problemen met Jung ruimtecontroller

Problemen, Tips of tricks met ETS programmatie post je hier.
Plaats reactie
Joep
Berichten: 126
Lid geworden op: zo 03 mar 2013, 12:16

problemen met Jung ruimtecontroller

Bericht door Joep »

Hoi Allemaal,

Ik heb van iemand een Jung ruimtecontroller overgenomen maar krijg deze met geen mogelijkheid aan de gang :roll:
Het is de RCD 2024.

Voor deze ruimtecontroller wordt bij ETS(3) een plug-in geïnstalleerd en daarmee kan je de instellingen van de ruimtecontroller wijzigen.
Echter lukt het me niet om de applicatie te programmeren, ik krijg dan een waarschuwing dat de firmware in de ruimtecontroller nieuwer is (v4.17) dan degene die ik er in wil laden en of ik door wil gaan.

Als ik kies om door te gaan, loopt dit proces halverwege vast door een foutmelding. er wordt dan gezegd dat ik een recentere versie moet installeren van de plug-in.

Deze plug-in is echter de enige die te vinden is op de website van Jung (versie 3.09) en met vat zoeken via google heb ik wel wat andere versies gevonden maar deze zijn allemaal ouder.

Ik heb nog nooit eerder met deze ruimtecontroller gewerkt en weet dus ook niet zeker of dat deze wel helemaal in orde is (al zegt degene waarvan ik hem heb van wel).

Is er hier iemand die hier weleens mee gewerkt heeft en misschien nog wat tips & trucs heeft?
Dré
Berichten: 866
Lid geworden op: do 04 feb 2010, 18:05

Re: problemen met Jung ruimtecontroller

Bericht door Dré »

Ik heb zelf ook een ruimte controller ik zal vanavond wel eens kijken al heb ik volgens mij wel een ander type dan jij.
Dré
Berichten: 866
Lid geworden op: do 04 feb 2010, 18:05

Re: problemen met Jung ruimtecontroller

Bericht door Dré »

Hoi Joep,

Ik heb even gekeken, maar ik heb een totaal andere, maar goed dat maakt verder niet uit.

Maar heb jij al bij opties gekeken en dan tabblad 'Hardware'? daar kun je kiezen voor welke RCD firmware file.
Alleen dan wel vreemd dat die daar maar tot 4v12s19 loopt, maar misschien kun je daar iets mee?
Joep
Berichten: 126
Lid geworden op: zo 03 mar 2013, 12:16

Re: problemen met Jung ruimtecontroller

Bericht door Joep »

Hoi Andre,

Dat tabblad had ik inderdaad al gevonden.

In mijn geval gaat deze maar tot versie V4.03, echter als ik dan versie 4.00 selecteer (op dit moment dezelfde versie als het database bestand in ETS) en in ETS de applicatie wil programmeren krijg ik nog steeds de melding dat de firmware versie in ETS ouder is dan die in de ruimtecontroller en of ik deze wil overschrijven.

Als ik dit doe begint deze wel, maar het proces stopt halverwege door een fout en meer gebeurt er niet..
Joep
Berichten: 126
Lid geworden op: zo 03 mar 2013, 12:16

Re: problemen met Jung ruimtecontroller

Bericht door Joep »

Nou ik ben er nog een paar keer mee bezig geweest maar er zit geen leven in de ruimtecontroller :evil:

Voor nu verdwijnt ie in de doos met andere KNX componenten, weggooien vindt ik dan nog een beetje jammer maar dat zal het uiteindelijk wel gaan worden ben ik bang :roll:
747driver
Berichten: 1475
Lid geworden op: za 19 feb 2011, 10:06

Re: problemen met Jung ruimtecontroller

Bericht door 747driver »

Is het wel de KNX versie?
Er lijkt ook een LON versie te zijn.
Joep
Berichten: 126
Lid geworden op: zo 03 mar 2013, 12:16

Re: problemen met Jung ruimtecontroller

Bericht door Joep »

Ik had dit ook al gevonden inderdaad, de ruimtecontroller die ik heb is wel de KNX uitvoering...
Joep
Berichten: 126
Lid geworden op: zo 03 mar 2013, 12:16

Re: problemen met Jung ruimtecontroller

Bericht door Joep »

Even een update :D

Gisteren heb ik wat wijzigingen gedaan aan mijn KNX installatie en heb daarbij een aantal busdeelnemers een nieuw adres gegeven.
Ik liep toen tegen het probleem aan dat mijn Zennio ZAS welke al dik anderhalf jaar probleemloos werkt ineens niet meer te programmeren was :?:

Uiteindelijk na wat geklooid te hebben heb ik de laptop aan de installatie gehangen middels de USB interface waar normaal gesproken de homeserver op aangesloten zit (normaal gesproken maak ik verbinding met de bus via de homeserver) en toen werkte het allemaal wel!

Met dit in het achterhoofd heb ik de ruimtecontroller weer even opgezocht en aangesloten en heb de applicatie geprogrammeerd via de USB interface en dit werkt dus wel gewoon! :shock: :D

Fijn dat het is opgelost, maar wel vreemd dat het programmeren via de homeserver toch niet altijd even soepel blijkt te gaan.

Binnenkort toch maar eens een IP-router op de kop zien te tikken...
Dré
Berichten: 866
Lid geworden op: do 04 feb 2010, 18:05

Re: problemen met Jung ruimtecontroller

Bericht door Dré »

Mooi dat het nu opgelost is en weer werk, maar wel vreemd inderdaad, nooit geweten dat het problemen kan opleveren dus.
Plaats reactie