[Homeserver] probleempje met logica

Problemen, Tips of tricks met ETS programmatie post je hier.
Plaats reactie
Joep

[Homeserver] probleempje met logica

Bericht door Joep »

Hoi Experts,

Ik heb weer een ideetje bedacht met de homeserver maar het idee leek simpeler dan de uitvoering :roll:

Het idee is als volgt:
Ik heb in de woonkamer een schakelaar zitten welke alle verlichting uitschakelt als ik deze lang indruk.

Nu wil ik deze ook het alarm van het huis laten inschakelen mits deze al niet ingeschakeld is.

Met de logische functies van de Homeserver moet het gewoon kunnen lijkt me, de AND gate is hier natuurlijk prima voor.

Dit krijg ik alleen dus niet voor elkaar, op de een of andere manier wordt er niks geschakeld.

Als ik de AND gate vervang door de OR gate, krijg ik het wel voor elkaar en werkt het wel zoals ik wil, alleen wordt er dan dus niet gekeken naar of het alarm al ingeschakeld is.

ik vermoed dat het ligt aan de onderlinge verschillen tussen de AND en OR gate, maar krijg niet gevonden waardoor het komt dat het niet lukt.

bijgevoegd een foto met hoe het nu werkt met de AND gate, en het zou eigenlijk moeten werken via de OR gate welke (nu dus niet aangesloten) op het plaatje erbij staat.

Afbeelding

Kan iemand me een zetje in de juiste richting geven want ik heb het idee dat ik alles al geprobeerd heb namelijk...
Dré

Re: [Homeserver] probleempje met logica

Bericht door Dré »

Misschien even handig om te weten,
jou ingangen van alarm 'FBS Alarm aanwezig' is dan een 1 of een 0 bij aanwezig?
En jou uit commando voor alles uit is dat dan een 0?

Als ik even snel een test maak met 2 ingangen en 2 uitgangen.
Wanneer er aan de voorwaarde wordt voldaan wordt er een 1 gestuurd via A1 en een 0 via A2
Wanneer er niet aan de voorwaarde wordt voldaan wordt er een 1 gestuurd via A2 en een 0 via A1

Wat voor een commando wil je overigens hebben op je uitgang?

Zit je misschien in de war met 'A2 neg' dat je misschien dacht dat er een 0 wordt gestuurd wanneer er aan de voorwaarde wordt voldaan?

Misschien moet je er een filter tussen doen dat een van de ingangen omgedraaid moet worden 1=0 en 0=1?
Zie Filter>>Filter, On->On/Off->Off (met A1 neg)
Joep

Bericht door Joep »

Hoi Andre,

Dat klopt, maar dat komt ook omdat GA 0/0/1 het commando UIT geeft op de bus, en de logica zorgt ervoor dat er een AAN commando gegeven wordt voor het inschakelen van het alarm.

Als ik nu dus de gemaakte verbindingen 1 op 1 overzet naar de AND gate (de verbinding van de FBS Alarm Aanwezig moet er dan ook bij natuurlijk) dan gebeurt er dus niks.

Het verschil wat ik bij beide modules zie is dat bij de ene module bij de ingangen in de groene vlakjes een 0 staat en bij de andere staat daar een 1.

Ik vermoed dat daar mijn probleem ook zit en ik zie ook dat ik daar een andere waarde in kan voeren, maar ondanks dat lost dat het probleem niet op...
Dré

Bericht door Dré »

En als je zo iets maakt?

Afbeelding

Met dat filter kun je als ik het goed heb van een 0 een 1 maken en dus ook andersom.

Overigens ik heb het wel over dat filter, maar stom, je kunt ook bij de And poort op E1 gaan staan en met de rechtermuisknop daar op klikken en dan op 'negative connection' klikken.

Ik bedenk me nu net, dat GA 0/0/1 is natuurlijk altijd nul, je stuurt daar natuurlijk nooit een 1 naartoe, wat mogelijkerwijs het probleem zou kunnen zijn.
Dit houd ook in, dat wanneer jij van alarm input status verandert hij dus ook het alarm wil gaan inschakelen.
Joep

Bericht door Joep »

Het is inmiddels gelukt!

De lock-out module was de sleutel :D

Afbeelding
Dré

Bericht door Dré »

Fijn dat het inmiddels gelukt is.
Jij bent dus ook begonnen aan de logische functies zie ik.
Joep

Bericht door Joep »

Ik was al wat langer bezig met de logische functies, maar dat waren hele simpele dingetjes.

Het is erg verslavend om steeds nieuwe dingen bij te bedenken om de installatie in huis gebruiksvriendelijker te maken, en daardoor wordt de logica langzaamaan ook steeds uitgebreider :D
Dré

Bericht door Dré »

Oké, ja ik zag niks in jou programmering van daar mijn reactie er over.
Ik heb er nu een stuk of 5 waarvan sommige wel meerdere keren er in zitten maar dan met andere ing/uitgangen (beginneling dus).
Plaats reactie