Verwarming

Alle vragen of opmerkingen betreffende EIB-KNX hardware kan je hier kwijt.
Plaats reactie
Brononi
Berichten: 20
Lid geworden op: vr 11 mar 2011, 21:26

Verwarming

Bericht door Brononi »

Hey,

Ik ben op zoek naar de beste manier om verwarming aan te koppelen op EIB.
Het idee is om het verbruik in de gaten te houden, en te regelen indien nodig.

Ik heb vandaag een doorstroomboiler met daarachter:
  • douche/bad
  • lavabo
  • pompsteen keuken
  • 8 circuits vloerverwarming
Ik vermoed dat het ideaal is om op elke 'uitgang' een te sturen kraan te plaatsen?
Is het interessant om ook op niet verwarmingscircuits (bv lavabo) dit te plaatsen?
Welke apparatuur raden jullie aan?
...

Ik vroeg reeds prijs bij Viessman. Maar ik kwam daar uit op zo'n 900 euro. En dit regelt dan enkel de boiler. Persoonlijk zag ik geen meerwaarde van deze investering. Of ik moet het verkeerd zien?
pvhuf
Berichten: 246
Lid geworden op: vr 28 dec 2012, 18:28

Re: Verwarming

Bericht door pvhuf »

Bij Viessmann moet je een VitoGate gebruiken voor de connectie naar KNX/EIB. Die is dan verbonden met een Vitotronic of een Vitocontrol. Dat is dan voor de gecentraliseerde aansturing. Goedkoop zal het niet zijn. Viessmann is nooit goedkoop, maar wel goed.

Als je echter je lokale circuits vloerverwarming wil aansturen, dan kan dat niet door die centrale regeling. Gebruik dan een verwarmingsactor met thermische ventielen erop aangesloten.

Bijvoorbeeld:

http://katalog.gira.de/nl_NL/datenblatt ... 0337003663
http://katalog.gira.de/nl_NL/datenblatt.html?id=452015

Dat is natuurlijk terug te koppelen naar een thermostaat ergens in je knx systeem.

Je vraag over de lavabo's in samenspraak voor je verbruik is mij niet helemaal duidelijk. Wil je weten hoeveel warm water je verbruikt? Indien dat je vraag is, plaats dan een waterteller met ingebouwde impulsteller op de warmwaterleiding die van je boiler vertrekt. Arcus-eds heeft zo'n paar modellen.
Brononi
Berichten: 20
Lid geworden op: vr 11 mar 2011, 21:26

Re: Verwarming

Bericht door Brononi »

De denkpiste bij 'niet verwarmende zaken' zoals lavabo ed is om het water automatisch te laten afsluiten bij bv lekken.
En de server kan door allerlei zaken (bv monitoring van verbruik) getriggerd worden om de kranen te sluiten. Of op bepaalde tijdstippen zaken openen (ik denk maar aan buitenkraan voor gras te sproeien).



ps vandaag gebruik ik flukso materiaal om mijn zaken te monitoren. Werkt ook mooi...
Plaats reactie