MDT tasterinterface en Niko drukknoppen met LED

Alle vragen of opmerkingen betreffende EIB-KNX hardware kan je hier kwijt.
smetsjan
Berichten: 17
Lid geworden op: za 04 jan 2014, 01:36

MDT tasterinterface en Niko drukknoppen met LED

Bericht door smetsjan »

Hallo

Ik zou graag weten of ik de leds van een niko potentiaalvrije schakelaar degelijk kan oplichten met een MDT BE-06001.01 KNX Tasterinterface

http://www.mdt.de/download/MDT_AOI_Univ ... erface.pdf
http://www.mdt.de/download/MDT_DS_Unive ... erface.pdf
http://www.mdt.de/download/MDT_TM_Unive ... erface.pdf
De LED current van de tasterinterface is ~1mA .
In het TM document lees ik " Voltage of the output is set fixed to 2V DC and current to 1mA. Because the power supply of the LEDs 
is deliverd by the bus, the output current is low. The values are designed for the use of “low current 
LEDs” to avoid an overload of the bus‐system"

http://www.niko.eu/NIKO/Documents/PM170-40000.pdf
Hierin staat:
* Als de feedback-LED’s van uw domoticasysteem niet op 24V werken, moet u zelf voor een aanpassing naar 24V DC zorgen
* voeding LED (24V, ±10%) 1LED=~1,25mA

Dus , als ik het goed voorheb gaat dit niet werken...

Ik was eerst van zins om voor elke schakelaar een utp naar de schakelkast te trekken en daar te werken met een binaire ingang ... De MDT tasterinterface is per knop een paar euro's duurder maar bevat wel de mogelijkheid om een led aan te sturen. Maar als het niet werkt met de niko schakelaars ...

Enige alternatieven?
egfdevos
Berichten: 1417
Lid geworden op: vr 26 jul 2013, 07:31
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen, NL

Re: MDT tasterinterface en Niko drukknoppen met LED

Bericht door egfdevos »

Nee, gaat niet werken.

Je bent natuurlijk niet de enige die tegen dit probleem aanloopt.
Doe eens een belletje naar NIKO en vraag eens of ze niet nog een paar met low voltage led's hebben rondslingeren ;)

Ik weet niet om wat voor aantallen het gaat.
Maar zelf een beetje solderen is natuurlijk ook leuk. LED's vervangen of optocouplers erbij.
Edwin
smetsjan
Berichten: 17
Lid geworden op: za 04 jan 2014, 01:36

Re: MDT tasterinterface en Niko drukknoppen met LED

Bericht door smetsjan »

Zijn de leds (eenvoudig) te vervangen dan? Heb nog geen schakelaar in mn bezit.
Zijn er alternatieven voor de mdt tasterinterface die een gelijkaardig prijskaartje hebben?
MDT lijkt me tot hiertoe een van de goedkoopste fabrikanten.
egfdevos
Berichten: 1417
Lid geworden op: vr 26 jul 2013, 07:31
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen, NL

Re: MDT tasterinterface en Niko drukknoppen met LED

Bericht door egfdevos »

Heb er niet op gelet en heb er ook nu geen bij de hand om te kijken of het makkelijk solderen is.
Bij mijn weten zijn alle tasterinterfaces voor low voltage LED's.
MDT is toch nog altijd 1 van de goedkoopste kwa prijs/kwaliteit.
Edwin
smetsjan
Berichten: 17
Lid geworden op: za 04 jan 2014, 01:36

Re: MDT tasterinterface en Niko drukknoppen met LED

Bericht door smetsjan »

Ik ben er eentje gaan halen en de leds zijn echt mini mini. Ze werken trouwens redelijk op 12V DC.

Ik ben aan het denken om een beaglebone/raspberry pi te kopen, maar die borjes geven natuurlijk ook maar 3.3 of 5 Vout en zie het niet zitten om zelf een hoop electronica in elkaar te prutsen. Je zou zeggen .. het zijn maar leds maar zorgen wel voor wat miserie :-)
jnyzie
Berichten: 115
Lid geworden op: di 27 jan 2015, 17:48

Re: MDT tasterinterface en Niko drukknoppen met LED

Bericht door jnyzie »

beste
er bestaat een KNX interface die compatibel is met de NIKO drukknoppen reeks op 24v met LED.
deze past achter de schakelaar uiteraard en komt met een aansluitkam die direct past op de groene connectoren van niko.

Interesse?
kurt.dg
Berichten: 55
Lid geworden op: do 05 feb 2015, 10:38

Re: MDT tasterinterface en Niko drukknoppen met LED

Bericht door kurt.dg »

Beste,

Ik gebruik af en toe eens een interface om deze achter de drukknoppen van Niko te plaatsen.
Indien er een indicatie dient te zijn (24V of 230V), voorzie ik steeds een SVV of VOB kabel die aangestuurd wordt van de actor uit de zekeringkast.

Om een uitgang op de actor en kabel te besparen, zou het wel interessant zijn om de vooropgestelde interface te gebruiken.
Heb je een merk/type hiervan?

Bedankt.
Mark
Berichten: 17
Lid geworden op: ma 23 feb 2009, 12:34
Locatie: Kinrooi
Contacteer:

Re: MDT tasterinterface en Niko drukknoppen met LED

Bericht door Mark »

Lingg&Janke heeft een Niko interface voor KNX, ik vind deze echter niet op hun website. Je kan misschien eens informeren bij Vecolux.
http://www.lencom.be" onclick="window.open(this.href);return false;
KNX Partner
Loxone Silver Partner
fluppie
Berichten: 25
Lid geworden op: do 20 aug 2015, 23:40

Re: MDT tasterinterface en Niko drukknoppen met LED

Bericht door fluppie »

Je kan de 10k weerstanden (1002 codering op de weerstand) overbruggen om ze redelijk te laten oplichten met de MDT taster interface.
Het rottige wat ik net ontdekt heb (of wat ik denk, hopelijk vergis ik me) is dat zo'n MDT ding ofwel een input is, ofwel een output. Het is dus niet mogelijk om de led als output te gebruiken en tegelijk die switch als input... Hopelijk vergis ik me.
egfdevos
Berichten: 1417
Lid geworden op: vr 26 jul 2013, 07:31
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen, NL

Re: MDT tasterinterface en Niko drukknoppen met LED

Bericht door egfdevos »

fluppie schreef: ...Het rottige wat ik net ontdekt heb (of wat ik denk, hopelijk vergis ik me) is dat zo'n MDT ding ofwel een input is, ofwel een output. Het is dus niet mogelijk om de led als output te gebruiken en tegelijk die switch als input... Hopelijk vergis ik me.
Je vergist je niet. Het is of een input of een output.
Edwin
Plaats reactie