weerstation orientatie N/O/Z/W ?

Alle vragen of opmerkingen betreffende EIB-KNX hardware kan je hier kwijt.
Plaats reactie
grindal
Berichten: 152
Lid geworden op: zo 29 nov 2009, 16:34

weerstation orientatie N/O/Z/W ?

Bericht door grindal »

Wie heeft er ervaring met een weerstation ?
Wat is de beste orientatie om deze te monteren ?
Rekening houden dat 2 gevels voorzien zijn van zonnewering ( Zuid & West-gevel).


Gebruikte weerstation zal vermoedelijk MTN663990 ( merten / schneider) basic toestel worden.
pvhuf
Berichten: 246
Lid geworden op: vr 28 dec 2012, 18:28

Re: weerstation orientatie N/O/Z/W ?

Bericht door pvhuf »

Hangt er vanaf wat voor soort weerstation het is. Meet het temperaturen en luchtvochtigheid, of windsnelheden en lichthelderheid in drie assen.
In het geval van temperatuur sensoren en luchtvochtigheid, aan de noordkant uit de zon en uit de wind.
In het geval van windsnelheid (een molentje dus) en lichthelderheid, vrijstaand en boven omliggende bebouwing.

In ieder geval staan er genoeg aanwijzingen in de documentatie zelf die je wellicht al kan downloaden op de website van de fabrikant.
oNNoZeLe
Berichten: 217
Lid geworden op: wo 06 jan 2010, 09:52

Re: weerstation orientatie N/O/Z/W ?

Bericht door oNNoZeLe »

met berker weerstation moet ik uitlijnen naar het zuiden..

dat is een vereiste..
grindal
Berichten: 152
Lid geworden op: zo 29 nov 2009, 16:34

Re: weerstation orientatie N/O/Z/W ?

Bericht door grindal »

Het weerstation kan volgende items weergeven:

Windsnelheid ( molentje)
Helderheid / Schemer ( fotocel)
Detectie van regen ( JA/NEE melding)
Temperatuur sensor

The KNX Basic weather station records weather data, analyses these and can transmit them to the bus. The device has a wind sensor, precipitation sensor, temperature sensor and brightness sensor.

Complementary
•• Wind, brightness and temperature are each sent as a 2-byte value, rain as 1-byte. Wind can be sent either in m/s or km/h.
•• 4 universal channels for single tasks or logic operations. Four logic functions per channel are possible. ••
3 sun protection channels for external blinds/roller shutter control. For example, this makes sun protection for up tothree facades possible.

Objects for: twilight threshold, brightness threshold, drive control, automatic sun function,teaching, security. ••
Automatic sun protection. Controls the blinds automatically during the day. ••
Teaching object. With this, every brightness threshold can be reset by the touch of a key. ••
Integrated heating for rain sensor.
Suitable for mounting on an outside wall or with optional accessories on a corner or on a mast.
With integrated bus coupler.
The bus is connected using a bus connecting terminal.
An additional AC 230 V power supply is required for the heating unit.
Power supply: AC 230 V Power consumption: max. 10 mA with bus voltage Power consumption: 10 W with heating
Sensors: 4 Measuring range: - 20 °C to + 55 °C
Brightness range: 1 to 100,000 lux Angle of detection: 150°
Type of protection: IP 44 per EN 60529
pvhuf
Berichten: 246
Lid geworden op: vr 28 dec 2012, 18:28

Re: weerstation orientatie N/O/Z/W ?

Bericht door pvhuf »

Tja, de temperatuur sensor zal in ieder geval niet een correcte waarde geven, want je molentje moet dus vrij staan en dat betekent dus in zon en wind wat de temperatuurmeting niet betrouwbaar maakt. Het weerstation dat ik heb (Gira) heeft geen temperatuur sensor.
Dave
Berichten: 8
Lid geworden op: ma 31 okt 2011, 10:00

Re: weerstation orientatie N/O/Z/W ?

Bericht door Dave »

Al diverse weerstations geplaatst van o.a. Somfy / Schneider en ABB. De sensor is bij alledrie nagenoeg gelijk, klein verschil in parameter instellingen. Zo goed als alle sensoren moet je naar het zuiden uitlijnen. Dit omdat de meeste 3 lichtcellen bevatten en de zon nooit in het noorden schijnt.

Op in het oosten en neer in het westen..... :-)

Bij het gebruik van 1 lichtcel, in jou geval zou ik hem uitrichten op het zuidwesten.....
grindal
Berichten: 152
Lid geworden op: zo 29 nov 2009, 16:34

Re: weerstation orientatie N/O/Z/W ?

Bericht door grindal »

mercikes voor de reactie's,

Wat denken jullie dat de afwijking zou zijn van de temp sensor in volle zon ?

Zit te denken aan logica ivm sturing zonnewering zomer / winter sturing
bv binnen temp < 15°C buiten temp > 15° = zonnewering open sturen om woning via zonnewarmte op te warmen ( of toch deels)
indien de temp binnen > 15° & buiten temp > 15° mag de zonnewering sluiten om de warmte buiten te houden

of zouden jullie dit anders aanpakken ?
pvhuf
Berichten: 246
Lid geworden op: vr 28 dec 2012, 18:28

Re: weerstation orientatie N/O/Z/W ?

Bericht door pvhuf »

Ik heb even eerst gekeken hoe het schneider station eruit ziet en de manual gelezen.
De temperatuur sensor zit onderaan, dus door direct zonlicht zal hij weinig beïnvloed worden. Ik denk dat het verschil
in volle zon enkele graden kan zijn als de behuizing zelf begint op te warmen. Maar zonder dat eens daadwerkelijk te
testen door te vergelijken met een neutraal opgestelde temperatuurmeter is het eigenlijk koffiedik kijken.

In ieder geval zou ik het toestel vrijstaand op een mast plaatsen als je een nauwkeurige windsnelheidsbepaling wil hebben.
Er staat wel dat je hem op een muur kan plaatsen, maar op 20 centimeter van een muur is een windmeting eigenlijk waardeloos.

Uiteraard hangt het ervan af waarvoor je hem wil gebruiken. Is het enkel om zonnewering te regelen, dan is een nauwkeurige meting
eigenlijk niet nodig, en ik denk dat zulke weerstations daarvoor dienen.

Ik heb ervoor gekozen om de gira combisensor te nemen, waarvoor je een actor (weerstation comfort) nodig hebt in de schakelkast, want de knx logica
zit niet in de sensor:
http://katalog.gira.de/nl_BE/datenblatt.html?id=451999
http://katalog.gira.de/nl_BE/datenblatt.html?id=451996

Het voordeel is dat je op dat weerstation comfort naast de combisensor nog vier andere analoge sensoren kan aansluiten zoals een
temperatuursensor die correct geplaatst is. Bijkomend is het geheel nog eens een DCF77 ontvanger.

Oh ja, en wat betreft de logica: ik zou enkel rekening houden met twee parameters: zonlicht en binnentemperatuur. Of het nu koud of warm is buiten,
het is het infraroodlicht van de zon dat door je ruiten je kamers opwarmt, de buitentemperatuur heb je niet nodig.

Een verdere verfijning van je logica kan je doen door bijvoorbeeld de tijd in rekening te brengen zodat je 's morgens de zonnewering in het oosten, 's middags
in het zuiden en 's avonds in het westen laat opgaan en neergaan.
Indien het een windgevoelige zonnewering betreft, de windsnelheid gebruiken als vierde parameter om ze te beschermen.
grindal
Berichten: 152
Lid geworden op: zo 29 nov 2009, 16:34

Re: weerstation orientatie N/O/Z/W ?

Bericht door grindal »

Bedankt voor je reactie pvhuf!

Hier kan ik wel mee verder om ea te programmeren !
pvhuf
Berichten: 246
Lid geworden op: vr 28 dec 2012, 18:28

Re: weerstation orientatie N/O/Z/W ?

Bericht door pvhuf »

grindal schreef:Bedankt voor je reactie pvhuf!

Hier kan ik wel mee verder om ea te programmeren !
Graag gedaan. Nog een laatste tip: vergeet niet een soort van hysteresis mechanisme te voorzien in je programmering.
Want als je de zonnewering laat opgaan en neergaan bij exact 15 graden, zal je een periode hebben dat de zonnewering
voortdurend op en neergaat. Dus bijvoorbeeld: bij minder dan 15 graden binnen en zon gaat het op. Bij meer dan 18 graden
binnen en zon gaat het neer. En een timer op de zon: als er minimaal enkele minuten zon is, pas het op signaal geven,
en omgekeerd. Anders riskeer je dat de zaak voortdurend op en neer gaat bij wisselende bewolking.
Plaats reactie