Teveel groep associaties, wat betekent dit?

Problemen, Tips of tricks met ETS programmatie post je hier.
Plaats reactie
dennisr
Berichten: 16
Lid geworden op: do 12 nov 2009, 15:45

Teveel groep associaties, wat betekent dit?

Bericht door dennisr »

Zoals de titel zegt, wat houdt dit in? En vooral hoe kan ik dit omzeilen, want alles in huis wordt geschakeld op basis van scenes.

Wie kan mij verder helpen, want hier loop ik vast. Ik ben erin geslaagd scenes te programmeren, al weet ik niet of het correct gebeurt, maar het werkt wel.
Alleen wanneer ik dus teveel groepen onder een 6 of 8 voudige tastsensor wil programeren gaat dit niet.

Misschien een kort toelichting op mijn handelingen.

Ik heb onder groepen, subgroep scenes alle lichtpunten geplaatst. Vanuit hier kopieer ik ze naar de tastsenoren en aktoren. Wat ik raar vind, is; dat ik bij iedere groep die ik in de scene wil opnemen (bv lamp 1, 2, 4, 6, 7 etc) deze groepen bij elke actoruitgang en elke toets van de tastsenor moet kopieeren. Het resultaat is dus een gigantische lijst van groepen achter een drukknop of aktoruitgang. Doe ik dit wel juist??


Aangezien het niet heel druk op dit forum is, hoop ik toch een beetje medewerking te vinden.

Groeten,

Dennis
mzungu100
Berichten: 82
Lid geworden op: wo 11 nov 2009, 19:40

Re: Teveel groep associaties, wat betekent dit?

Bericht door mzungu100 »

Hallo
Je hebt teveel groepsadressen toegekend aan communicatieobjecten van één bepaald toestel, je zegt dat het werkt. Dus volgens mij kan je de groepsadressen die niet zullen zenden in uw tastsensor verwijderen.
Je dient tevens de werking van een applicatieprogramma te bestuderen, dus het applicatiehandboek van de fabrikant erbij nemen en de uitleg proberen te begrijpen.

Bij een zendend communicatieobject staat de Transmit vlag aan en is bijgevolg het zendend (sending) groepsadres. Verwijder alle andere groepsadressen in deze drukknopsensor.

Bij een communicatieobject waar de Write vlag aan staat, zal bij een telegram bedoeld voor dit communicatieobject, de waarde ervan worden geactualiseerd.
Bv:
object 0: 0/1/2 0/2/5 (SW)
Dit object is gekoppeld aan de groepsadressen 0/1/2 en 0/2/5
Als door het object de busdeelnemer een telegram verstuurt, wordt in dit telegram als groepsadres 0/1/2 gebruikt.
Als er op de bus een telegram wordt verstuurd met 0/2/5 of 0/1/2 als groepsadres, zal omdat de Write vlag in het object aan staat, de waarde van het com object hierdoor worden geactualiseerd.

mvg
Paul Vanwelden
dennisr
Berichten: 16
Lid geworden op: do 12 nov 2009, 15:45

Re: Teveel groep associaties, wat betekent dit?

Bericht door dennisr »

OK, het wordt mij al iets duidelijker.

Stel;

Ik heb in totaal 30 scenes die ik wil kunnen sturen voor het volledige huis, maak ik dan onder groepenadressen, 30 scenes aan waarin in de juiste adressen van de te aktiveren verlichting plaats?
Daarna kopier ik het adres met "sendend" van de subgroep naar een uitgang van een tastsensor en een ingang van een dimaktor.

Zit ik zo enigszins in de juiste richting, Paul?
mzungu100
Berichten: 82
Lid geworden op: wo 11 nov 2009, 19:40

Re: Teveel groep associaties, wat betekent dit?

Bericht door mzungu100 »

Hallo
Schakelactoren hebben een 1 bit schakelobject,
dimactoren hebben een 1 bit schakelobject, een 4 bit dimobject (dimmen op en dimmen neer) en een 8 bit waardeobject (1 uit 256 helderheidsposities).
Wil je een schakelobject van een actor commanderen, dan dien je een schakelobject van een schakelsensor te koppelen via een groepsadres aan dit schakelobject van de schakelactor. Het zelfde geldt voor dimobjecten, waardeobjecten en zo voort. Dimobject kan je niet koppelen met een schakelobject omdat de ene een 4 bit en de ander een 1 bit object is.
Dus ken in eerste instantie aan al uw objecten van uw actoren verschillende groepsadressen toe. Verbind dan de gepaste objecten van uw sensoren met de overeenkomende groepsadressen.

Hoe Sferen instellen en programmeren zal afhankelijk zijn van de fabrikant waarmee je werkt, hiervoor dien je de parameters van de applicatie grondig te bekijken en het productenhandboek (met de beschrijving van de applicatieprogramma's) te consulteren.

mvg
paul
dennisr
Berichten: 16
Lid geworden op: do 12 nov 2009, 15:45

Re: Teveel groep associaties, wat betekent dit?

Bericht door dennisr »

mzungu100 schreef:Hallo
Schakelactoren hebben een 1 bit schakelobject,
dimactoren hebben een 1 bit schakelobject, een 4 bit dimobject (dimmen op en dimmen neer) en een 8 bit waardeobject (1 uit 256 helderheidsposities).
Wil je een schakelobject van een actor commanderen, dan dien je een schakelobject van een schakelsensor te koppelen via een groepsadres aan dit schakelobject van de schakelactor. Het zelfde geldt voor dimobjecten, waardeobjecten en zo voort. Dimobject kan je niet koppelen met een schakelobject omdat de ene een 4 bit en de ander een 1 bit object is.
Dus ken in eerste instantie aan al uw objecten van uw actoren verschillende groepsadressen toe. Verbind dan de gepaste objecten van uw sensoren met de overeenkomende groepsadressen.

Hoe Sferen instellen en programmeren zal afhankelijk zijn van de fabrikant waarmee je werkt, hiervoor dien je de parameters van de applicatie grondig te bekijken en het productenhandboek (met de beschrijving van de applicatieprogramma's) te consulteren.

mvg
paul

Bovenstaand verhaal is mij duidelijk. Ik had namelijk gezien dat de eerste programmatie idd verschillende groepen had voor schakelen en dimmen. Van daaruit ben ik begonnen ook aparte groepadressen te maken voor de scenes. Ik ben in bezit van alleen maar gira materiaal voor het schakelen en dimmen gebruik ik 4 x 210 watt dimaktoren.

Ik ga eens even puzzelen met de informatie die jij mij geeft. Ik ben er nog niet helemaal uit hoe ik de groepadressen moet plaatsen. De parameters etc lukt me allemaal, scenes oproepen via de tastsenoren en alles werkt, maar ik zit nog met teveel groepassociaties. Ik lees jouw verhaal nog eens aandachtig door en probeer het nog maar eens.

Bedankt wer voor zover
Plaats reactie