voorbereiding KNX vanuit klassieke installatie.

Alle vragen of opmerkingen betreffende EIB-KNX hardware kan je hier kwijt.
Plaats reactie
fil
Berichten: 1
Lid geworden op: zo 10 nov 2013, 15:22

voorbereiding KNX vanuit klassieke installatie.

Bericht door fil »

Hallo,

een vriend van me gaat verbouwen.
hij wil alles klassiek aanleggen.
Ik raad hem aan om knx te gaan. Hij wil dit nog niet...

ik vraag me wat de mogelijkheden zijn om later een overstap op knx mogelijk te maken

1)geen rekening mee houden nu en alles op powerline zetten ? maar ik schat dat de kostprijs dan een pak hoger is dan wanneer je op bus kunt ?
2)je zou alle lampen of lamp-groepen nu al apart naar de kast kunnen trekken ? en naar alle schakelaars een extra prelfex met buskabel.
3)nu al een elektrische kleppen op de collector van de verwarming.
4)rolluikmotoren : bus kabel extra meenemen?

kortom, wat zou een mogelijke overstap mogelijk maken zonder later breek en kapwerk te moeten verrichten, en hoe zinvol is dit ?

dank
747driver
Berichten: 1475
Lid geworden op: za 19 feb 2011, 10:06

Re: voorbereiding KNX vanuit klassieke installatie.

Bericht door 747driver »

Toen ik ging verbouwen bleef de electra conventioneel maar heb ik toch voorbereidingen getroffen om uiteindelijk een bussysteem te kunnen gebruiken.
Heb voor iedere ruimte of electragroep alle leidingen bij elkaar laten komen.
Dus bv de woonkamer, alle leidingen ervan komen erboven (op zolder) bij elkaar.
Zelfde voor het eetgedeelte en de bibliotheek, alle leidingen gaan naar de ruimte boven de boekenkast.
Aldaar werden de draden met elkaar verbonden.
Ook een buis (+1 extra) tusssen deze "knooppunten".

Toen KNX werd geinstalleerd was het een kwestie van de electradraden van bv de lichtschakelaar te vervangen door een KNX kabel en op die knooppunten de dimmer en schakelaktoren te plaatsen.
De buskabel werd van knooppunt naar knooppunt getrokken.

Wat je stelt bij punt 2 lijkt me de beste oplossing.
Heb je alles mooi centraal.
Een extra buis nar de schakelaars lijkt me niet nodig.
Je kunt bij de overstap de dan aanwezige draden gewoon vervangen door groene buskabel.

Extra buizen tbv rolluiken, electrische rolgordijnen, buskabel naar vloerverwarming unit en dergelijke en je hebt later geen breekwerk nodig voor de overstap.
pvhuf
Berichten: 246
Lid geworden op: vr 28 dec 2012, 18:28

Re: voorbereiding KNX vanuit klassieke installatie.

Bericht door pvhuf »

fil schreef: een vriend van me gaat verbouwen.
hij wil alles klassiek aanleggen.
Ik raad hem aan om knx te gaan. Hij wil dit nog niet...
Domme vriend. :D
Of vriend met beperkte portemonnee? :)
fil schreef: ik vraag me wat de mogelijkheden zijn om later een overstap op knx mogelijk te maken

1)geen rekening mee houden nu en alles op powerline zetten ? maar ik schat dat de kostprijs dan een pak hoger is dan wanneer je op bus kunt ?
Zeker geen PLC gebruiken. Dit is wel echt de allerlaatste optie als je helemaal geen werken wil uitvoeren. Maar gezien er toch verbouwingen gebeuren, is dit een no-brainer. Vergeet powerline.
fil schreef: 2)je zou alle lampen of lamp-groepen nu al apart naar de kast kunnen trekken ? en naar alle schakelaars een extra prelfex met buskabel.
Goeie start. Zie verder onderaan.
fil schreef:
3)nu al een elektrische kleppen op de collector van de verwarming.
Snap niet wat de vraag hier is? Uiteraard kan je dat nu al doen. Voorzie in ieder geval een multikabel (16 aderig) naar de collector. Zelfs voor 230V kleppen is dat voldoende, gezien het zeer geringe stroomverbruik van die kleppen.
fil schreef: 4)rolluikmotoren : bus kabel extra meenemen?
Niet nodig, want de actoren zitten normaal toch in de kast. Trek vijfaderige 1.5 stroomkabel naar de rolluikkast.
fil schreef:
kortom, wat zou een mogelijke overstap mogelijk maken zonder later breek en kapwerk te moeten verrichten, en hoe zinvol is dit ?
Zoveel mogelijk wachtbuizen leggen. Je kan er nooit te veel leggen. Zorg er wel dat je achteraf er nog een kabel kan doortrekken. Gebruik dus indien mogelijk geen M16, want als daar meer dan twee bochten inzitten, dan ga je afzien. Gebruik lege M20.

Voor een perfecte voorbereiding naar een KNX systeem, twee mogelijkheden, afhankelijk of je vriend echt volledig klassiek wil of half klassiek:
1) volledig klassiek: de stroomkabel passeert de schakelaars en gaat naar de lichtpunten. Dat zijn dus buizen tussen de lichtpunten en de schakelaars. Daar heb je bijkomend het volgende nodig om voorbereid te zijn op knx:
1.a) van elk lichtpunt apart een wachtbuis naar de kast
1.b) van alle schakelaars wachtbuizen apart naar de kast (dan maak je later een ster met buskabel), of je verbindt de schakelaars met wachtbuizen onderling en hebt op slechts enkele plaatsen een buis naar de kast (dan maak je later een ring met de buskabel).

2) half klassiek: de stroomkabel gaat van de lichtpunten naar de kast en er zijn teleruptoren naar de schakelaars. Daar heb je NIETS bijkomend nodig om voorbereid te zijn op KNX. Het komt er hier op neer dat je dus een hoop relais zitten in de kast. De teleruptoren kosten wel iets meer (30-40 euro het stuk), maar dan heb je wel een goede voorbereiding.

Tot slot: als je vriend helemaal geen extra kosten wil, help hem dan NIET aan een domotica installatie.
egfdevos
Berichten: 1418
Lid geworden op: vr 26 jul 2013, 07:31
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen, NL

Re: voorbereiding KNX vanuit klassieke installatie.

Bericht door egfdevos »

KNX-RF+ componenten van MDT geven ook wel een paar interessante mogelijkheden om een klassieke installatie om te zetten naar een knx installatie.
Edwin
Plaats reactie