problemen bij programmeren devices

Problemen, Tips of tricks met ETS programmatie post je hier.
smetsjan
Berichten: 17
Lid geworden op: za 04 jan 2014, 01:36

problemen bij programmeren devices

Bericht door smetsjan »

Ik heb een Loxone + KNX installatie en gebruik de Loxone o.a als KNX IP gateway.

Ik heb 4 MDT devices (2x AKS-2016.02 Switch Actuator 20-fold, 2x BE-16024.01 Binary Inputs 16-fold)

Ik kan in een keer slechts alle apparaten van hetzelfde type programmeren. Dwz, ofwel alle switch actuators, ofwel de binary imputs. Vanaf dat ik alle apparaten samen aansluit op de bus werkt het niet meer.

Al mijn devices zitten op 1 fsyieke lijn. In ETS4 heb ik ze onder 'Topology' samen staan onder "0 backbone area" -> "0.0 backbone line". Ik heb elke object functie in een afzonderlijk groep adres gestoken, per device heb ik een afzonderlijke "middle group". Lijkt me toch OK?
747driver
Berichten: 1475
Lid geworden op: za 19 feb 2011, 10:06

Re: problemen bij programmeren devices

Bericht door 747driver »

smetsjan schreef:Ik kan in een keer slechts alle apparaten van hetzelfde type programmeren.
Is dat een Loxone restrictie?
Hoe geef je de apparaten dan ieder een eigen fysiek adres?
smetsjan
Berichten: 17
Lid geworden op: za 04 jan 2014, 01:36

Re: problemen bij programmeren devices

Bericht door smetsjan »

Is geen Loxone restrictie zo ver ik weet. Dat is een deel van mijn vraag he :-)

Tot zo ver ik het begrijp moet je het adres gewoon verzinnen in ETS, download all, op knopje duwen van de hardware en klaar is kees.
747driver
Berichten: 1475
Lid geworden op: za 19 feb 2011, 10:06

Re: problemen bij programmeren devices

Bericht door 747driver »

Meende alleen in de laatste alinea een vraag te zien...
Wat is dan de reden dat je in een keer slechts alle apparaten van hetzelfde type kan programmeren?
Heb je ieder apparaat voorzien van z'n eigen fysieke adres met ETS?
bv:
Switch Actuator #1 1.1.5
Switch Actuator #2 1.1.6
enz.
Laatst gewijzigd door 747driver op ma 04 mei 2015, 13:41, 1 keer totaal gewijzigd.
smetsjan
Berichten: 17
Lid geworden op: za 04 jan 2014, 01:36

Re: problemen bij programmeren devices

Bericht door smetsjan »

Ieder aparaat heeft een ander fysiek adres, dat heb ik zo geprogrammeerd met ETS.
(zelfs na alle apparaten geprogrammeerd te hebben blijft het probleem aanwezig, er zijn dus geen duplicate addressen!)

binary input 1 = 0.0.1 (alle functies in group adres 0/1/x)
binary input 2 = 0.0.2 (0/2/x)
digital out 1 = 0.0.3 (0/3/x)
digital out 2 = 0.0.4 (0/4/x)
747driver
Berichten: 1475
Lid geworden op: za 19 feb 2011, 10:06

Re: problemen bij programmeren devices

Bericht door 747driver »

Snap nog niet precies wat het probleem is.

Je zegt "Vanaf dat ik alle apparaten samen aansluit op de bus werkt het niet meer".
Wat werkt dan niet meer, het programmeren van de apparaten, de apparaten zelf?
Wanneer ik een nieuw project aanmaak in ETS komt ie automatisch met lijn 1.1
0.0 (backbone.mainline) zal wellicht ook wel kunnen maar wellicht dat de Loxone daar niet mee om weet te gaan?
En werkt het programmeren wel "normaal" indien er slechts 1 apparaat op de KNX bus is aangesloten?
smetsjan
Berichten: 17
Lid geworden op: za 04 jan 2014, 01:36

Re: problemen bij programmeren devices

Bericht door smetsjan »

PC
| ethernet
Loxone
| knx bus
binary input module
| knx bus
relais module

Functioneel werkt alles. De apparaten doen waarvoor ze geprogrammeerd zijn.

Het "probleem" is dat ik niet alle KNX apparaten 'gezamelijk' kan programmeren ("configuratie downloaden").
Dwz, normaal kan ik in ETS, alle 4 devices selecteren, de "Download all" optie kiezen, en dan op elk fysiek device op de Programming button duwen (sequentieel). Dit lukt enkel , ofwel voor de 2 binary inputs, ofwel voor de 2 relais modules, maar nooit een combinatie van input en relais module.

Dus vanaf dat er een fysische verbinding is tussen een input en relais module, weigert de relais module iedere vorm van programmatie.

Mijn vraag is : waarom?
Dré
Berichten: 866
Lid geworden op: do 04 feb 2010, 18:05

Re: problemen bij programmeren devices

Bericht door Dré »

Dat is vreemd. Maar drukjij bij elke pprogrammering opnieuw de programeer knop in?
747driver
Berichten: 1475
Lid geworden op: za 19 feb 2011, 10:06

Re: problemen bij programmeren devices

Bericht door 747driver »

Als apparaten eenmaal een fysiek adres hebben zou dat idd niet meer nodig moeten zijn.
smetsjan
Berichten: 17
Lid geworden op: za 04 jan 2014, 01:36

Re: problemen bij programmeren devices

Bericht door smetsjan »

neen, zoals inderdaad aangehaald is dat niet nodig eens ze een adres hebben. Maar ik vond het uitermate vreemd dat het niet werkte. (ik gebruik soms wel opnieuw de download all als ik 100% zeker wil zijn...)
Plaats reactie