Lezen en schrijven van waarden op de bus

Problemen, Tips of tricks met ETS programmatie post je hier.
Plaats reactie
seniorsam
Berichten: 10
Lid geworden op: ma 19 apr 2010, 15:43

Lezen en schrijven van waarden op de bus

Bericht door seniorsam »

Kan iemand even helpen meedenken? Ik zit vast met mijn ets programmatie.

Ik heb een device (Siemens Instabus KNX load switch N512 8x16A 230V AC) met acht uitgangen.
Elke uitgang kreeg een andere groepsadres toegewezen om mijn installatie te testen.
Ik heb volgende uitgangen:
Afbeelding
In dit voorbeeld gebruik ik uitgang B en C
Afbeelding
B komt in groepsadres 1/5/0
C komt in groepsadres 1/5/1

Als ik deze setup wil testen, kan ik dat dan doen met "Read/Write Value" in ETS? Er van uitgaand dat dit kan krijg ik volgende resultaten op de groupmonitor.
Afbeelding
Lijn 1: Ik schrijf een "ON" op het groepsadres 1/5/0: Uitgang B gaat dicht : het licht gaat aan : OK
Lijn 2: Ik schrijf een "OFF" op het groepsadres 1/5/0: Uitgang B gaat open: het licht gaat uit : OK
Lijn 1: Ik schrijf een "ON" op het groepsadres 1/5/1: Uitgang C gaat dicht : het licht gaat aan : OK
Lijn 2: Ik schrijf een "OFF" op het groepsadres 1/5/1: Uitgang B niet open: het licht gaat niet uit : NIET OK

Ik kan dus onmogelijk de uitgang op 0 krijgen. Dit lukt alleen door het apparaat te resetten...
En daar wringt het schoentje. Beide groepsadressen hebben dezelfde instellingen, zitten op hetzelfde apparaat,... En toch verschilt het resultaat... Hetzelfde gebeurt met andere apparaten met andere groepsadressen. Ik heb al nieuwe projecten gemaakt, met een demo-licentie, met een light-licentie,... Het van alle apparaten al een volledig "UNLOAD" gedaan. Al meerdere maken van 0 begonnen met andere woorden. Maar het probleem blijft. Zelfs als ik met de homeserver-visualisatie een 1 of 0 doorgeef plakt alleen de 1 bij sommige uitgangen...

Iemand een idee?
egfdevos
Berichten: 1417
Lid geworden op: vr 26 jul 2013, 07:31
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen, NL

Re: Lezen en schrijven van waarden op de bus

Bericht door egfdevos »

De groene kleur zegt al dat je geen of een ongeldige bevestiging krijgt op je verzonden data packet.

Aangezien het vaker voorkomt...
Doe hetzelfde totdat je weer groen ziet schakel dan over naar de bus monitor en kijk wat er werkelijk over de bus heen gaat.
Heb je heel veel bus verkeer dan heb je ergens een probleem. (duh)
Komt er geen/weinig verkeer voorbij dan zou ik het zoeken in de voedingsspanning. Meestal een slechte verbinding.
Edwin
seniorsam
Berichten: 10
Lid geworden op: ma 19 apr 2010, 15:43

Re: Lezen en schrijven van waarden op de bus

Bericht door seniorsam »

Als het telegram doorgaat zie ik deze verschijnen op de busmonitor. Diegene die niet doorgaan (groene lijnen op groepsmonitor) verschijnen niet op de busmonitor. Dan zou er iets moeten mis zijn met de voedingsspannig.

Wat bedoelt u met slechte verbinding? TP-draad die niet juist in de klemmetjes zit? Of verkeerde plaatsing van de volgorde van de apparaten. Ik moet wel eerlijk zijn dat ik niet goed weet waar ik de IP-router moet plaatsen (gezien deze een aparte klem heeft voor de voeding).
Moet deze een aparte voeding hebben?

Ik probeer een afbeelding te maken van mijn opstelling.
seniorsam
Berichten: 10
Lid geworden op: ma 19 apr 2010, 15:43

Re: Lezen en schrijven van waarden op de bus

Bericht door seniorsam »

Mijn test opstelling: De lijntjes stellen uiteraard TP voor. Aan de router zitten twee klemmen; ene voor 24DC en ene voor de bus...

Afbeelding


Ik vrees dat ik hier een ferme kemel aan het begaan ben :shock: . Moet ik een aparte voeding hebben voor de router?
egfdevos
Berichten: 1417
Lid geworden op: vr 26 jul 2013, 07:31
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen, NL

Re: Lezen en schrijven van waarden op de bus

Bericht door egfdevos »

Aangezien er aparte klemmen op zitten voor 24V. Dan zal deze idd een aparte voeding nodig hebben.

Als jouw voeding naast de rood/zwarte klem ook een geel/witte heeft.
Mag je in veel gevallen deze geel/witte aansluiten op de 24V van de IP Router.
Edwin
seniorsam
Berichten: 10
Lid geworden op: ma 19 apr 2010, 15:43

Re: Lezen en schrijven van waarden op de bus

Bericht door seniorsam »

Voeding heeft geen aparte Geel/Witte klem, maar heb het anders opgelost.
Heb nog een oude adapter (12V) gevonden en heb deze aangesloten op de IP-Router. De IP-Router kon 10V tot 30V aan; met deze aparte voeding zijn alle problemen opgelost. En zeggen dat ik daar 2 dagen heb op liggen vloeken...

Bedankt voor de tip EGFDEVOS!
Plaats reactie