Waarom is Gira buskoppelaar veel goedkoper?

Alle vragen of opmerkingen betreffende EIB-KNX hardware kan je hier kwijt.
Plaats reactie
peterdm
Berichten: 13
Lid geworden op: ma 04 mar 2013, 22:35

Waarom is Gira buskoppelaar veel goedkoper?

Bericht door peterdm »

Hallo allemaal,

Ik ben schakelaar + buskoppelaar combinaties aan het vergelijken. Wat ik mij afvraag is waarom het prijsverschil in buskoppelaars tussen de merken zo groot is. Als ik enkele prijzen op http://www.eibmarkt.com vergelijk:
  • Gira 200800: € 35,70
  • Siemens 5WG1110-2AB03: € 60,30
  • Busch-Jaeger 6120/12-101: € 75,73
Die Gira kost zowat de helft van de anderen. Op basis hiervan ben ik geneigd voor Gira te kiezen, of zit er een addertje onder het gras? Zijn er noemenswaardige functionele verschillen tussen de goedkopere en de duurdere?

Is het trouwens mogelijk een buskoppelaar van één merk (bijv. Gira) aan een schakelaar te hangen van een ander merk (bijv. Busch-Jaeger)? Het ziet er mij naar uit dat die interface zeer gelijkaardig is...

Peter
pvhuf
Berichten: 246
Lid geworden op: vr 28 dec 2012, 18:28

Re: Waarom is Gira buskoppelaar veel goedkoper?

Bericht door pvhuf »

Haha, er zijn inderdaad verschillen. De gira busaankoppelaar 2008 voor de tastsensor 3 reeks bevat niet meer dezelfde logica als zijn voorganger, de 0570 voor de tastsensor 2 reeks, die wel veel duurder is. De logica die vroeger in de 0570 zat is namelijk nu verhuisd naar de tastsensor die je erop plaatst. Vroeger programmeerde je het adres van schakelaar+busaankoppelaar combinatie door op de *busaankoppelaar* de programmeertoets in te drukken (ging het ledje branden op de aankoppelaar). Bij de tastsensor 3 reeks zit de programmeerknop en programmeerled rechtstreeks op de *tastsensor*. Dus minder logica in de aankoppelaar = goedkopere aankoppelaar.

Maar ik vermoed wel dat de combinatie van aankoppelaar+schakelaar ongeveer dezelfde prijs heeft/had, weze het de 2-reeks of de 3-reeks. Je kan het echter nu niet meer vergelijken, want de 2-reeks is niet meer verkrijgbaar. Om tussen merken de prijzen te vergelijken moet je trouwens altijd naar de combinatie aankoppelaar-tastsensor kijken, want het één kan niet zonder het ander.

Uit het voorgaande kan je afleiden dat die busaankoppelaars niet zomaar uitwisselbaar zijn. De interface mag dan gelijkaardig zijn, ik zou het zeker niet proberen.

De functionaliteit wordt meer bepaald door de tastsensor dan door de aankoppelaar. Normaal is zo'n aankoppelaar een dom ding zonder enige functionaliteit. De nieuwe reeks van Gira heeft wel twee aankoppelaars. De 2008 en de duurdere 2009 waar je een externe temperatuursensor op kan aansluiten en die je dus in combinatie met de comfort reeks gebruikt. Als je kijkt naar Busch-Jaeger dan zie je dat die overigens meer types busaankoppelaars hebben dan Gira bvb, wat mij doet denken dat buschjaeger meer logica in zijn aankoppelaar heeft.

Qua functionaliteit van de tastsensors zelf, denk ik (mijn eigen niet echt objectieve mening) dat die van Gira de grootste mogelijkheden bieden qua parametrisatie.

Nog een bijkomende tip: kijk ook naar de uitvoering van de tastsensor en de kosten daarvan. Als je bvb van Gira een tastsensor koopt, dan zit daar de wippenset niet bij! Die moet je apart kopen.
Plaats reactie