aansluiting KNX bus

Alle vragen of opmerkingen betreffende EIB-KNX hardware kan je hier kwijt.
Plaats reactie
jef
Berichten: 4
Lid geworden op: di 04 dec 2012, 16:15

aansluiting KNX bus

Bericht door jef »

hallo,
ik ben nieuw hier en zit in 6e jaar elektronica en maak een GIP.
ik moet via een TPUART IC kunnen communiceren op de KNX bus.
ik heb een aantal componenten van zenio (voeding, 8box voor outputs, quad voor inputs).
kan er iemand mij helpen hoe ik deze componenten met elkaar verbind? bv: schema? zwart aan zwart? of hoe dat zit?
moet de voeding op een apparte line gezet worden?
gelieve te antwoorden! ik heb de hulp hard nodig!
hfx
Berichten: 71
Lid geworden op: do 02 feb 2012, 01:37

Re: aansluiting KNX bus

Bericht door hfx »

Als 6e jaar kan je toch met google overweg?
http://cagliari.khbo.eu/doks/do/files/F ... bbefb3007b
KNX_Steven
Berichten: 312
Lid geworden op: ma 23 feb 2009, 15:53

Re: aansluiting KNX bus

Bericht door KNX_Steven »

Volg ook eens de korte inleiding op de eCampus op de website van KNX Association (www.knx.org). Hooguit 30 minuten en er zal al meer duidelijk zijn.
Inderdaad, zwart aan zwart, rood aan rood, en alle componenten gewoon parallel aan de bus; vertakken mag en is de gewoonte.
Als je met een TP-UART op de bus moet, moet je echter quasi het volledige KNX protocol implementeren... Is dit je in je school ooit voorgedaan? Pas op de hoeveelheid werk!
Waarom niet met een BAOS of een SIM?
jef
Berichten: 4
Lid geworden op: di 04 dec 2012, 16:15

Re: aansluiting KNX bus

Bericht door jef »

Ik heb opgezocht naar mogelijke oplossingen voor mijn opdracht..
Ik ben dan bij de TPUART ic uitgekomen en hebben deze dan ook besteld.
Dit is de eerste keer dat dit in de school gebeurt en is daarom ook extra moeilijk.
Ik hoop dat ik dit dan ook kan klaarspelen.
Daarom is alle hulp welkom bij het onderzoeken van dit protocol..
alvast bedankt voor de hulp!
KNX_Steven
Berichten: 312
Lid geworden op: ma 23 feb 2009, 15:53

Re: aansluiting KNX bus

Bericht door KNX_Steven »

WAT is precies je opdracht? Eerlijk gezegd, from scratch rekenen we normaal gezien voor een onervaren ontwikkelaar 4 manjaar om hard- en software te ontwikkelen. Dus: beginnen lezen van de specs, ETS leren kennen, TP-UART kennen, eerste telegrammetjes, stack programmeren, toepassing programmeren (al is 't maar een schakelaar), hardware voor de toepassing...
Vraag aan je school of ze KNX Scientific Partner willen worden: € 250 en je kijgt de TP-UART (en nog wat andere componenten) en de specificaties in je bus.
Ik zou echt graag hebben dat je hier beschrijft wat je opdracht is. Als het bvb. je opdracht zou zijn een KNX component te maken die met ETS kan geprogrammeerd worden, weiger dan die opdracht want de mislukking is gegarandeerd! Als 't alleen de bedoeling zou zijn om één vast telegram te kunnen zijn en 1 vast telegram te kunnen ontvangen, dan kan het lukken.
oNNoZeLe
Berichten: 217
Lid geworden op: wo 06 jan 2010, 09:52

Re: aansluiting KNX bus

Bericht door oNNoZeLe »

KNX_Steven schreef:WAT is precies je opdracht? Eerlijk gezegd, from scratch rekenen we normaal gezien voor een onervaren ontwikkelaar 4 manjaar om hard- en software te ontwikkelen. Dus: beginnen lezen van de specs, ETS leren kennen, TP-UART kennen, eerste telegrammetjes, stack programmeren, toepassing programmeren (al is 't maar een schakelaar), hardware voor de toepassing...
Vraag aan je school of ze KNX Scientific Partner willen worden: € 250 en je kijgt de TP-UART (en nog wat andere componenten) en de specificaties in je bus.
Ik zou echt graag hebben dat je hier beschrijft wat je opdracht is. Als het bvb. je opdracht zou zijn een KNX component te maken die met ETS kan geprogrammeerd worden, weiger dan die opdracht want de mislukking is gegarandeerd! Als 't alleen de bedoeling zou zijn om één vast telegram te kunnen zijn en 1 vast telegram te kunnen ontvangen, dan kan het lukken.
iemand weet waar ie over praat!! ;)
jef
Berichten: 4
Lid geworden op: di 04 dec 2012, 16:15

Re: aansluiting KNX bus

Bericht door jef »

de opdracht is: op een bestaand KNX systeem een TPUART op aansluiten die we met een µcontroller gaan aansturen.
als we dus op onze eigen drukknop drukken zou er een lamp van de maxinbox moetten gaan branden.
dus we zouden heel het protocol moetten kennen welke code we moetten sturen naar de TPUART.
KNX_Steven
Berichten: 312
Lid geworden op: ma 23 feb 2009, 15:53

Re: aansluiting KNX bus

Bericht door KNX_Steven »

Wat ik dan voorstel is het volgende.
1. Bestudeer inderdaad het KNX protocol, maar niet dieper dan wat in de Training Documentation staat, (boekjes van KNX Association te koop), of wat je vindt op het Internet: ga niet dieper dan de eigenlijke Telegramopbouw en leg dit kort uit in je projekt.
2. Dan zou ik her er eerlijk gezegd bij houden een vast Telegram te kunnen zenden of te kunnen ontvangen, met vast groepsadres en vaste data. (Nog niet helemaal duidelijk of je een zender of een ontvanger moet bouwen, of beide.) Voor zo'n communicatie gebruikt KNX een vast Telegram(eigenlijk gewoon een 1-bit waarde), wat we een "groepentelegram" noemen. Een KNX apparaat moet nog minstens een 6-tal andere soorten telegrammen (services) kennen om door ETS te kunnen worden geprogrammeerd, maar dat vergt veel meer werk en (las je het goed wil doen) een bijna een stack implementatie (alle ondersteunde layers van het OSI protocol), dus dat is niet doenaar op een wellicht korte tijd.

Heb je KNX al wat verder bestudeerd?
jef
Berichten: 4
Lid geworden op: di 04 dec 2012, 16:15

Re: aansluiting KNX bus

Bericht door jef »

het is de bedoeling beide te hebben dus sensor en actuator.
ik heb momenteel examens dus zal voor in de kerstvakantie zijn om dit verder te bestuderen.
ik heb geen cursus van het KNX systeem en hoopte dit allemaal te vinden in de datacheet op het internet?
de opdracht is idd gewoon met een vast adres dat we gaan aansturen.
het zal nog lastig worden de TPUART aan te sturen welke code ik moet versturen enz. maar ik ben blij dat u wat helpt hiervoor dank!!!
KNX_Steven
Berichten: 312
Lid geworden op: ma 23 feb 2009, 15:53

Re: aansluiting KNX bus

Bericht door KNX_Steven »

Je kan op het Internet zeker en vast voldoende informatie vinden over de telegram opbouw.
Doe dan de cursus op de eAcadamy van KNX en dan geraak je aan een gratis ETS4 Light.
Dan weet je hoe het werkt, kan je al een paar produkten aansluiten en downloaden en kan je de telegrammen bekijken, analyseren en proberen naspelen met de TP-UART.
Succes met de examens.
Plaats reactie