Energiemeter KNX

Alle vragen of opmerkingen betreffende EIB-KNX hardware kan je hier kwijt.
grindal
Berichten: 152
Lid geworden op: zo 29 nov 2009, 16:34

Re: Energiemeter KNX

Bericht door grindal »

TBBW schreef:
zo 19 jul 2020, 14:01
Beste allemaal,

Zie dat er veel aan energie monitoring wordt gedaan, top!
Zelf gebruik ik de P1G2, ben erg tevreden. De last van een keer in 10 sec. valt mee.
Nu ben ik bezig met de water registratie. (P1G2 is alleen electra en gas)

Heb een sensus 620 watermeter en daar een sensus probe voor gekocht.
Nu moet deze aangesloten worden op een merten binary input.
Heeft iemand daar ervaring mee?

De sensor heeft twee uitgangen, bruin= gnd en white is signal.
Echter het signaal is niet “leesbaar” zonder pullup weerstand.
Maak ik een circuitje met een 9v batt. En een 1k ohm weerstand, dan gaat de binary reader
Ineens Ook spanning leveren. Dat is niet de bedoeling....

Hoe los ik dit op?

Gr,

Gerwin
Hey Gerwin,

Waarvoor gebruik je de P1G2 interface ? enkel uitlezing?
Gebruik je dit met een visualisatie?
Pas je ook logica toe voor je verbruik te sturen? bv in combinatie met PV panelen?

wat knutselen met een RasPi lijkt me nog niet zo evident om dit aan de praat te krijgen... en dan zit ik nog met volgende.. hoe krijg ik dit gekoppeld naar mijn Visu (Loxone)....
Vandaar dat mijn keuze eerder voor de P1G2 zou vallen...
Dré
Berichten: 866
Lid geworden op: do 04 feb 2010, 18:05

Re: Energiemeter KNX

Bericht door Dré »

sorry dat ik niet meer gereageerd heb, had op het moment dat ik het las even geen tijd er voor.

topic: viewtopic.php?f=5&t=2442
Mark Kuiper
Berichten: 1
Lid geworden op: wo 21 apr 2021, 10:47

Re: Energiemeter KNX

Bericht door Mark Kuiper »

Beste brammetje,

De PI interface naar een RPi heb ik al draaien. Kan je me het script opsturen voor de IP berichten naar de Homeserver? En hoe krijg ik deze in de Homeserver binnen? Daar zullen ongetwijfeld ook de nodige instellingen moeten worden aangepast.
brammetje
Berichten: 123
Lid geworden op: zo 02 feb 2020, 10:19
Locatie: Axel, NL

Re: Energiemeter KNX

Bericht door brammetje »

Een medelid van dit forum gaf me de suggestie github te gebruiken. In het verleden heb ik naar verschillende leden instructies en scripts gestuurd, wat dan betekent dat er verschillende versies in omloop zijn. Niet ideaal, gebruik van github kan daar wat lijn in brengen. Ik heb github nooit gebruikt om informatie te plaatsen, dus ik moet mijn weg daar even zoeken. Op 'mijn' pagina staat nu nog niets, de komende dagen hopelijk meer.
Zelf heb ik mijn scriptjes op meerdere plaatsen draaien. Omdat al die plekken net wat anders zijn heb ik mijn scriptjes aangepast om met een configuratiebestandje te werken. Daarom is er wel wat extra uitleg nodig, daar ben ik nu (in de development branch) mee aan het experimenteren.
Aanvullingen en verbeteringen zijn welkom daar, ik ben geen programmeur.
https://github.com/Axelaar/p1_listener

Communicatie van de RPi naar de HomeServer loopt via IP-telegrammen. Je kunt dat uittesten met bijvoorbeeld het programmaatje HS_IP van Alfred Scherff: https://service.knx-user-forum.de/?comm ... &id=100001. Mogelijk zie je dat alleen als je daar een account aanmaakt. De RPi (of HS_IP 1.7) stuurt de data naar een poort van de HomeServer. Stel, je stuurt je actuele verbruik in kW naar de HS, bijvoorbeeld 0.123 (wel een punt gebruiken, geen komma). Dan configureer je die poort zoals in bijgaand screenshot. Voor de opgegeven variabele (een intern KO) kies je een nummer-formaat, de interne KO krijgt dan gelijk de waarde binnen als een getal. Jouw iKO moet dan uiteraard ook gedefinieerd zijn als een getal, ik heb 16-bit EIS5 gekozen. Binnen de HS kan je er dan alles mee doen wat je wilt.
Screenshot IP/EIB telegram ontvangen
Screenshot IP/EIB telegram ontvangen
temp.jpg (156.25 KiB) 7263 keer bekeken
brammetje
Berichten: 123
Lid geworden op: zo 02 feb 2020, 10:19
Locatie: Axel, NL

Re: Energiemeter KNX

Bericht door brammetje »

Ik heb de Python bestanden samen met wat uitleg op github geplaatst, link in de voorgaande post. Vragen over de scripts kunnen daar gesteld worden in de 'discussie' sectie.
Jurgen56
Berichten: 1
Lid geworden op: di 08 jun 2021, 07:25

Re: Energiemeter KNX

Bericht door Jurgen56 »

Hallo

Heb zeer veel intresse in het uitlezen van de digitale meter. Maar kan je met de uitgelezen data ook werkelijk gaan aansturen? Ik ben op zoek naar een oplossing om wanneer er te veel stroom geinjecteerd word op het net bepaalde apparaten te gaan aansturen. Dit kan perfect met bv een SMA home manager, maar deze heeft eebus protocol. Kan eebus in knx worden geintegreerd? Of kan je dit ook met de RSBPY?
brammetje
Berichten: 123
Lid geworden op: zo 02 feb 2020, 10:19
Locatie: Axel, NL

Re: Energiemeter KNX

Bericht door brammetje »

Of je met de uitgelezen data van de slimme meter ook apparaten kunt aansturen hangt helemaal af van hoe jouw systeem eruit ziet. Zelf lees ik de meter uit met een Raspberry Pi, die de gegevens doorstuurt naar de Gira Homeserver. Daarmee kan je dan via de KNX-bus apparaten aan- of uitzetten. Je kunt eventueel via de Raspberry Pi ook direct op de KNX-bus komen, zie bijvoorbeeld viewtopic.php?t=1209. Er is ook wat eebus code te vinden op Github die op de Raspberry Pi kan draaien.

Als jouw omvormer het eebus protocol ondersteunt, en bijvoorbeeld jouw laadstation ook, dan lijkt me dat dat protocol de voorkeur heeft. De informatie zal dan meer real-time zijn dan via de omweg van KNX. De apparaten praten dan onderling en regelen wat er geregeld moet worden.

Voorbeeld: een omvormer die ook batterij-opslag ondersteunt heeft real-time informatie nodig. Ik heb een SolarEdge (StorEdge) omvormer, die heeft eigen meetspoelen op de hoofdaansluiting (meet dus wat de slimme meter ook al doet) die de actuele informatie supersnel verwerkt. In het KNX-systeem geef ik dan alleen de status weer, die altijd wat vertraagd is.
Coppensw
Berichten: 87
Lid geworden op: di 29 sep 2015, 19:18

Re: Energiemeter KNX

Bericht door Coppensw »

de Lingg & Janke energiemeter spreekt over facilityweb
Ik zou verwachten dat ik via de web de meter kan uitlezen en evt grafieken maken maar kan nergens in de documentatie of in ETS5 een link vinden naar een website
iemand een idee ?
brammetje
Berichten: 123
Lid geworden op: zo 02 feb 2020, 10:19
Locatie: Axel, NL

Re: Energiemeter KNX

Bericht door brammetje »

https://lingg-janke.de/support/datenabh ... cilityweb/

Kennelijk heb je hier hun knx-hardware (een teller) voor nodig, die je dan vanaf een PC kunt benaderen om een zip-bestand op te halen. Als je een p1 aansluiting hebt dan zou ik het met een Rasberry Pi doen, en dan met open source tools de grafieken genereren.
Plaats reactie