Busdeelnemer reageert niet

Problemen, Tips of tricks met ETS programmatie post je hier.
Tamar70
Berichten: 11
Lid geworden op: ma 29 feb 2016, 21:42

Busdeelnemer reageert niet

Bericht door Tamar70 »

Beste knxers

Ik ben nieuw op het forum en in de knx wereld dus vandaar misschien deze overbodige vraag maar ik heb helaas nog geen juist adres gevonden.

Ik gebruik ETS5 professional gekocht en een verlengde basiscursus gevolgd en ben nu mijn eigen huis een beetje aan het voorzien van Hager/Berker systeem.

Ik heb het volgende systeem opgezet.
Zone:woning
Hoofdlijn 1.0: zitten alle actoren op
Lijn 1.1 : benedenverdieping -> lijnkoppelaar met overige tastsensoren van de benedensensor
Lijn 1.2 : bovenverdieping -> lijnkoppelaar met overige tastsensoren bovenverdieping

Nu ben ik begonnen met alles een fysiekadres te geven en ik dacht van daarna ga ik de applicaties downloaden naar de verschillde dimactoren, schakelactoren en rolluikactoren, echter hier begint het probleem.
De dimactoren werken perfect en accepteren netjes de software nadat ik de juiste had gevonden.
De schakelactoren helaas niet en de rolluikactoren ook niet.

Ik heb via de hager site de software gevonden zoals hieronder aangegeven.
Schakelactor TXA207C A2. applicatie Software -> TXA207_V306
Dimactoren TXA227C A2. Applicatie software -> TXA227_V3010

Als ik de applicatie probeer te downloaden stopt deze na een tijdje en krijg ik de melding busdeelnemer reageert niet. Als ik dan de deelnemer upload werkt alles weer.

Iemand enig idee.
Heb al andere USB kabels geprobeerd ook kortere en een andere pc's maar niks wil werken.

Mocht er nog meer info nodig zijn kan ik deze uiteraard geven en printscrenen
Dré
Berichten: 866
Lid geworden op: do 04 feb 2010, 18:05

Re: Busdeelnemer reageert niet

Bericht door Dré »

Tamar70 schreef: Als ik de applicatie probeer te downloaden stopt deze na een tijdje en krijg ik de melding busdeelnemer reageert niet. Als ik dan de deelnemer upload werkt alles weer.
Hoi Tamar,
Welkom op het forum.

Je zegt na een upload werkt alles weer, hoe zo werkt dan alles weer? wat doet hij dan weer, er staat toch nog niks in of heb ik een stukje gemist?
Wat je anders zou kunnen proberen is alles loshalen van de bus of beginnen in delen tot dat je het minimale overhoud, uiteraard inclusief die ene actor die je wilt programmeren.
De Interface en de actoren die je niet goed aan de praat krijgt zitten die in dezelfde lijn? anders even alles in dezelfde lijn zetten en zo dingen uitsluiten.
De dimmers zaten die allemaal in dezelfde lijn en zat daar dan ook de lijnkoppelaar?

Een vraag algemeen, wat is eigenlijk de reden dat je hebt gekozen voor je lijnkoppelaars in je systeem?
egfdevos
Berichten: 1417
Lid geworden op: vr 26 jul 2013, 07:31
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen, NL

Re: Busdeelnemer reageert niet

Bericht door egfdevos »

Even een sprongetje opzij zeker met Hager componenten;
Ga naar de KNX winkel, bij ETS apps de "Online KNX Product Catalog" aanschaffen is gratis.
Deze gebruiken voor de software van de busdeelnemers.

Ik zou eerst de interface fysiek in de lijn zetten met de componenten die je wilt programmeren voordat je alles lostrekt.
Dat geeft gelijk zicht op de meest voorkomende fouten.
Edwin
Tamar70
Berichten: 11
Lid geworden op: ma 29 feb 2016, 21:42

Re: Busdeelnemer reageert niet

Bericht door Tamar70 »

Dré schreef:Je zegt na een upload werkt alles weer, hoe zo werkt dan alles weer? wat doet hij dan weer, er staat toch nog niks in of heb ik een stukje gemist?
Sorry Dré heerlijk zon autocorrectie op je ipad, ik bedoelde uiteraard unload. Als ik de applicatie upload loopt de actor vast en kan ik hem zelfs niet meer hand bedienen. Als ik hem dan unload of reset vanuit ets werkt alles weer naar behoren.

Ter verduidelijking van de gebruikte topologie hierbij 2 screens, dat zegt veel meer dan mijn woorden.
Topologie1.png
Topologie1.png (176.2 KiB) 8286 keer bekeken
Topologie2.png
Topologie2.png (183.02 KiB) 8286 keer bekeken
Zoals je ziet staan alle dimmers en actoren op lijn 1.0, in deze lijn staat ook de usb interface.
en de tast sensoren op de lijn 1.1 en 1.2 de enige 2 actoren die niet in lijn 1.0 zitten zijn de verwarmingsactoren omdat deze namelijk in de lijn 1.1 en 1.2 beter uitkwamen met bekabelen.


De reden van de lijnkoppelaar is dat ik graag ruimte wil houden naar de toekomst toe en het leek me persoonlijk wat overzichtelijker om het per lijn te programmeren aangezien het me eerste keer is en het was ook een beetje het advies van Hager en de instantie waar ik mijn basis cursus heb gevolgd.
egfdevos schreef:Ga naar de KNX winkel, bij ETS apps de "Online KNX Product Catalog" aanschaffen is gratis.
Bedankt voor de info ga ik gelijk achteraan, misschien dat ik toch no de verkeerde applicatie heb gebruikt.
egfdevos
Berichten: 1417
Lid geworden op: vr 26 jul 2013, 07:31
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen, NL

Re: Busdeelnemer reageert niet

Bericht door egfdevos »

Zet de busmonitor eens aan (niet de groepenmonitor).

Normaal moet het redelijk stil zijn op de bus.
Edwin
Tamar70
Berichten: 11
Lid geworden op: ma 29 feb 2016, 21:42

Re: Busdeelnemer reageert niet

Bericht door Tamar70 »

De bus is stil er komt niks langs want er wordt niks gebruikt.
egfdevos
Berichten: 1417
Lid geworden op: vr 26 jul 2013, 07:31
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen, NL

Re: Busdeelnemer reageert niet

Bericht door egfdevos »

Als je de actor vastloopt gaan dan alle led's staan knipperen?

Zoals Dré al heeft aangegeven even 1 actor, een voeding en de interface pakken en een test opstelling maken.
Gebruik de on-line catalogus voor de waarschijnlijk meest recente software.
Maar schroom er ook zeker niet van om van de Duitse en Franse website de software binnen te halen en te proberen. Ook al lijkt het hetzelfde!
Edwin
Tamar70
Berichten: 11
Lid geworden op: ma 29 feb 2016, 21:42

Re: Busdeelnemer reageert niet

Bericht door Tamar70 »

zodra ik weer thuis ben zal ik het een en ander is proberen, alleen het vreemde is wel dat het niet om 1 actor gaat die niet reageerd maar een stuk 4 dezelfde welke allemaal niet reageren.

ik houd jullie op de hoogte
egfdevos
Berichten: 1417
Lid geworden op: vr 26 jul 2013, 07:31
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen, NL

Re: Busdeelnemer reageert niet

Bericht door egfdevos »

Daarom ook een sterk vermoeden dat je een verkeerde software binnengehaald hebt.
Edwin
Tamar70
Berichten: 11
Lid geworden op: ma 29 feb 2016, 21:42

Re: Busdeelnemer reageert niet

Bericht door Tamar70 »

Ik heb de 3 componenten apart gezet dus

De USB interface + voeding + actor

Dan krijg ik het wel geprogrammeerd.

Ik heb de bedrading nogmaals nagezien en daar heb ik geen bijzonderheden kunnen vinden. Ik weet echt niet wat ik verkeerd doe.

De lijnkoppelaars zitten allebei in de mainline en de aftakkingen gaan naar de bovenverdieping en benedenverdieping
Plaats reactie