Theben KNX Open Therm Box

Alle vragen of opmerkingen betreffende EIB-KNX hardware kan je hier kwijt.
Plaats reactie
TBBW
Berichten: 136
Lid geworden op: di 06 nov 2012, 22:43

Theben KNX Open Therm Box

Bericht door TBBW »

Dag Allemaal,

Het volgende;
Ik bestuurde onze CV deels via de EIB/KNX bus en deels via de eigen Open Therm bus dmv een thernostaat.
Maar dit werkt niet ketel slat vaak op tilt.
Hoe het system werkte.
In de meeste ruimtes hangt een Merten/Schneider thermostat (6287xx).
Hier is de actuele temp leesbaar, middels twee knoppen een voor up en een voor down is de gewenste temp. instelbaar.
Wanneer de gewenste temp. hoger is dan de actuele temp. wordt een ventiel open gedraait zodat de radiator die zich in die ruimte bevindt
warm water krijgt. Dit verdeel blok zit direct achter de CV.
Is de gewenste temp. bereikt dan wordt het ventiel gesloten, ik houd nog geen rekening met effecten zoals naijlen.
Zo werkt iedere radiator.
de CV was zo ingesteld dat deze de water temp. op een constante temp. moest houden.
Ook is buiten temp. hierin meegenomen, bij een lagere buiten temp is het cv water warmer en visa versa

Daar dit niet naar behoren werkt heb ik op aanraden van Gira NL een Theben KNX Open Therm box gekocht.
Ik heb het system nog weinig veranderd ( de Thermostaten besturen alleen de ventielen)
Maar het system werkt og steeds niet optimal.

Wie kan mij helpen?
Heeft iemand een voorbeeld, geen Theben gebruiksaanwijzing deze is te sumier voor mij.
Alle info is welkom, links books noem maar op.

Met Vriendelijke Groet,

Gerwin
GeertAki
Berichten: 4
Lid geworden op: ma 30 sep 2013, 13:13

Re: Theben KNX Open Therm Box

Bericht door GeertAki »

Ik heb getwijfeld om de Open Therm Box te bestellen, maar ik heb geen enkel idee over de energiebesparing die dit kan opleveren.
Als je daar (eens het correct werkt bij jou) cijfers over hebt, mag je dit uiteraard laten weten.

Dit is mijn setup:
-> Ventielen op de collector die open gaan bij warmtevraag in een ruimte en gesloten zijn indien geen warmtevraag.
-> Van zodra ergens warmte gevraagd wordt, gaat de ketel gewoon 'aan' (dus niet gemoduleerd)
-> De ketel staat ingesteld voor het leveren van water van 50 graden. Indien zijn retourwater nog warm is, verlaagt hij automatisch zijn vermogen en zorgt hij dus zelf voor de modulatie.

De ketel (Bulex) heeft ook een buitenvoeler waar je een curve op kan instellen, maar ik weet eigenlijk niet wat de toegevoegde waarde ervan is.
Het enige wat ik met de Open Therm Box wel zou kunnen bereiken is dat de ketel maar water van bv. 40 graden moet leveren indien enkel de vloerverwarming warmte vraagt en dat er bijvoorbeeld 75 graden geleverd moet worden indien de badkamer een turbo boost opwarming nodig heeft, maar of die uitzonderingen de investeringen waard zijn?
747driver
Berichten: 1475
Lid geworden op: za 19 feb 2011, 10:06

Re: Theben KNX Open Therm Box

Bericht door 747driver »

Dat laatste gebruik ik.
Woning heeft grotendeels vloerverwarming maar ook radiatoren.
Wanneer alleen de ruimtes met vloerverwarming warmtevraag hebben zet ik de verwarming op een soort econ mode.
Dan laat ik te watertemperatuur eerst oplopen tot 40 graden om vervolgens de temperatuur in te stellen op actuele watertemperatuur-1
Zodoende moduleert de ketel terug naar het laagst mogelijke vermogen.
Dit gaat nog niet volledig automatisch...
Ben ervan overtuigd dat dit uiteindelijk wel een besparing opleverd.
Warmtevraag in een ruimte met radiatoren --> watertemperatuur wordt ingesteld op 70 graden.
Plaats reactie