Lichtsensor vs schemersensor

Alle vragen of opmerkingen betreffende EIB-KNX hardware kan je hier kwijt.
Plaats reactie
nickv
Berichten: 175
Lid geworden op: vr 28 mar 2014, 11:22

Lichtsensor vs schemersensor

Bericht door nickv »

Ik zie dat bijvoorbeeld Jung zowel een licht- als schemersensor in hun gamma heeft. Kostprijs is gelijk. Enige verschil is dat de lichtsensor een meetbereik heeft van 0-60.000 lux en de schemersensor een bereik van 0-255 lux.

Ik neem aan dat een schemersensor dan preciezere metingen kan doen binnen dat bereik? Is dit wel nodig? Anders zie ik geen enkele reden om een schemersensor te kiezen boven een lichtsensor? Iemand die zijn ervaringen met zulke sensoren kan delen?

In eerste instantie zie ik mij deze zelf gebruiken om oriëntatieverlichting e.d. automatisch aan te schakelen op basis van het aanwezige licht buiten en eventueel ook het automatisch open- en dichtdoen van de jaloezieën.

Nick
747driver
Berichten: 1475
Lid geworden op: za 19 feb 2011, 10:06

Re: Lichtsensor vs schemersensor

Bericht door 747driver »

Ik vermoed dat je voor jouw toepassing meer hebt aan een schemersensor dan aan een lichtsensor.
Denk dat je niets hebt aan het gebied van 500 tot 60000 LUX van de lichtsensor.
Daarnaast zal de schemersensor nauwkeuriger zijn in het bereik wat er toe doet voor jouw toepassing.
http://www.coussies.be/eib/viewtopic.ph ... 8&start=10
nickv
Berichten: 175
Lid geworden op: vr 28 mar 2014, 11:22

Re: Lichtsensor vs schemersensor

Bericht door nickv »

Bedankt voor je antwoord 747driver :) Ik vermoedde al wel dat de schemersensor gevoeliger zou zijn, gezien het kleinere bereik. Echter vraag ik me nog steeds af of dat bereik (0-255lux) wel voldoende groot is?

Als je kijkt op wikipedia - http://nl.wikipedia.org/wiki/Lux_(eenhe ... oorbeelden - lijkt het me toch dat er interessante dingen zoals een zwaar bewolkte dag, bewolkte dag, daglicht, direct zonlicht, enz... in een hoger bereik liggen dan hetgeen door een schemersensor gemeten kan worden?

Met andere woorden zal een schemersensor het onderscheid niet kunnen maken tussen (erg) zonnige dagen en bewolkte dagen, maar enkel tussen dag, valavond (schemering) en nacht.
747driver
Berichten: 1475
Lid geworden op: za 19 feb 2011, 10:06

Re: Lichtsensor vs schemersensor

Bericht door 747driver »

Voor het schakelen van oriëntatieverlichting lijkt me de schemersensor de beste optie (Schemering: 10 lux).
Afhankelijk van wanneer je de jaloezieën wil bedienen zul je moeten kiezen tussen de 2 sensoren.
Lijkt me dat je ze wilt sluiten wanneer het donker wordt?
Kantoor: 500 lux
Erg donkere dag: 100 lux
Schemering: 10 lux
Donkere schemering: 1 lux
oNNoZeLe
Berichten: 217
Lid geworden op: wo 06 jan 2010, 09:52

Re: Lichtsensor vs schemersensor

Bericht door oNNoZeLe »

ik gebruik ze ook beide...

de lichtsensor om 4 van de 5 screens automatisch te laten zakken als het binnen VEEL te warm wordt en er buiten een ENORME hoeveelheid licht is (en geen regen).
en de schemersensor om binnen/buiten automatisch licht aan te laten gaan.
grindal
Berichten: 152
Lid geworden op: zo 29 nov 2009, 16:34

Re: Lichtsensor vs schemersensor

Bericht door grindal »

Om een idee te geven, mijn weerstation geeft overdag een lichtwaarde weer van 80 000 lux, bij schemer laat ik momenteel bij 500 lux een lampje binnen schakelen ( sfeer verlichting)... 100 lux kan bv de drempel zijn voor je tuinverlichting.
nickv
Berichten: 175
Lid geworden op: vr 28 mar 2014, 11:22

Re: Lichtsensor vs schemersensor

Bericht door nickv »

Dank grindal :) Jij doet dit alles met een lichtsensor in je weerstation?
oNNoZeLe
Berichten: 217
Lid geworden op: wo 06 jan 2010, 09:52

Re: Lichtsensor vs schemersensor

Bericht door oNNoZeLe »

nickv schreef:Dank grindal :) Jij doet dit alles met een lichtsensor in je weerstation?
dat zegt ie niet, of is niet duidelijk. :D

mijn "weerstation" heeft beide-> 3 lichtsensoren (oost/zuid/west) en 1 schemer sensor.
Plaats reactie