pulse

Alle vragen of opmerkingen betreffende EIB-KNX hardware kan je hier kwijt.
Plaats reactie
JurgenS
Berichten: 112
Lid geworden op: di 06 dec 2011, 10:49

pulse

Bericht door JurgenS »

Ik wil vanuit mijn domotica een "pulse" geven om mijn automatische poort te openen/sluiten. De sturing van de poort is niet KNX. Aan de poort heb ik een vingerprint lezer, die heeft 2 relais die ik aangelosten heb op een universele interface (Berker 704101) Waarmee kan ik eigenlijk een pulse doorgeven? Ook met een universele interface of met een schakelactor.....
oNNoZeLe
Berichten: 217
Lid geworden op: wo 06 jan 2010, 09:52

Re: pulse

Bericht door oNNoZeLe »

JurgenS schreef:Ik wil vanuit mijn domotica een "pulse" geven om mijn automatische poort te openen/sluiten. De sturing van de poort is niet KNX. Aan de poort heb ik een vingerprint lezer, die heeft 2 relais die ik aangelosten heb op een universele interface (Berker 704101) Waarmee kan ik eigenlijk een pulse doorgeven? Ook met een universele interface of met een schakelactor.....
Wat zou dan de bron van de pulse zijn?
JurgenS
Berichten: 112
Lid geworden op: di 06 dec 2011, 10:49

Re: pulse

Bericht door JurgenS »

Via de universele interface waar de vingerprint lezer aanhangt.
KNX_Steven
Berichten: 312
Lid geworden op: ma 23 feb 2009, 15:53

Re: pulse

Bericht door KNX_Steven »

Ik heb het ooit gedaan door een gewone binaire uitgang te gebruiken, met automatische uitschakeling. Normaal gezien is zoiets bedoeld voor een trappenhuisfunctie of een uitschakelvertraging, maar als je de tijden op hun minimum zet, bvb. 130 ms, kan je een korte puls geven van 130 ms.
(Let wel op, dit zijn counters en geen timers: in theorie kan er dus een fout op zitten even groot als de tijdsbasis. Als je dus tijdsbasis 130 ms kiest en factor 1, dan kan er een fout op zitten van 130 ms. Je puls kan dus in theorie variëren van 0 ms tot 130 ms. In een uitschakelvertraging kan dat geen kwaad, maar hier kan het wel betekenen dat je al eens een lange puls kan hebben of helemaal geen. Hoewel ik dat in de praktijk nog niet ben tegengekomen.)
Of dit echter een goeie praktijk is, weet ik niet.
JurgenS
Berichten: 112
Lid geworden op: di 06 dec 2011, 10:49

Re: pulse

Bericht door JurgenS »

Ik had iets vergelijkbaar gedacht met een schakelactor. Zo doe ik nu mijn trapverlichting, die uitschakelt na 2 minuten. Zou dan eens moeten kijken wat de minimum is die ik kan instellen.
JurgenS
Berichten: 112
Lid geworden op: di 06 dec 2011, 10:49

Re: pulse

Bericht door JurgenS »

Ik ga het proberen om via mijn schakelactor te doen. Ik heb daarvoor, denk ik, twee mogelijkheden. De eerste is inderdaad via staircase lighting function en de andere een On/Off delay.

Is wel niet in te stellen in ms maar minimum 1 seconde zou dat niet te lang zijn voor een pulse?

Staircase settings

Afbeelding

On/Off delay

Afbeelding
KNX_Steven
Berichten: 312
Lid geworden op: ma 23 feb 2009, 15:53

Re: pulse

Bericht door KNX_Steven »

Dat weet ik niet. Ik had gehoopt dat iemand hier antwoord zou kunnen op geven.
Desnoods via de fabrikant van de poortelektronika (datasheets) proberen achterhalen.
JurgenS
Berichten: 112
Lid geworden op: di 06 dec 2011, 10:49

Re: pulse

Bericht door JurgenS »

net even geprobeerd met een overbrugging te maken (gewoon met een draadje) als ik dat er tegen hou, een paar seconden, dan gaat de poort open. Doe ik dat nogmaals, dan sluit de poort weer. Ik denk dat beide methodes zouden werken.
JurgenS
Berichten: 112
Lid geworden op: di 06 dec 2011, 10:49

Re: pulse

Bericht door JurgenS »

Staircase lighting function is de way to go. Werkt prima, de On/Off delay werkt niet. Deze geeft vertraging alvorens de schakeling uit te voeren en niet andersom.
Plaats reactie