Aansluiten dimaktor

Alle vragen of opmerkingen betreffende EIB-KNX hardware kan je hier kwijt.
Plaats reactie
Schuppenzot
Berichten: 17
Lid geworden op: ma 11 feb 2013, 21:36

Aansluiten dimaktor

Bericht door Schuppenzot »

Beste,

Is het nodig -of is het goede praktijk- om een dimaktor in combinatie met een aan/uit aktor te combineren?

In de handleiding van mijn dimmer staat namelijk dat de dimmer niet geschikt is om een toestel spanningsvrij te maken. De lamp in kwestie is dus niet gescheiden van het net.
Dit betekent dat ik per dimkanaal ook een schakelaktor moet voorzien.

Hoe doen jullie dit?
pvhuf
Berichten: 246
Lid geworden op: vr 28 dec 2012, 18:28

Re: Aansluiten dimaktor

Bericht door pvhuf »

Een dimactor kan toch ook schakelen? Als je de schakelfunctie gebruikt is hij spanningsvrij toch? Dimmen zelf maakt de boel niet spanningsvrij.
Schuppenzot
Berichten: 17
Lid geworden op: ma 11 feb 2013, 21:36

Re: Aansluiten dimaktor

Bericht door Schuppenzot »

Klopt, maar in de handleiding van de dimaktor staat letterlijk:
Niet geschikt om het toestel spanningsvrij te schakelen. Bij uitgeschakelde dimactor is de last niet galvanisch van het net geïsoleerd.
Mij lijkt dit dus niet de juiste manier (volgens het AREI) om een lamp uit te schakelen.

PS Het gaat over de Berker 75311007.
robbin 1
Berichten: 8
Lid geworden op: vr 02 apr 2010, 22:29

Re: Aansluiten dimaktor

Bericht door robbin 1 »

Niet geschikt om het toestel spanningsvrij te schakelen=
1.Een spanningsloos contact aansluiten.(vbGaragepoort).
2.Zonder dat er spanning opzit(zekering uit)
en toch schakelen

Bij uitgeschakelde dimactor is de last niet galvanisch van het net geisoleerd=
wanneer de voeding van de knx-bus niet is aangesloten zal wanneer je de zekering aanlegt het licht branden.
Dat is mijn interpretatie. Dit lijkt mij in orde met het AREI.
pvhuf
Berichten: 246
Lid geworden op: vr 28 dec 2012, 18:28

Re: Aansluiten dimaktor

Bericht door pvhuf »

Dat staat idd ook in mijn handleiding (gira). Maar is dit een probleem in de dagelijkse werking? Ik denk het niet.

Als je de dimkring "uitschakelt", is er gewoon geen galvanische scheiding (dus er is nog steeds een gesloten kring), maar daarom staat er nog geen noemenswaardige spanning over de gedimde lamp, niet?

De waarschuwing is mijns inziens gewoon bedoeld als waarschuwing om het niet te gebruiken voor die doeleinden.

In ieder geval, als je aan de installatie zou werken, kan je sowieso beter de zekeringen van de aangesloten lasten uitschakelen, zelfs al zou er een galvanische scheiding zijn zoals bij een schakelactor. Je weet maar nooit.
Laatst gewijzigd door pvhuf op vr 15 mar 2013, 18:54, 1 keer totaal gewijzigd.
pvhuf
Berichten: 246
Lid geworden op: vr 28 dec 2012, 18:28

Re: Aansluiten dimaktor

Bericht door pvhuf »

robbin 1 schreef: wanneer de voeding van de knx-bus niet is aangesloten zal wanneer je de zekering aanlegt het licht branden.
Dat is mijn interpretatie.
Hoo. Dat zou ik niet zomaar durven beweren hoor. Praktisch alle knx actoren hebben een parameter die heet "gedrag bij uitval busspanning". Als je bij je dimactor kijkt, zie je dat je bij uitval van de bus vele mogelijkheden hebt:
1) hij kan niets doen (blijft in de toestand dat hij was) (is ook de default instelling)
2) hij kan de kring uitschakelen (0%)
3) hij kan de kring op een bepaalde waarde brengen (in stappen van 5%)
Schuppenzot
Berichten: 17
Lid geworden op: ma 11 feb 2013, 21:36

Re: Aansluiten dimaktor

Bericht door Schuppenzot »

robbin 1 schreef:Bij uitgeschakelde dimactor is de last niet galvanisch van het net geisoleerd=
wanneer de voeding van de knx-bus niet is aangesloten zal wanneer je de zekering aanlegt het licht branden.
Dat is mijn interpretatie. Dit lijkt mij in orde met het AREI.
Dus het is niet nodig om een lichtpunt bij (schijnbaar) uitgeschakelde stand van het net te koppelen dmv een schakelaar of relais?
Tom
Berichten: 35
Lid geworden op: vr 03 apr 2009, 14:06

Re: Aansluiten dimaktor

Bericht door Tom »

Zou wel te gek zijn voor woorden, dat je overal nog eens een relais moet voorzien per gedimde kring.
Je hebt trouwens bij elke dimactor toch volgende parameter, dan lijkt het me redelijk dubbel om nog
een relais actor extra te voorzien.
De zaak verandert wel natuurlijk als je bvb een TL armatuur 1-10V wilt aansturen dan moet je wel extra contact
voorzien om het armatuur op/uit te schakelen. Maar elke 1-10V heeft dit voorzien ...
Bijlagen
Screen 1.png
Screen 1.png (33.99 KiB) 8236 keer bekeken
Schuppenzot
Berichten: 17
Lid geworden op: ma 11 feb 2013, 21:36

Re: Aansluiten dimaktor

Bericht door Schuppenzot »

Ik begrijp wel dat het wel zal werken zonder extra relais. Maar of dit volgens het AREI voldoende is, weet ik niet. En nog minder of dit ook "goede praktijk" is.

Zonder extra relais gaat de dimactor bij uitschakelen gewoon zijn uitgang naar 0 dimmen. De geleiders zijn dus niet onderbroken zoals bij een relais.

Bij een conventionele dimmer kan ik uitschakelen (scheiden) en dimmen door respectievelijk te drukken en te draaien. Deze eerste functie is in mijn dimactor niet opgenomen, vandaar de vraag.
KNX_Steven
Berichten: 312
Lid geworden op: ma 23 feb 2009, 15:53

Re: Aansluiten dimaktor

Bericht door KNX_Steven »

Dat mag en dat is in orde met het AREI hoor.
Mijn installatie destijds is toch goedgekeurd.
Plaats reactie