van basis naar extended EIB installatie

Alle vragen of opmerkingen betreffende EIB-KNX hardware kan je hier kwijt.
Plaats reactie
KurtV
Berichten: 2
Lid geworden op: vr 13 jun 2014, 23:10

van basis naar extended EIB installatie

Bericht door KurtV »

Hey forum leden,

Ben relatief nieuw in deze knx wereld, maar wil daar snel verandering in brengen.
Om een beetje achtergrond over mij zelf te geven : ik ben een siemens medewerker, en ben professioneel met software en automatisering bezig (weliswaar niet in de afdeling building & home automation)

Heb nu ong 10 jaar een eib-bus rondom mijn huis, hele boeltje laten programmeren via ETS3 door externe partner (nee, ook ik geraak niet aan een officiele ETS ....;-(((
Vond het tijd om er wat verder op te werken, dus registreerde mij tijdje geleden op het duitse knx forum (als siemens medewerker mijn 2de moedertaal)

Kan jullie allemaal dit forum aanraden, maar om de die hards die ik daar vind toch een klein beetje te challengen had ik graag jullie idee over volgende :

http://www.pollin.de/shop/dt/ODc4NzkyOT ... n_Set.html


Zoals gezegd, heb ik momenteel alleen een bus en hopen actoren, maar nog niet echt een IP of USB access tot mijn installatie (om nog niet te spreken over visualisatie tools), dus wilde ik daarop verder bouwen.
Mijn idee was om iets als bovenstaande toe te voegen, wat ook geregeld bij mijn duitse collegas boven water komt is :

http://shop.busware.de/product_info.php ... ucts_id/83

Ik weet niet echt wat te beslissen, dus mocht iemand hier ervaring mee hebben hoor ik het graag.
Sta uiteraard open tot whatever, mss zijn hier mensen die zeggen dat het hele smarhome/smartvisu verhaal bullshit is, en zweren bij oplossing x of y

Maw, ben een beetje op zoek naar een beetje best practice & ervaring

Ben er zeker van dat dit topic voor meerdere 'nieuwelingen' interessant kan zijn, dus alle reacties welkom

Kurt
747driver
Berichten: 1475
Lid geworden op: za 19 feb 2011, 10:06

Re: van basis naar extended EIB installatie

Bericht door 747driver »

Denk dat er een aantal manieren is om thuis met KNX bezig te zijn.
Je kunt kiezen voor min of meer kant en klare oplossingen,wat meer DIY-achtige oplossingen en een combinatie ervan.
Een kant en klare oplossing is bv de Gira Homeserver of de Loxone Miniserver.
Vermoed dat de meeste mensen met zoiets werken.
Relatief makkelijk in te stellen en zeer veel kennis voorhanden op de diverse fora.
De DIY-achtige oplossing is zoals je die beschrijft.
Gebruik zelf een combinatie, een HS3 en voor KNX<-->1Wire een DIY product (Arduino).

Waar je ook voor kiest, ETS zul je nodig hebben om je KNX componenten te kunnen programmeren...
Dré
Berichten: 866
Lid geworden op: do 04 feb 2010, 18:05

Re: van basis naar extended EIB installatie

Bericht door Dré »

747driver schreef:Waar je ook voor kiest, ETS zul je nodig hebben om je KNX componenten te kunnen programmeren...
En de huidige programmatie van je installatie zou ook erg prettig zijn, anders moet je eigenlijk alles opnieuw programmeren, uitlezen is niet echt goed te doen.

Ik zelf moet nog beginnen met het kijken van het programmeren van de Gira Homeserver.
de Loxone Miniserver heb ik nog wel hier tijdelijk liggen en werkt nu ook.

Ik denk dat het ook wel afhankelijk is van je kennis van van zaken over programmeren als een Raspberry Pi, ben je daar goed in thuis is het misschien wel een goeie oplossing vooral door de lage kostprijs, maar zelf totaal geen ervaring mee.

Oh en misschien dit even in de gaten houden voor de aanschaf van ETS4.
KurtV
Berichten: 2
Lid geworden op: vr 13 jun 2014, 23:10

Re: van basis naar extended EIB installatie

Bericht door KurtV »

OK, thx voor de reacties.
Jullie hadden het waarschijnlijk al gesnapt dat ik voor de DIY optie wou gaan ;-)

Mijn fundamentele vraag is of iemand op het forum daar al ervaring mee heeft. Ben niet te beroerd om de experimentele toer op te gaan, maar mochten er al mensen zijn die een identieke (of analoge) opstelling hebben, dan scheelt dat toch in het zoekwerk
Dus : om nog eens duidelijk te stellen : ik ben niet op zoek naar professionele kant en klare toepassingen, maar is meer een hobby kant
En ja, ik ben uiteraard de eerste om te beseffen dat ETS nodig is, maar zoals ik eerder had gezegd is woon ik al meer dan 10 jaar in zo'n EIB huis, dus dan mag je van mij aannemen dat ik niet naar de schakelkast moet lopen om iets te activeren, maw de programmatie is al gebeurd...

Concreet is mijn vraag dus meer : hoe maak ik mijn EIB installatie toegankelijk via web, dmv router of wat ik in mijn eerdere mail heb voorgesteld

Zodra EIB via netwerk bereikbaar is, zijn er waarschijnlijk hopen toepassingen te vinden, maar mijn probleem is dus dat ik zelfs nog geen IP-access heb tot mijn installatie.
Verwijs mij gerust door naar andere threads of websites, wil gerust wat documentatie lezen: ik wilde van jullie gewoon een shortcut krijgen hoe ik aan eea begin.

Thx

Kurt
KNX_Steven
Berichten: 312
Lid geworden op: ma 23 feb 2009, 15:53

Re: van basis naar extended EIB installatie

Bericht door KNX_Steven »

Zelf heb ik geen praktische elektronika ervaring, maar er zijn wel open source initiatieven. Vooral de Technische Universiteit van Wenen ("TU Vienna") is zeer actief en publiceert veel. Google eens op "TU Vienna KNX" en je zal beslist al heel wat vinden.
nickv
Berichten: 175
Lid geworden op: vr 28 mar 2014, 11:22

Re: van basis naar extended EIB installatie

Bericht door nickv »

Je bent zelf programmeur? Ik heb er ook al over zitten nadenken om een DIY visualisatie oplossing te maken (zie hier mijn topic).

Let op, ik heb zelf nog niet veel ervaring met KNX, maar het minste wat je volgens mij nodig hebt is een KNX/IP router om telegrammen via IP op je bus te krijgen (zoals je zelf al aanhaalde).

Verder kan je dan een Raspberry Pi installeren die een eib daemon draait. Ik denk als je wat googled dat je hier zeker nog meer over gaat vinden.

De idee is dat de Raspberry Pi met eib deamon dient als een soort van 'tussenpersoon' (zie de voorbeelden hieronder).

Zo kan je bijvoorbeeld op de Rasberry Pi naast de eib daemon ook nog een simpel zelfgeschreven programma draaien dat luistert voor binnenkomende paketten (je eigen protocol) en vervolgens via de eib deamon de gewenste actie op je KNX bus uitvoert. Een versimpeld voorbeeld: je stuurt de boodschap "LICHT AAN" naar je Raspberry Pi wanneer je op een lamp icoontje op je webpagina / mobiele applicatie drukt. Je zelfgeschreven programma dat op je Raspberry PI draait herkent de boodschap "LICHT AAN" en gaat de eib deamon aanroepen om een 'write' te doen naar alle gewenste actoren om het licht aan te schakelen.

Omgekeerd kan ook. Zo zal je zelfgeschreven programma de berichten ontleden die van je eib netwerk komen en een bijhorende actie uitvoeren. Een versimpeld voorbeeld: iemand drukt op de bel van je woning (gegeven dat die op je KNX bus is aangesloten natuurlijk), het zelfgeschreven programma dat op je Raspberry Pi draait krijgt dit bericht binnen via de eib daemon en gaat vervolgens een mail sturen naar mailadres '...@gmail.com' met de boodschap "Er heeft iemand aangebeld".

Ik hoop dat het een beetje steek houdt wat ik hier aan het vertellen ben? ;) Indien dit niet zo zou zijn hoor ik het graag, want ook ik zit nog maar slechts met een concept in mijn hoofd :)
Plaats reactie