Zwembadsturing dmv KNX

Alle vragen of opmerkingen betreffende EIB-KNX hardware kan je hier kwijt.
Plaats reactie
kristof_b
Berichten: 2
Lid geworden op: ma 04 mar 2013, 10:48

Zwembadsturing dmv KNX

Bericht door kristof_b »

Allemaal,

Een drietal jaar geleden heb ik mijn woning gebouwd en deze uitgerust met een IHC systeem van Schneider (toen nog gardy FREEDOM). Vorig jaar heb ik een zwembad aangelegd en wil dit nu automatiseren met een domotica systeem. Echter stuit ik nu op de beperkingen van het IHC systeem. Na enkele mails naar mijn leverancier en Schneider ivm met temperatuur sensoren e.d. heb ik nog steeds geen antwoord gekregen. Ik overweeg nu om over te schakelen op het KNX systeem. Maar zie momenteel het bos door de bomen niet. Kan iemand mij vertellen welke componenten ik nodig heb om onderstaande functies te kunnen uitoefenen?
Het is de bedoeling ook dat ik na verloop van tijd deze installatie ook ga doortrekken in mijn woning (sturing verwarming), voorlopig ga ik enkel de pool house en zwembadsturing door KNX laten gebeuren.

Data input zwembad omgeving
- Temperatuursensor zwembadwater (plaatsing in skimmer) T1
- Temperatuursensor zonnecollector op dak (plaatsing op retourleiding zonnecollector) T2
- Waterniveau meting (plaatsing in skimmer)

Benodigde functies
- Meting temperatuurverschil tussen T1 en T2. Wanneer T2 3°c hoger ligt dan T1 dient de filterpomp in werken te treden en een elektrische driewegkraan omgeschakeld te worden
- Er dient gemonitord worden hoeveel uren de pomp overdag draait.
- Indien dit niet de 8u haalt moet de resterende filtering na 22.00u gebeuren (daluur)
- Indien het zwembadwater onder een bepaalt niveau zakt dient er een magneetventiel open te gaan om water bij te laten. Hier dient een vertraging op te zitten om tegen te gaan dat er telkens er gezwommen word het magneetventiel open en dicht gaat.

Kan iemand mij hier mee helpen?
pvhuf
Berichten: 246
Lid geworden op: vr 28 dec 2012, 18:28

Re: Zwembadsturing dmv KNX

Bericht door pvhuf »

Wat je wilt is zeker realiseerbaar met KNX. Je zal wel redelijk wat componenten nodig hebben. In de veronderstelling dat je nog geen KNX hebt, maar je bekabeling wel goed is, zou ik het als volgt doen:

1) uiteraard een KNX voeding in je schakelkast.
2) voor het waterniveau een KNX waterniveau sensor (bvb Elsner) (ultrasone meting die je in een buis kan steken, wordt niet verstoord). Die kan je denk ik echter niet in je skimmer plaatsen, maar da weet ik niet zeker.
3) twee temperatuur probes, waarvan één in een sleeve moet zitten voor detectie in vloeistof.
4) een actor met minimaal twee analoge ingangen voor de temperatuur probes op aan te sluiten (dat is bijvoorbeeld meestal voorzien op een weerstation).
5) een schakelactor om je magneetventiel aan te sturen, je pomp aan te sturen en de driewegkraan te schakelen. Met die schakelactoren kan je dan ook de bedrijfsuren meten. Let op: niet alle schakelactoren hebben die voorziening. Dus je hebt minimaal een viervoudige schakelactor nodig.
6) toch wel een tastsensor en/of drukknop om de boel ergens aan/af te leggen.

Je hebt echter vrij veel stuurlogica nodig. Daarvoor zijn meerdere mogelijkheden.

7a) optie 1: zonder homeserver, loxone, ... en dergelijke meer
7a1) een logische module om je logica bewerkingen te verrichten.
7a2) een tijdsmodule (op dcf77) om de tijd aan te leveren.

7b) optie 2: een server (geen knx component).
7b1) een ip router/interface om de verbinding van de bus naar de server te maken
7b2) de server zelf

En dan nog niet te vergeten, de programmering van de heleboel.
kristof_b
Berichten: 2
Lid geworden op: ma 04 mar 2013, 10:48

Re: Zwembadsturing dmv KNX

Bericht door kristof_b »

Bedankt voor de snelle reactie. Ik ga de voorgestelde componenten even bestuderen.

Ik ben toch aan het denken om een loxone miniserver te nemen en mijn bestaande IHC installatie eruit te gooien.

In de poolhouse moet ik nog bekabeling steken dus dat is al geen probleem.

Ik denk dat het goedkoper is om een loxone miniserver te plaatsen dan alle verschillende componenten aan te schaffen, maar is goedkoop beste koop?

Voor mij is het belangrijk dat de miniserver perfect samenwerkt met KNX standaard. Ik wil niet meer in de zelfde situatie belanden, zoals ik nu tegen de beperkingen van IHC aanloop.
Plaats reactie