Sturing verwarming

Alle vragen of opmerkingen betreffende EIB-KNX hardware kan je hier kwijt.
Dries_De_Bouwer
Berichten: 109
Lid geworden op: ma 24 mei 2010, 23:32

Sturing verwarming

Bericht door Dries_De_Bouwer »

Dag allemaal,

Ik heb enkele vragen rond sturing van verwarming. Op warme dagen zoals deze zijn sommige ruimtes namelijk te warm (door de zon) en andere ruimtes te koud (door de ketel die in standby gaat).

Onze woning wordt verwarmd d.m.v. vloerverwarming, en dit op elke verdieping (kelder/praktijkruimte, gelijkvloers, 1e verdieping). De aardgasketel is van Atag. De sturing gebeurt door de ketel, en dit door een weerafhankelijke regeling (buitenthermometer), gecombineerd met het meten van het retourwater. Wij kunnen manueel de ventielen bijsturen als we per ruimte moeten bijsturen.

De drie verdiepen hebben totaal andere verwarmingsbehoeftes:
Op de eerste verdieping:
- staan de vloerverwarmingskringen van de slaapkamers altijd dicht (zomer en winter). Hier was dus eigenlijk geen vloerwarming nodig;
- Enkel op de badkamer wordt de vloerverwarming echt gebruikt;
- Er gebeurt momenteel geen (KNX) temperatuurmeting op deze verdieping;
- Er zijn 10 kringen voor vloerverwarming voorzien, waarvan drie voor de badkamer (combinatie vloer/muur verwarming);
=> De 7 slaapkamerkringen moeten niet gestuurd worden. De badkamerkringen kunnen als één geheel gestuurd worden?
* Op gelijkvloers:
- hebben we veel ramen op het zuiden. De zon heeft een enorme invloed op de binnentemperatuur. Op dagen zoals vandaag loopt de temperatuur (zonder gebruik koeling) op tot in de buurt van 30°.
- Verwarming is nodig gedurende 6 maanden per jaar.
- Aangaande koeling hebben we airco (gekoppeld met een Zennio IRSC), en in de zomer komen er ook screens (gekoppeld met bestaande Gira Jaloezieaktor);
- Er zijn 8 kringen voor vloerverwarming voorzien, we zouden die als vier gehelen willen besturen?
- Temperatuurmeting via Gira tastsensoren;
* De kelder (en ook praktijkruimte)
- Wordt 6 dagen op 7, 12h/dag gebruikt;
- Wordt nauwelijks beïnvloed door weersomstandigheden. Er zijn weinig ramen (en geen direct zonlicht), en er is het hele jaar door een verwarmingsbehoefte.
- Er zijn 6 kringen voor vloerverwarming voorzien, zij bedienen twee grote ruimtes en één kleine ruimte. Dit is misschien te combineren, zodat er slechts twee gehelen bestuurd dienen te worden?
- Er gebeurt geen (KNX) temperatuurmeting op deze verdieping;

Vandaag meten we in de leefruimtes op gelijkvloers (keuken/living) 25°, en dit met airco! De verwarmingsketel is nu niet aan het verwarmen (enkel sanitair warm water), met als gevolg dat de praktijkruimte net geen 20° is. Onaangenaam koud. En natuurlijk frustrerend dat je in één deel van je huis zou moeten koelen en het ander deel moet verwarmen, want dan betaal je dubbel.

De manuele oplossing is om de ventielen van de diverse vloerverwarmingskringen steeds bij de sturen. Op warme dagen zetten we alle kringen helemaal dicht, uitgezonderd die van de praktijkruimte. De ketel meet kouder retourwater en schiet in actie. Als het buiten kouder/bewolkt is, moeten diezelfde kringen natuurlijk weer open. De ventielen staan op een moeilijk toegankelijke plaats. Zonder schroevendraaier om een aantal panelen van kasten weg te nemen, kom ik er niet aan. Dit automatiseren lijkt me een oplossing.

We hebben in totaal 24 kringen vloerverwarming. Door te groeperen (en andere kringen niet aan te sturen), kom ik aan 7 gehelen die automatisch aangestuurd moeten worden. En volgens mij is er dan ook nog temperatuurmeting nodig in de praktijkruimte en badkamer.

Wat stellen jullie voor als oplossing?
egfdevos
Berichten: 1417
Lid geworden op: vr 26 jul 2013, 07:31
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen, NL

Re: Sturing verwarming

Bericht door egfdevos »

Heel simpel gezien.

- Elke ruimte die jij wilt regelen dient een temperatuur sensor te hebben.
- Elk te regelen vloerverwarming kring uitrusten met een thermische regelaandrijving (motor aandrijving is niet nodig bij vloerverwarming)
- Aandrijvingen aansluiten op een verwarmingsactor (Controleer het aantal aandrijvingen per uitgang en het maximale aantal dat op de actor kan.)
- Kijken waar je de RTR neemt/zit per regeling. Zit deze bij je temperatuursensor (gira tastsensor) of in je verwarmingsactor.(of Visu)
- De RTR kan dan meerdere aandrijvingen tegelijk aansturen. Zo krijg je de groepen.
- Combineer geen ruimtes.
- Ketel stuurt zichzelf met de retourwarmte. Is correct, afblijven :) Niet de ketel gaan schakelen das alleen fijn voor je gasleverancier.
- Zult nog iets moeten hebben om de gewenste temperaturen mee in te stellen.

TIP
Stel de offset van je temperatuur sensor correct in.
Neem het liefst een ouderwetse kwik thermometer en plaats deze in de ruimte op de plek waar jij je het meest bevind.
Edwin
Dries_De_Bouwer
Berichten: 109
Lid geworden op: ma 24 mei 2010, 23:32

Re: Sturing verwarming

Bericht door Dries_De_Bouwer »

Bedankt voor je reactie! Ik heb enkele bijkomende vragen.
- Elke ruimte die jij wilt regelen dient een temperatuur sensor te hebben.
Welke temperatuursensor stel je voor? In de praktijkruimte zoek ik een losse temperatuursensor (niet als onderdeel van een schakelaar).
- Elk te regelen vloerverwarming kring uitrusten met een thermische regelaandrijving (motor aandrijving is niet nodig bij vloerverwarming)
Voor alle duidelijkheid: bedoel je bijvoorbeeld de Gira Thermische regelaandrijvingen 24 V en 230 V? Heeft iemand hier ervaring mee?
- Aandrijvingen aansluiten op een verwarmingsactor (Controleer het aantal aandrijvingen per uitgang en het maximale aantal dat op de actor kan.)
Op welke verwarmingsactor zou je die aansluiten? Ik dacht bijvoorbeeld aan de Gira KNX/EIB verwarmingsactor zesvoudig? Heeft iemand hier ervaring mee? Ik zal hier dan twee stuks van nodig hebben (of één zesvoudige en één enkelvoudige actor).
- Kijken waar je de RTR neemt/zit per regeling. Zit deze bij je temperatuursensor (gira tastsensor) of in je verwarmingsactor.(of Visu)
Deze opmerking begrijp ik niet helemaal. Ik ga (nog niet) in elke ruimte een Gira Tastsensor plaatsen (ik zorg wel dat we de temperatuur kunnen uitmeten). Is de verwarmingsactor voldoende? En welke rol zou je aan de visu geven, waar je naar verwijst?
- Combineer geen ruimtes.
In mijn groeperen neem ik enkel kringen samen in dezelfde ruimte. Er zijn echter twee uitzonderingen, telkens waar ik twee kleine ruimtes samenneem (vb. gang en berging), wat zijn de risico's als ik die combineer?
- Zult nog iets moeten hebben om de gewenste temperaturen mee in te stellen.
Dat zal ik via de visu doen.
Stel de offset van je temperatuur sensor correct in.
Neem het liefst een ouderwetse kwik thermometer en plaats deze in de ruimte op de plek waar jij je het meest bevind.
Goede tip! Ik vertrouw de temperatuurmeting van mijn huidige Gira Tastsensor niet helemaal...

Bedankt!

Dries
pvhuf
Berichten: 246
Lid geworden op: vr 28 dec 2012, 18:28

Re: Sturing verwarming

Bericht door pvhuf »

Je wil wellicht hier nog een antwoord op?
- Elke ruimte die jij wilt regelen dient een temperatuur sensor te hebben.
Welke temperatuursensor stel je voor? In de praktijkruimte zoek ik een losse temperatuursensor (niet als onderdeel van een schakelaar).
Vb: elsner KNX T-UN Temperature

http://www.elsner-elektronik.de/knx-tem ... 532ac4e58d
- Elk te regelen vloerverwarming kring uitrusten met een thermische regelaandrijving (motor aandrijving is niet nodig bij vloerverwarming)
Voor alle duidelijkheid: bedoel je bijvoorbeeld de Gira Thermische regelaandrijvingen 24 V en 230 V? Heeft iemand hier ervaring mee?
Ja, dat bedoelt hij. De meesten onder ons hebben hier ervaring mee.
- Aandrijvingen aansluiten op een verwarmingsactor (Controleer het aantal aandrijvingen per uitgang en het maximale aantal dat op de actor kan.)
Op welke verwarmingsactor zou je die aansluiten? Ik dacht bijvoorbeeld aan de Gira KNX/EIB verwarmingsactor zesvoudig? Heeft iemand hier ervaring mee? Ik zal hier dan twee stuks van nodig hebben (of één zesvoudige en één enkelvoudige actor).
Twee zesvoudige 101800 bedoel je. Voor zover ik weet bestaat er geen enkelvoudige.

http://katalog.gira.de/en/datenblatt.ht ... 0337003663
- Kijken waar je de RTR neemt/zit per regeling. Zit deze bij je temperatuursensor (gira tastsensor) of in je verwarmingsactor.(of Visu)
Deze opmerking begrijp ik niet helemaal. Ik ga (nog niet) in elke ruimte een Gira Tastsensor plaatsen (ik zorg wel dat we de temperatuur kunnen uitmeten). Is de verwarmingsactor voldoende? En welke rol zou je aan de visu geven, waar je naar verwijst?
RTR is wellicht ruimte temperatuur regeling. Je hebt niet noodzakelijk een tastsensor nodig om temperatuur te meten.

Vb 1: Gira
http://katalog.gira.de/en/dir.html?id=451645

Vb2: Elsner
http://www.elsner-elektronik.de/knx-tem ... .html?&L=1
- Combineer geen ruimtes.
In mijn groeperen neem ik enkel kringen samen in dezelfde ruimte. Er zijn echter twee uitzonderingen, telkens waar ik twee kleine ruimtes samenneem (vb. gang en berging), wat zijn de risico's als ik die combineer?
Risico's? Bwa, nie echt. Als de ruimtes te veel gescheiden zijn zal de temperatuur nie echt overeenstemmen met ingestelde waarde. Maar of dat een risico kan genoemd worden...
- Zult nog iets moeten hebben om de gewenste temperaturen mee in te stellen.
Dat zal ik via de visu doen.
Stel de offset van je temperatuur sensor correct in.
Neem het liefst een ouderwetse kwik thermometer en plaats deze in de ruimte op de plek waar jij je het meest bevind.
Goede tip! Ik vertrouw de temperatuurmeting van mijn huidige Gira Tastsensor niet helemaal...
Niet helemaal is een understatement. Heb nog geen enkele Gira TS gehad die ik niet een paar graden moet bijregelen en zelfs dan...
nickv
Berichten: 175
Lid geworden op: vr 28 mar 2014, 11:22

Re: Sturing verwarming

Bericht door nickv »

Gira heeft momenteel ook regelaandrijvingen die rechtstreeks aangesloten kunnen worden op de bus (http://katalog.gira.de/nl_NL/datenblatt.html?id=452080) ipv degene die je moet aansturen met een KNX actor (http://katalog.gira.de/nl_NL/datenblatt.html?id=452086).

Iemand ervaring met voorgenoemde KNX regelaandrijving? De KNX versie zou tussen de volledig gesloten en volledig geopende stand in 256 stappen te regelen zijn. Ik neem aan dat dit voor de 'standaard' regelaandrijving van Gira niet het geval is; enkel vollged gesloten / geopend mogelijk?
egfdevos
Berichten: 1417
Lid geworden op: vr 26 jul 2013, 07:31
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen, NL

Re: Sturing verwarming

Bericht door egfdevos »

Dat zijn 2 verschillende aandrijvingen.

Een motor aandrijving
en
een thermo elektrische aandrijving.

Zoals je zelf al geraden hebt is een motor aandrijving te regelen
en een thermo elektrische is of helemaal open of helemaal dicht.

Heel kort door de bocht wanneer je welke toepast.
thermo voor trage systemen denk daarbij aan vloerverwarming of heel grote ruimtes.
motor voor de rest.

Dat de prijs voor een motor aandrijving veel hoger is helpt ook niet echt. €37,89 - €256,21
Beetje woning met een kring/radiator of 12 dan tikt het al aardig door.
Doe er dan voor die thermo nog een Hager/Berker 75330001 bij van €750. Ben je altijd nog goedkoper als motor aandrijvingen.
Edwin
Dré
Berichten: 866
Lid geworden op: do 04 feb 2010, 18:05

Re: Sturing verwarming

Bericht door Dré »

Ik ben nog neit zo thuis in de verwarmingen, vandaar de vraag.

Wanneer ik een radiator aan de muur heb hangen ben ik eigenlijk aangewezen op een motor sturen zoals deze?
egfdevos
Berichten: 1417
Lid geworden op: vr 26 jul 2013, 07:31
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen, NL

Re: Sturing verwarming

Bericht door egfdevos »

Wat ik bij radiatoren meestal zie is dat ze op het verdeelblok de thermo elektrische aandrijving gebruiken
en dan "bij de radiator" een vast ingestelde kraan. Dan staat de radiator niet oncomfortabel warm te branden.

Waar je meestal wel een motor aandrijving ziet is een radiator in de entree
of bij een radiator in combinatie met vloerverwarming.
Plekken waar er warmte kan verdwijnen door een open (terras) deur.
Om dit verlies vlug op te vangen. Vloerverwarming is voor die situaties veel te traag.
Edwin
nickv
Berichten: 175
Lid geworden op: vr 28 mar 2014, 11:22

Re: Sturing verwarming

Bericht door nickv »

Kan bij vloerverwarming een motoraandrijving ook niet zijn nut hebben om het debiet door een bepaalde kring te verlagen (ik denk dan bijvoorbeeld aan de slaapkamers).

Dit kan uiteraard ook bereikt worden door bij het dimensioneren er rekening mee te houden dat deze ruimtes minder warmtevraag hebben en de vloerverwarmingsbuizen daar op een grotere afstand van elkaar te leggen. Maar ik kan me inbeelden dat dit geen exacte wetenschap is waardoor de temperatuur in die ruimte ook effectief tot op de graad correct zal zijn?
Dré
Berichten: 866
Lid geworden op: do 04 feb 2010, 18:05

Re: Sturing verwarming

Bericht door Dré »

Bij een standaard woning is er toch geen verdeelblok voor de verwarming met alleen radiatoren, of vergis ik me nu heel erg?
Plaats reactie