Programmatie bediening rolluik via 1 knop

Problemen, Tips of tricks met ETS programmatie post je hier.
Plaats reactie
kurt.dg
Berichten: 55
Lid geworden op: do 05 feb 2015, 10:38

Programmatie bediening rolluik via 1 knop

Bericht door kurt.dg »

Beste,

Ik heb een vraag i.v.m. programmering van een druktoets voor het bedienen van een rolluik.
Gebruikte modules zijn van Hager: TXB304 (voor bediening via schakelaar van Niko) en TXA227 (8 rolluiken)
Bedoeling is als volgt: kort drukken op 1 knop = rolluik naar beneden, kort drukken = stop, kort drukken = rolluik naar omhoog.

De programmering hiervan kan je hieronder terugvinden.
Schakelaar bureau.jpg
Schakelaar bureau.jpg (215.21 KiB) 10117 keer bekeken
Rolluik module.jpg
Rolluik module.jpg (126.53 KiB) 10117 keer bekeken
Wanneer ik kort druk, gaat de rolluik naar beneden, dit is dus OK.
Wanneer de rolluik volledig beneden is (tijd is ook uitgelopen), en ik druk nogmaals kort op de knop, zou het rolluik naar omhoog moeten. Dit gebeurt echter niet, ik dien steeds 2x kort te drukken (wat waarschijnlijk ook logisch is aangezien de 'stop' eerst dient gestuurd te worden).

Ik heb echter reeds geprobeerd om de status bit van de rolluikmodule (GA3/4/8) te koppelen aan het object 'status indication' van de schakelaar, echter verkrijg ik dan eveneens niet het gewenste effect (1x kort drukken = rolluik naar beneden, nogmaals kort drukken = stop, wanneer ik dan nogmaals kort druk, gaat de rolluik opnieuw verder naar beneden. Enkel wanneer de rolluik volledig beneden is, kan deze naar omhoog gebracht worden via kort te drukken).

Zie ik iets over het hoofd waardoor dit niet direct lukt?

Alvast bedankt.
egfdevos
Berichten: 1417
Lid geworden op: vr 26 jul 2013, 07:31
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen, NL

Re: Programmatie bediening rolluik via 1 knop

Bericht door egfdevos »

Ik snap eigenlijk al helemaal niet waarom het rolluik beweegt als je kort drukt zoals jij zegt.

Als je de input op 1-toets rolluik zet word het een 2-kanaals sturing.
Kort drukken <5ms is stop. Ongeacht of dat nu "0" of "1" is.
Lang drukken >5ms is bewegen. "0" omhoog, "1" omlaag
- Volgens mij staat hij ook zo ingesteld zo te zien aan de objecten.

Zover ik weet heeft de TXA227(-a2) helemaal de functie niet voor een 1-kanaals sturing.
- Staat ook niet zo ingesteld want ik zie 2 verschillende objecten voor stop en up/down.

M.a.w. hij zou helemaal niet mogen bewegen als je de schakelaar kort bedient.
Edwin
kurt.dg
Berichten: 55
Lid geworden op: do 05 feb 2015, 10:38

Re: Programmatie bediening rolluik via 1 knop

Bericht door kurt.dg »

Beste,

Bedankt voor de reactie.
Hetgeen jij vertelt had ik ook in gedachten, echter is de werkelijkheid anders.
Ik zou er geen probleem mee hebben voor een korte druk de stop modus, en een langere druk voor omhoog of beneden (alternerend).
Alleen vind ik dit niet direct terug.
Dat een korte stop gebruikt wordt voor iedere actie is geen probleem (we zijn dit ondertussen al gewoon), maar om 2x te moeten drukken is soms vervelend om een actie te bekomen.

Hieronder kan je de parameters van de rolluikmodule zelf vinden (op de actor zelf is er geen optie om dit via 1 of 2 knoppen te bedienen):
Rolluik_parameter.jpg
Rolluik_parameter.jpg (198.4 KiB) 10089 keer bekeken
Bij de drukknop heb ik volgende parameter (hier staat er wel ingesteld om via 1 knop te werken):
Rolluik_parameter_drukknop.jpg
Rolluik_parameter_drukknop.jpg (28.86 KiB) 10089 keer bekeken
En hieronder zijn de effectieve mogelijkheden van de drukknop (ik vermoed dat ik het juiste heb geselecteerd, doch kan dit misschien verkeerd zijn...):
Rolluik_parameter_drukknop_mogelijkheden.jpg
Rolluik_parameter_drukknop_mogelijkheden.jpg (35.03 KiB) 10089 keer bekeken
Indien adviezen, dan verneem ik dit graag en probeer ik dit zo snel mogelijk uit.

Bedankt.
egfdevos
Berichten: 1417
Lid geworden op: vr 26 jul 2013, 07:31
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen, NL

Re: Programmatie bediening rolluik via 1 knop

Bericht door egfdevos »

Deze had ik eigenlijk moeten weten. Het is de interface.
Was het zelf even aan het testen en toen zag ik het weer.
Ben hier zelf in het verleden ook al eens tegenaan gelopen.

Staat hij op 1 toets bediening dan dan is er idd geen verschil tussen kort en lang drukken.
Dan is het stop - omhoog - stop - omlaag - stop etc.

Ik heb er eens even mee gespeeld maar krijg dat stop commando er niet van tussen. Waardoor je altijd 2x moet drukken. :?

Ik raad het volgende aan.
Deze interface instellingen:
Algemeen >> Duur van lang drukken van 5s terug zetten naar 500ms
Ingang 1 >> 2-kanaal optie AAN/UIT
Funtcie kanaal A - UIT
Functie kanaal B - Druktoetsschakelaar
Edwin
kurt.dg
Berichten: 55
Lid geworden op: do 05 feb 2015, 10:38

Re: Programmatie bediening rolluik via 1 knop

Bericht door kurt.dg »

Dag Edwin,

Bedankt voor uw (correct) antwoord.
Heeft een beetje geduurd, maar ik ben er toch geraakt om uw voorstel eens uit te proberen als volgt:

Drukknop input als 2-channel mode ON/OFF
Channel A op 'ON' gezet
Channel B op 'Toggle switch'
Tijden van duration long press 2 channel mode op 500ms geplaatst (nadeel: is een 4 input interface, waardoor overige ingangen niet echt als 2 kanaal gebruikt kunnen worden (selectief uit) aangezien die tijd nu zo kort staat.

Hierna ingang channel A aan groepsadres STOP gestoken (waar ook STOP van actor zit).
Hierna ingang channel B aan groepsadres OP/NEER gestoken (waar ook OP/NEER van actor zit).
Hierna status indication van channel B aan groepsadres STATUS 1 bit gestoken (waar ook STATUS 1 bit van actor zit).

Hierna test uitgevoerd:
Lang drukken: rolluik naar beneden => OK
Kort drukken: rolluik stopt => OK
Nogmaals lang drukken: rolluik opnieuw naar beneden (stond halverwege) => NOK
Eenmaal rolluik volledig beneden, en daarna nogmaals lang drukken: rolluik naar omhoog (1 maal).

Hierna wat uitgeprobeerd, en tot de conclusie gekomen om programmatie als volgt te doen:
Ingang channel A aan groepsadres STOP gestoken (waar ook STOP van actor zit).
Ingang channel B aan groepsadres OP/NEER gestoken (waar ook OP/NEER van actor zit).
Hierna status indication van channel B 'ook' aan groepsadres OP/NEER gestoken (waar ook OP/NEER van actor zit).

Hierna lijkt alles te werken zoals gewenst.
Lang drukken: rolluik naar beneden => OK
Kort drukken: rolluik stopt => OK
Nogmaals lang drukken: rolluik naar boven => OK

Zo te zien is de status van de actor maar 1 als de rolluik effectief volledig beneden staat, en mag dit eigenlijk niet gekoppeld worden aan de OP/NEER van de drukknop.

Als test heb ik hierna de drukknop terug op 1 kanaal (shutters/blinds) gezet.
Hierna ingang 1 functie STOP aan groepsadres STOP gestoken (waar ook STOP van actor zit).
Hierna ingang 1 functie OP/NEER aan groepsadres OP/NEER gestoken (waar ook OP/NEER van actor zit).
Hierna ingang 1 status indication aan groepsadres OP/NEER gestoken (waar ook OP/NEER van actor zit).

Ik had dan verwacht dat de knop het dan wel goed zou doen (zoals 2e situatie bij 2 channel knop), echter is het resultaat terug zoals oorspronkelijk (OP - STOP - NEER - STOP - OP) => verschil met start van topic is dat de status indicatie aan groepsadres OP/NEER wordt gestoken i.p.v. de STATUS 1 bit groep. Jammer genoeg niet het gewenste resultaat.
kurt.dg
Berichten: 55
Lid geworden op: do 05 feb 2015, 10:38

Re: Programmatie bediening rolluik via 1 knop

Bericht door kurt.dg »

Beste,

Ik heb bovenstaande probleem ook eens besproken met het service team van Hager.
Hun uitleg was om rolluiken steeds te bedienen via 2 knoppen i.p.v. 1 knop.
In hun nieuwe schakelaars (systo) zou de 1 knop bediening voor rolluiken/screens er blijkbaar uitgehaald zijn (nog niet geverifieerd).

Eveneens kreeg ik het argument dat dit principe (omhoog-stop-omlaag-stop-omhoog-stop-...) ook bij andere fabrikanten actief is.
Zijn er mensen die dit kunnen verifiëren als dit effectief ook zo is (bv. interface van ABB, MDT, ...)?

Of zijn er mensen die een 1 knop besturing gebruiken voor rolluiken, met de optie voor 1 knopsbediening, waarbij dit wel correct werkt (dus niet als 2-channel)?

Bedankt.
egfdevos
Berichten: 1417
Lid geworden op: vr 26 jul 2013, 07:31
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen, NL

Re: Programmatie bediening rolluik via 1 knop

Bericht door egfdevos »

Moet er niet aan denken rolluiken 2 knops te bedienen.

Ken zo uit mijn hoofd geen andere fabrikanten die dat standaard hebben staan.
Edwin
Dré
Berichten: 866
Lid geworden op: do 04 feb 2010, 18:05

Re: Programmatie bediening rolluik via 1 knop

Bericht door Dré »

Misschien een idee, ik weet dat in mijn rolluikactor een apart object in zit om hem op een positie te krijgen middels een 1 of een 0, zou je deze positie instellen op 100% (gesloten) en de andere op 0% (open) en je schakelaar zet je op toggle (omschakelen) lijkt mij dat deze dan zonder stop commando omhoog en omlaag gaat. Echter kun je hem dan dus ook niet meer stoppen.
Misschien heb je er wat aan.
stinuz
Berichten: 18
Lid geworden op: wo 14 mar 2012, 10:46

Re: Programmatie bediening rolluik via 1 knop

Bericht door stinuz »

Goedemorgen,

Ik ben gisteren ook op de oplossing gekomen om de status bit te veranderen naar de OP / NEER functie.
Het enige wat ik moet doen is 2x duwen als de rolluik bv volledig omhoog is om deze te laten zakken. Maar daar kan ik uiteraard met leven.

Nu gaan ze tenminste niet meer eerst volledig naar beneden.

Als aanvulling zou ik nog willen vermelden dat ik vroeger mijn Hager Domotica programmeerde met een TX100 toestel. (Dus niet via ETS) en daar was het identiek hetzelfde resultaat. --> Ook 2x duwen om de rolluik te laten zakken indien volledig omhoog.

Die status bit heeft mij ook de kriebels doen krijgen :-)

Mocht er iemand interesse hebben in het overnemen van een Hager TX100 programmeerapparaat. Het toestel is in goede conditie en ik doe het van de hand voor een zeer democratische prijs.

Mvg,
Stijn
grindal
Berichten: 152
Lid geworden op: zo 29 nov 2009, 16:34

Re: Programmatie bediening rolluik via 1 knop

Bericht door grindal »

Ik heb één zonwering momenteel in gebruik met één knops-bediening.

Werking: lang drukken = omlaag /omhoog
Kort drukken = stop commando ( of bv om rolluik van richting te wijzigen)

Werking is als volgt

lang drukken => rolluik gaat volledig omlaag
na eindeloop / verloop tijd = rolluik volledig toe
2e keer lang drukken => rolluik gaat weer omhoog

Tijdens het open gaan / sluiten kan je door kort te drukken de rolluik stoppen, als je dan vervolgens terug "lang" drukt gaat de rolluik in de omgekeerde richting.
Materiaal: Knop = Gira 6v confort / actor = MDT Jalouzie actor
Plaats reactie