Groepsadres geheugen locatie

Problemen, Tips of tricks met ETS programmatie post je hier.
kurt.dg
Berichten: 55
Lid geworden op: do 05 feb 2015, 10:38

Groepsadres geheugen locatie

Bericht door kurt.dg »

Beste,

Een kleine vraag i.v.m. groepsadressen. Dit wordt normaal steeds benaderd via fysieke busdeelnemers, hiermee heb ik geen probleem.
Echter zou ik meerdere 'virtuele' groepsadressen willen gebruiken met geheugenfunctie.
Bedoeling: bewegingsmelders zouden via een een AAN/UIT knop dienen uitgeschakeld te worden, op AUTO gezet te worden, of overbrugd te staan.
Dit zou via virtuele knoppen in een visualisatie pakket dienen te komen.
Momenteel heb ik deze knoppen (met virtuele groepadressen die in de logica bouwstenen dan worden opgevraagd) staan in een Domovea. Echter bij herstart van de Domovea (gebeurt zo'n 2 tal keer in de week) zijn de waardes van deze virtuele groepsadressen op 0. Vandaar had ik graag een fysiek component op de BUS die de waarde kan 'onthouden'.

PS: bestaan er modules die bv. de ETS busdiagnose kan bewaren voor x aantal tijd? Ik heb zo'n Gira router (op de hoofdlijn) zitten, kan deze voor de router functie en voor de data opslag functie gebruikt worden?

Alvast bedankt.
egfdevos
Berichten: 1417
Lid geworden op: vr 26 jul 2013, 07:31
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen, NL

Re: Groepsadres geheugen locatie

Bericht door egfdevos »

Waarom moet die Domovea zovaak herstarten?

Beetje afhankelijk van hoeveel logica en het type je nodig hebt zijn er verschillende mogelijkheden.
Maar eigenlijk ga je het alleen maar verplaatsen van de ene domovea-logica naar een andere logica-iets.
Edwin
kurt.dg
Berichten: 55
Lid geworden op: do 05 feb 2015, 10:38

Re: Groepsadres geheugen locatie

Bericht door kurt.dg »

egfdevos schreef:Waarom moet die Domovea zovaak herstarten?.
Dit probleem zit bij Hager, waar men momenteel nog geen antwoord op heeft. Ik ben hier afhankelijk van.
Momenteel 2e Domovea server zitten, met hetzelfde probleem, hopelijk wordt dit vervolgd.
Hierdoor heb ik minder vertrouwen in de automatisering, waardoor er sommige zaken worden 'gemist'.
egfdevos schreef:Beetje afhankelijk van hoeveel logica en het type je nodig hebt zijn er verschillende mogelijkheden.
Maar eigenlijk ga je het alleen maar verplaatsen van de ene domovea-logica naar een andere logica-iets.
Reden van verplaatsing, zie hierboven.
Betreft zo'n 25 OF poorten en zo'n 30 EN poorten.
Betreft een 20 tal 'virtuele' schakelaars met een groepsadres die hun status dienen te behouden.
egfdevos
Berichten: 1417
Lid geworden op: vr 26 jul 2013, 07:31
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen, NL

Re: Groepsadres geheugen locatie

Bericht door egfdevos »

55 functies met dan +110 DP's

Dat is al meer dan wat een gemiddelde logica module toelaat.
Dan rest een heel simpel antwoord het word een andere logica server.
Edwin
egfdevos
Berichten: 1417
Lid geworden op: vr 26 jul 2013, 07:31
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen, NL

Re: Groepsadres geheugen locatie

Bericht door egfdevos »

kurt.dg schreef: PS: bestaan er modules die bv. de ETS busdiagnose kan bewaren voor x aantal tijd?
Ja, bab-tec data logger bv
Ik heb zo'n Gira router (op de hoofdlijn) zitten, kan deze voor de router functie en voor de data opslag functie gebruikt worden?
Het is puur een router heeft niks met data opslag te maken.
Edwin
747driver
Berichten: 1475
Lid geworden op: za 19 feb 2011, 10:06

Re: Groepsadres geheugen locatie

Bericht door 747driver »

De Gira 216700 KNX-IP router kan gebruikt worden voor het "opslaan van KNX-telegrammen op microSD-kaart".
Afhankelijk van de geladen software kan ie worden gebruikt als Lijnkoppelaar, Zonekoppelaar, Data-interface of Datalogger/tijdgever.
egfdevos
Berichten: 1417
Lid geworden op: vr 26 jul 2013, 07:31
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen, NL

Re: Groepsadres geheugen locatie

Bericht door egfdevos »

747driver schreef:De Gira 216700 KNX-IP router kan gebruikt worden voor het "opslaan van KNX-telegrammen op microSD-kaart".
Afhankelijk van de geladen software kan ie worden gebruikt als Lijnkoppelaar, Zonekoppelaar, Data-interface of Datalogger/tijdgever.
U heeft helemaal gelijk.

Even voor de extra duidelijkheid.
Je kunt hem niet als router en als datalogger tegelijk gebruiken.
Edwin
kurt.dg
Berichten: 55
Lid geworden op: do 05 feb 2015, 10:38

Re: Groepsadres geheugen locatie

Bericht door kurt.dg »

Beide bedankt voor de antwoorden.
Betreffende GIRA KNX-IP router wordt momenteel gebruikt/ingesteld als lijnkoppelaar.
Deze IP router dient niet echt als IP router te worden gebruikt, aangezien ik voldoende heb met de EIB lijnkoppelaars (van ABB).

KNX-IP router wordt gebruikt voor:
- programmatie vanuit ETS
- communicatie naar een visualisatie (later bv. een Gira HS of een iridium).

Is het mogelijk aan te geven als ik hierbovenop de KNX-IP router kan gebruiken als datalogger, of dient er dan een 2e KNX-IP router (ingesteld als datalogger) in de installatie geplaatst te worden?

Bestaan er goedkopere alternatieven voor de datalogging van KNX data?
Dré
Berichten: 866
Lid geworden op: do 04 feb 2010, 18:05

Re: Groepsadres geheugen locatie

Bericht door Dré »

Ik kan me vergissen, maar via de domovea kun je toch ook programmeren, al kan ik het mis hebben.
kurt.dg
Berichten: 55
Lid geworden op: do 05 feb 2015, 10:38

Re: Groepsadres geheugen locatie

Bericht door kurt.dg »

Dré schreef:Ik kan me vergissen, maar via de domovea kun je toch ook programmeren, al kan ik het mis hebben.
Reeds geprobeerd, echter zonder resultaat.
Ook volgens Hager is dit niet mogelijk.
Plaats reactie