scene recall via long press

Problemen, Tips of tricks met ETS programmatie post je hier.
Plaats reactie
nederbos
Berichten: 24
Lid geworden op: di 01 feb 2011, 16:11

scene recall via long press

Bericht door nederbos »

Hallo,

Ik zou een scene willen oproepen dmv een long press. Als ik m'n drukknop echter in scene mode configureer, kan ik enkel via een short press een scene recall doen (long press is voor scene store), configureer ik de drukknop als gewoon drukknop, dan kan ik enkel een 1-bit waarde zenden.

Waarom wil ik dat: ik wil een scene die het huis in 'slaapstand/away' zet, maar wil vermijden dat een bezoeker per ongeluk deze scene activeert, vandaar dat ik die via een long press wil activeren.

Hoe kan ik dit oplossen?
teaser
Berichten: 160
Lid geworden op: di 08 dec 2015, 19:39

Re: scene recall via long press

Bericht door teaser »

Heeft de drukknop geen '2 kanalenfunctie'? Dan kun je verschillende waarden laten verzenden voor een korte en een lange press. Ik heb hier een drukknop van Jung exact op deze manier geconfigureerd. Kort drukken = ON sturen op een groepadres, lang drukken = een scene activeren door een waarde 0..255 te sturen op een ander groepadres.
egfdevos
Berichten: 1417
Lid geworden op: vr 26 jul 2013, 07:31
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen, NL

Re: scene recall via long press

Bericht door egfdevos »

Een scene is een 8 bit waarde van 0-127.

waarde 0 = scene 1 oproepen
waarde 1 = scene 2 oproepen
etc.

waarde 128 = scene 1 opslaan
waarde 129 = scene 2 opslaan
etc.
Laatst gewijzigd door egfdevos op ma 30 aug 2021, 14:26, 2 keer totaal gewijzigd.
Edwin
nederbos
Berichten: 24
Lid geworden op: di 01 feb 2011, 16:11

Re: scene recall via long press

Bericht door nederbos »

Je hebt me op de goede weg geholpen, THX. Ik kan de drukknop interface (van ABB, maar dit ter info) in 'value/forced operation' mode zetten, en dan kan ik vrij kiezen welke waarde en type er moet gestuurd worden bij een short en een long press. Dus dat probleem is opgelost.

Mijn rookdetector KNX interface (van Gira, maar ook dat ter info) kan dit echter niet, die kan alleen een 1-bit waarde uitsturen bij brandalarm. Liefst wil ik ook bij brandalarm een scene oproepen. Is er een manier om op basis van een 1 bit object een scene op te roepen?

Alvast bedankt,
egfdevos
Berichten: 1417
Lid geworden op: vr 26 jul 2013, 07:31
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen, NL

Re: scene recall via long press

Bericht door egfdevos »

Je zult een 8 bits object moeten hebben dat aangestuurd kan worden door een 1 bits object.

Verdiepen in de uitgebreide functies van je overige componenten.
Edwin
teaser
Berichten: 160
Lid geworden op: di 08 dec 2015, 19:39

Re: scene recall via long press

Bericht door teaser »

Met wat logicamodules is dat niet moeilijk. Mijn Zennio actoren hebben standaard logica ingebouwd. MDT had dit ook dacht ik?
mzungu100
Berichten: 82
Lid geworden op: wo 11 nov 2009, 19:40

Re: scene recall via long press

Bericht door mzungu100 »

Hallo

Het is perfect mogelijk om een scène te recallen en te saven door het versturen van een 1 byte waarde

De scène dpt ziet er als volgt uit:

De nul slaat op een scène recall
De bit x wordt niet gebruikt, laat deze op nul

De zes bits met y is het scenenummer

0xyy yyyy



Hier slaat de eerste bit op het saven van de scène, deze bit staat op een, als hij op nul stond was het een recall van de scène


1xyy




Bijvoorbeeld scène 5

Recall: 0000 0101 =5

Saven: 1000 0101 = 133


Mvg

Paul
Plaats reactie