic Editor zou ik een functie maken welke de tijd van de Berker, een paar minuten voordat de HS3 synchroniseert met de NTP server, opvraagd en deze wegschrijft naar een message archive.
In de archive zie je dan de HS3 tijd wanneer dit gebeurde + de Berker tijd.

oke thanx 747driver, maar dan kan ik ook concluderen dat een DCF ontvanger (of andere externe tijdsbron) echt niet noodzakelijk geacht is in EIB installatie. En dat een "extreme" afwijking in componenten niet normaal moet zijn. :D
747driver
Berichten: 1475
Lid geworden op: za 19 feb 2011, 10:06

Re: tijd "uit sync"

Bericht door 747driver »

maar dan kan ik ook concluderen dat een DCF ontvanger (of andere externe tijdsbron) echt niet noodzakelijk geacht is in EIB installatie
Tenzij het om 1 of andere reden van belang is dat "iedereen" op de bus weet hoe laat het precies is wanneer de tijd wordt gebruikt om iets te triggeren.
Kan hier echter geen voorbeeld van verzinnen...
En dat een "extreme" afwijking in componenten niet normaal moet zijn
Inderdaad, met een paar seconden per dag zou ik kunnen leven.
Het moeten echter geen minuten per dag zijn.
Net even gebeld met Hager, ze wisten het zo snel niet te vertellen.
Het advies was een mailtje te sturen met de vraag en het onderdeel nummer naar info(at)hager.nl
oNNoZeLe
Berichten: 217
Lid geworden op: wo 06 jan 2010, 09:52

Re: tijd "uit sync"

Bericht door oNNoZeLe »

een oud topic maar ik ben er inmiddels achter dat de BIQ standaard afwijking die kan oplopen tot iets van 8 minuten per 24 uur.. :evil:
747driver
Berichten: 1475
Lid geworden op: za 19 feb 2011, 10:06

Re: tijd "uit sync"

Bericht door 747driver »

Dat vind ik belachelijk veel.
Zou de leverancier en producent hiervan op de hoogte stellen en 'm omruilen.
oNNoZeLe
Berichten: 217
Lid geworden op: wo 06 jan 2010, 09:52

Re: tijd "uit sync"

Bericht door oNNoZeLe »

747driver schreef:Dat vind ik belachelijk veel.
Zou de leverancier en producent hiervan op de hoogte stellen en 'm omruilen.

haha nee het staat in de productsheet.. :D

"this is default" :roll:
747driver
Berichten: 1475
Lid geworden op: za 19 feb 2011, 10:06

Re: tijd "uit sync"

Bericht door 747driver »

Ouch, denk dat de eerste digitale horloges nauwkeuriger waren...
Plaats reactie