Meerdere drukknoppen op één input module

Alle vragen of opmerkingen betreffende EIB-KNX hardware kan je hier kwijt.
Plaats reactie
nickv
Berichten: 175
Lid geworden op: vr 28 mar 2014, 11:22

Meerdere drukknoppen op één input module

Bericht door nickv »

Ik las reeds eerder op het forum dat het mogelijk is tradionele drukknoppen op de KNX bus te hangen met behulp van een input module.

Deze week zei mn vader tegen me (die binnenkort gaat starten met zijn eigen knx installatie) dat hij één input module wou voorzien 'per ruimte' en dan met 3-4 traditionele drukknoppen naar deze inputmodule zou gaan om deze allen op de bus te kunnen hangen.
  • Is dit mogelijk?
    Zoja, welk type / soort input module heb je hier voor nodig?
  • Is het op deze manier mogelijk een onderscheid te maken welke van de 3-4 drukknoppen ingedrukt werd?
    Want dit lijkt me wel de opzet van zulk een opstelling, anders heb je 3-4 drukknoppen waar je hetzelfde mee kan schakelen en schiet het zo nog zijn doel voorbij.
egfdevos
Berichten: 1418
Lid geworden op: vr 26 jul 2013, 07:31
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen, NL

Re: Meerdere drukknoppen op één input module

Bericht door egfdevos »

4-voudige inputmodule

Hager TXB304
Gira 111900

*Beiden zijn goed voor pulsdrukkers.
Gebruik je echter schakelaars dan moet je een model zoals de Gira hebben deze heeft een om/om functie voor zowel de stijgende als dalende flank.
Edwin
nickv
Berichten: 175
Lid geworden op: vr 28 mar 2014, 11:22

Re: Meerdere drukknoppen op één input module

Bericht door nickv »

Zijn er bepaalde nadelen verbonden aan deze manier van werken? Buiten dat je
  1. in werffase reeds de nodige kabels moet verzien tussen de verschillende inbouwdozen om zo later elke schakelaar aan een 4-voudige inputmodule te kunnen koppelen
  2. niet voor elke schakelaar de mogelijkheid hebt deze later te vervangen door een andere KNX compontent vb. touchscreen, tenzij je hier in werffase reeds rekening mee houdt en de buskabel doorlust naar elke inbouwdoos
egfdevos
Berichten: 1418
Lid geworden op: vr 26 jul 2013, 07:31
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen, NL

Re: Meerdere drukknoppen op één input module

Bericht door egfdevos »

In zo'n situatie zou ik zelf even een 2de zwakstoomkabeltje mee trekken in de leiding.
Welke ik dan gebruik voor de drukknoppen. Zo heb je dan overal gewoon de bus liggen als er later iets anders moet worden voorzien.
Edwin
Plaats reactie