Gira verwarming actor

Alle vragen of opmerkingen betreffende EIB-KNX hardware kan je hier kwijt.
Plaats reactie
stijnb
Berichten: 7
Lid geworden op: do 23 mei 2013, 19:30

Gira verwarming actor

Bericht door stijnb »

Beste,

Zit met een kleine vraag ivm de verwarming die ik zal sturen door knx.
Nu ben ik wat nieuw in de knx wereld en ben opzoek naar informatie voor de verwarming sturen.
Wat ik zou gebruiken zijn de thermische ventielen van gira en de verwarmingsactor.
Nu kan ik niet echt meer info vinden of ik de thermische ventielen op het verdeelblok kan plaatsen van mijn verwarmingsleiding.

Nu heb ik nog een vraagje over de sturing. Dus als een ventiel open gaat moet de ketel aanslaan en de pomp draaien. En als de klep toegaat moet de ketel uitschakelen maat is het nu gezond om de overgebleven warmte in de ketel te laten zitten?
747driver
Berichten: 1475
Lid geworden op: za 19 feb 2011, 10:06

Re: Gira verwarming actor

Bericht door 747driver »

Denk dat het verstandig is om er altijd voor te zorgen dat er een kring openstaat op het moment dat de verwarming afslaat.
Ook wanneer de verwarming afslaat moet er een open kring zijn voor de pomp.
Weet niet of dat voor alle thermische ventielen geldt maar de mijne doen er een paar minuten over voordat ze open staan.
stijnb
Berichten: 7
Lid geworden op: do 23 mei 2013, 19:30

Re: Gira verwarming actor

Bericht door stijnb »

747driver schreef:Denk dat het verstandig is om er altijd voor te zorgen dat er een kring openstaat op het moment dat de verwarming afslaat.
Ook wanneer de verwarming afslaat moet er een open kring zijn voor de pomp.
Weet niet of dat voor alle thermische ventielen geldt maar de mijne doen er een paar minuten over voordat ze open staan.
welke actor gebruik jij voor het sturen van de verwarming?
747driver
Berichten: 1475
Lid geworden op: za 19 feb 2011, 10:06

Re: Gira verwarming actor

Bericht door 747driver »

Ik heb de Gira 101800 verwarmingsactor zesvoudig en gebruik HERZ 1771000 thermische ventielen.
Op dit moment bedien ik de kleppen nog manueel door ze open/dicht te zetten met een drukknop op de Gira app.
En daar heb je dan wel de Gira homeserver voor nodig...
grindal
Berichten: 152
Lid geworden op: zo 29 nov 2009, 16:34

Re: Gira verwarming actor

Bericht door grindal »

Mijn nog te bouwen huisje, heeft een gasketeltje met ingebouwde "bypass" dus ik ga er van uit dat deze bij het dicht-sturen van alle ventielen het nodige werk zal doen.

Actor voor de ventielen aan te sturen zal van MDT zijn, ventielen zelf van Gira.
747driver
Berichten: 1475
Lid geworden op: za 19 feb 2011, 10:06

Re: Gira verwarming actor

Bericht door 747driver »

Anderzijds kan het natuurlijk geen kwaad om 1, meerdere of alle kringen open te hebben wanneer de verwarming afslaat.
Dan hoef je bij het aanslaan van de verwarming alleen maar de kring(en) van de ruimte met warmtevraag open te laten en kan je de rest sluiten.
Komt er nog een computer aan je KNX systeem te hangen?
Bv Gira homeserver, Loxone of iets dergelijks?
stijnb
Berichten: 7
Lid geworden op: do 23 mei 2013, 19:30

Re: Gira verwarming actor

Bericht door stijnb »

Normaal moet er later van tijd wel een server komen.
Alleen ik vind die gira server wel erg prijzig soms een idee voor een andere server?
747driver
Berichten: 1475
Lid geworden op: za 19 feb 2011, 10:06

Re: Gira verwarming actor

Bericht door 747driver »

De Loxone kost ongeveer €500
Kan je niets aanraden aangezien ik alleen ervaring heb met de Gira homeserver en daar ben ik best wel tevreden mee.
Plaats reactie