24 volt aansluiting componenten

Alle vragen of opmerkingen betreffende EIB-KNX hardware kan je hier kwijt.
Plaats reactie
Falcon10
Berichten: 18
Lid geworden op: zo 05 apr 2009, 22:21

24 volt aansluiting componenten

Bericht door Falcon10 »

Ik heb een Gira voeding voor voeding van mijn bus, waar ook een 30 volt aansluiting opzit.
Nu heb ik onlangs een Gira IP gateway aangeschaft, welke een 24 volts aansluiting ook nodig heeft buiten de bus aansluiting.
Mag de 30 volt vanopde Gira voeding gebruikt worden op de 24 volt aansluiting van de IP Gateway ?

Als ik het goed voor heb is dit gewoon het wit-gele paar van de bus kabel dat hiervoor gebruikt wordt, maar mag deze extra voeding van de 30 volt van de voeding zelf komen ?
747driver
Berichten: 1475
Lid geworden op: za 19 feb 2011, 10:06

Re: 24 volt aansluiting componenten

Bericht door 747driver »

Zou dat niet zomaar doen.
Tenzij de documentatie van de gateway vermeld dat er tot 30V mag worden aangesloten.
Meen dat de gateway 24VDC nodig heeft.
Wellicht dat die 30V die jij hebt AC is?
Dan kun je 'm sowieso niet gebruiken voor je gateway.
Heb je een artikelnummer van de voeding en gateway?
Falcon10
Berichten: 18
Lid geworden op: zo 05 apr 2009, 22:21

Re: 24 volt aansluiting componenten

Bericht door Falcon10 »

voeding : Gira 108600 320 mA voeding
IP router : Gira 216700 IP router
747driver
Berichten: 1475
Lid geworden op: za 19 feb 2011, 10:06

Re: 24 volt aansluiting componenten

Bericht door 747driver »

Zou moeten kunnen.
De extra uitgang van de 108600 geeft 30V DC.
De 216700 heeft een externe voeding nodig van 24V...30V DC.
Dit alles volgens de gebruiksaanwijzingen op de Gira site.
Uiteraard wel letten op de polariteit van de externe voeding voor de 216700
Wellicht dat er een standaard is voor de te gebruiken polariteit voor de witte en gele draad?
egfdevos
Berichten: 1417
Lid geworden op: vr 26 jul 2013, 07:31
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen, NL

Re: 24 volt aansluiting componenten

Bericht door egfdevos »

Ook al is het een oude post ik wil er toch even op reageren.

Dit gaat prima werken en zal ook voor de rest helemaal geen problemen geven.
Zou het zelf ook zo doen.

Officieel mag het niet want de extra 30V DC is in dit geval een gecombineerde voedingsbron met de Bus.
Doordat je nu een IP-Router er op aansluit is de BUS zijde niet langer SELV en voldoet daarom niet langer aan de gestelde eisen van een KNX voedingsbron.

Het mooie is dat sommige leveranciers het gebruik van de extra 30V DC aansluiting zelfs aanbevelen voor deze toepassing.
De enige juiste toepassing in dit geval van de 30V DC aansluiting is in combinatie met een smoorspoel om een extra lijn(-segment) te creëren.
Edwin
kristoferke
Berichten: 11
Lid geworden op: di 12 jul 2016, 13:50

Re: 24 volt aansluiting componenten

Bericht door kristoferke »

Omdat de best practices zeggen om geen gecombineerde voedingsbron te gebruiken met de bus, wil ik gebruik maken van een aparte voeding voor de Gira IP Router (216700). Nu vraag ik me af hoe de externe voeding aan te sluiten op de GiraIP Router.

Moet ik nu de wit/gele klemmen van die aparte voeding verbinden met de wit/gele klemmen van de Gira IP Router ? Intuïtief zou ik daarvoor kiezen.
Of moet ik de rood/zwarte klemmen van de aparte voeding verbinden met de wit/gele klemmen van de IP Router?
Rood/Zwarte klemmen is naar ik gelezen heb met spoel en de wit/gele klemmen zonder spoel.
Ik twijfel omdat ik ook gelezen heb dat bij de wit/gele klemmen dan nog een aparte spoel zou moeten gebruikt worden, maar dan kan ik beter de rood/zwarte klemmen gebruiken lijkt me.

Kan er iemand mij dit verduidelijken aub ?
Dré
Berichten: 866
Lid geworden op: do 04 feb 2010, 18:05

Re: 24 volt aansluiting componenten

Bericht door Dré »

Je moet inderdaad de wit/geel klemmen hebben als je hiermee de 24/30v spanning wilt gaan gebruiken voor je IP router. Maar was een simpele 24V trafo niet goedkoper geweest dan een extra (bus) voeding?

De zwart/rode is de bus voeding dus daar sluit jij al je bus-componenten op aan, dat vele schakelaars en componenten meteen op deze bus spanning werken is 2 in 1, maar deze spanning is niet bedoelt om daarvoor een component te gaan voeden die externe voeding nodig heeft naast de bus.
Plaats reactie