Programma opbouw

Problemen, Tips of tricks met ETS programmatie post je hier.
Plaats reactie
Dammie
Berichten: 4
Lid geworden op: zo 20 dec 2009, 14:27

Programma opbouw

Bericht door Dammie »

Hallo allemaal,

onlangs ben ik begonnen met het programmeren van een uitbouw van een klant.
Er zit niet zo heel veel knx in, alleen de slaapkamer wordt hiervan voorzien.
De situatie is als volgt:

- 4 dimgroepen (verdeeld over 3 aktoren)
- 1 vier voudige tastsensor
- 2 funk handsenders
- 1 funk omzetter
- 1 binaire module

Ik ben al wat begonnen met programmeren, heb reeds 1 woning eerder geprogrammeerd, alleen was dat project al opgestart. Dat project heb ik niet meer tot mijn beschikking.
Nu moet ik dus vanaf het begin beginnen, wat mij nogal aan het twijfelen brengt met betrekking tot de opbouw van het programma.

Er zijn 3 vensters:
1. Topologie
2. Groepadressen
3. Gebouwen

Wat moet ik allemaal waarin zetten?
De vier dimgroepen zijn voor spots in het plafond, schemerlampjes in de vensterbank en twee maal een bedlampje.
Hiervoor 1 aktor voor de plafond spots, 1 aktor voor de schemerlampjes en 1 (twee voudig) aktor voor beide bedlampjes.
Deze heb ik toegevoegd in de topologie. Met ook de bijbehorende actoren toegevoegd. Wat moet er nog toegevoegd worden in groepadressen en gebouwen? En waar voeg ik de handsender, de omzetter en de tastsensor toe?

Alvast bedankt.
ligth011
Berichten: 230
Lid geworden op: ma 02 mar 2009, 07:58

Re: Programma opbouw

Bericht door ligth011 »

je zult eerst groepadressen moeten aanmaken, ook eerst je produkten in de databank zetten.
en een usb koppelaar om te programmeren, en natuurlijk ets 3.
zie ook geen voeding
Dammie
Berichten: 4
Lid geworden op: zo 20 dec 2009, 14:27

Re: Programma opbouw

Bericht door Dammie »

Voeding zit er in, usb interface zit er in.

Heb alle product databases al en alles al geimporteerd.

Ook heb ik ets 3 tot mijn beschikking.

Mijn vraag is: Wat moet in topologie komen, wat in gebouw en wat in groepadressen?
Ofwel, hoe bouw je zo'n programma op?

Alvast bedankt.

PS. Als er een voorbeeld programma is of als deze vraag ergens anders ook al beschreven is, is het ook goed, ik kan namelijk niks vinden tot nu toe.
Stijn VH
Berichten: 10
Lid geworden op: wo 16 dec 2009, 13:55

Re: Programma opbouw

Bericht door Stijn VH »

Hey Dammie,

Topologie-venster:
De opbouw van de topologie ontstaat normaler wijze automatisch wanneer op een andere plaats in ETS individuele adressen toegekend worden. Overeenstemmende met de toegekende individuele adressen worden hoger geschikte elementen zoals zones en lijnen toegevoegd.
Voor een kleine installatie zal je wellicht geen extra zones en/of lijnen hoeven toevoegen.

Groepadres-venster:
Een groepadres representeert een 15-bit waarde. 4 bits worden gebruikt als hoofdgroep (vandaar 16 mogelijke hoofdgroepen) en 11 bits worden als middengroep gebruikt (vandaar 2048 mogelijke middengroepen).
Hier worden dan ook eventuele koppelingen gemaakt.

Het gebouw-venster:
In dit venster wordt het project vanuit het gebouwen-structuurpunt getoond. Verder kan u zich het project naar functies of nog andere criteria, sorteren en tonen laten. Hierdoor wordt de installatie in kaart gebracht en kan je dit ook gebruiken om de installatie te visualiseren.

Hopelijk ben je hier mee verder geholpen.

groeten
Cédric
Berichten: 1
Lid geworden op: vr 22 jan 2010, 12:56

Re: Programma opbouw

Bericht door Cédric »

In de help van ETS vind je ook veel terug!
Plaats reactie