Ik heb weer een ideetje bedacht met de homeserver maar het idee leek simpeler dan de uitvoering

Het idee is als volgt:
Ik heb in de woonkamer een schakelaar zitten welke alle verlichting uitschakelt als ik deze lang indruk.
Nu wil ik deze ook het alarm van het huis laten inschakelen mits deze al niet ingeschakeld is.
Met de logische functies van de Homeserver moet het gewoon kunnen lijkt me, de AND gate is hier natuurlijk prima voor.
Dit krijg ik alleen dus niet voor elkaar, op de een of andere manier wordt er niks geschakeld.
Als ik de AND gate vervang door de OR gate, krijg ik het wel voor elkaar en werkt het wel zoals ik wil, alleen wordt er dan dus niet gekeken naar of het alarm al ingeschakeld is.
ik vermoed dat het ligt aan de onderlinge verschillen tussen de AND en OR gate, maar krijg niet gevonden waardoor het komt dat het niet lukt.
bijgevoegd een foto met hoe het nu werkt met de AND gate, en het zou eigenlijk moeten werken via de OR gate welke (nu dus niet aangesloten) op het plaatje erbij staat.

Kan iemand me een zetje in de juiste richting geven want ik heb het idee dat ik alles al geprobeerd heb namelijk...