Schakelaar met of zonder IR?

Alle vragen of opmerkingen betreffende EIB-KNX hardware kan je hier kwijt.
Plaats reactie
peterdm
Berichten: 13
Lid geworden op: ma 04 mar 2013, 22:35

Schakelaar met of zonder IR?

Bericht door peterdm »

Hallo,

Ik ben van plan KNX in mijn nieuwbouw te steken. Een vraag die ik mij daarbij stel is waarvoor een schakelaar met IR ontvanger nuttig is.

Concreet vraag ik mij af of die IR ontvanger enkel toelaat om die éne schakelaar te bedienen, of dat ik daarmee alles kan bedienen?

De toepassing die ik in gedachten heb: stel dat ik één schakelaar met IR ontvanger in de living hang, binnen bereik van mijn luie zetel. Kan ik dan bijvoorbeeld mijn Logitech Harmony universal remote programmeren om eender wat op de bus aan te sturen? Of kan ik dan alleen "die éne schakelaar" bedienen?

Dank,

Peter
pvhuf
Berichten: 246
Lid geworden op: vr 28 dec 2012, 18:28

Re: Schakelaar met of zonder IR?

Bericht door pvhuf »

Misschien kan je ons de referentie/merk van de component geven, dan is een antwoord wat eenvoudiger.

Als je alles via infrarood wil bedienen denk ik niet dat een switch met een IR ontvanger de goede manier is. Volgens mij dient dat vooral om de functies van de schakelaar remote te doen.

Voor afstandsbediening over KNX denk ik dat radio controlled beter is.

Voor bediening van hifi componenten, televisies... via IR denk ik dat je beter af bent met een control4 systeem die dan gekoppeld wordt aan knx.
oNNoZeLe
Berichten: 217
Lid geworden op: wo 06 jan 2010, 09:52

Re: Schakelaar met of zonder IR?

Bericht door oNNoZeLe »

peterdm schreef:Hallo,

Ik ben van plan KNX in mijn nieuwbouw te steken. Een vraag die ik mij daarbij stel is waarvoor een schakelaar met IR ontvanger nuttig is.

Concreet vraag ik mij af of die IR ontvanger enkel toelaat om die éne schakelaar te bedienen, of dat ik daarmee alles kan bedienen?

De toepassing die ik in gedachten heb: stel dat ik één schakelaar met IR ontvanger in de living hang, binnen bereik van mijn luie zetel. Kan ik dan bijvoorbeeld mijn Logitech Harmony universal remote programmeren om eender wat op de bus aan te sturen? Of kan ik dan alleen "die éne schakelaar" bedienen?

Dank,

Peter

in zekere mate heb ik spijt van mijn B.IQ's met IR..

De afstandbediening doet alleen wat de schakelaar ook kan, en niet meer..
Misschien had ik wat meer markt onderzoek moeten doen..

Waarom moet ie meer? Nouja, de spullen van Berker met de afstandbediening en de BI'q geeft je een afstandbediening met 16 knoppen waarvan je alleen maar het aantal kunt gebruiken wat ook op je b.iq zit .
Dus 3 rockers, dan ook maar de 3 rockers op de afstandbediening te gebruiken. De overige 5 doen niets.. en dat is erg jammer..

Een RF systeem met een RF remote kan dan weer iets meer uitkomst bieden, echter brengt dit ook meer nadenk werk.
Als ik nu de afstandbediening mee neem naar een andere ruimte hoeft ik niet na te denken over wat welke knop op de afstandbediening doet, dit correspondeert netjes met de knoppen "fysiek" ..

notendop..
peterdm
Berichten: 13
Lid geworden op: ma 04 mar 2013, 22:35

Re: Schakelaar met of zonder IR?

Bericht door peterdm »

Dank voor de reacties.

Ik had geen specifiek merk in gedachten.

Het is mij nu duidelijk dat een schakelaar met IR ontvanger niet de functionaliteit biedt die ik in gedachten had, en dus nutteloos is voor mij.
oNNoZeLe
Berichten: 217
Lid geworden op: wo 06 jan 2010, 09:52

Re: Schakelaar met of zonder IR?

Bericht door oNNoZeLe »

peterdm schreef:Dank voor de reacties.

Ik had geen specifiek merk in gedachten.

Het is mij nu duidelijk dat een schakelaar met IR ontvanger niet de functionaliteit biedt die ik in gedachten had, en dus nutteloos is voor mij.

Nee ik zeg alleen de bi.q..

Ik kan niet voor systemen praten die ik niet ken. (ik ben een particulier/doe-het-zelf geen electroman) :-)

dus onderzoek/onderzoek/onderzoek!! Dat had ik ook meer moeten doen ipv voor de charme van berker vallen..
Plaats reactie