Tastsensor2 kort/lang drukken

Problemen, Tips of tricks met ETS programmatie post je hier.
TopFly
Berichten: 44
Lid geworden op: wo 03 feb 2010, 00:48

Tastsensor2 kort/lang drukken

Bericht door TopFly »

Ik heb een Gira 1x2 Tastsensor2 (met controller). Graag had ik het volgende geprogrammeerd:
Toggle aan/uit licht 1 / Toggle aan/uit licht 2
(Kort drukken links) (Kort drukken rechts)

Alles uit kamer / Alles UIT vb slapen gaan
(Lang drukken links) (Lang drukken rechts)

Is het eigenlijk wel mogelijk om op 1 schakelaar onder kort en lang drukken een verschillende functies te zetten? Volgens een verkoper op een beurs zou dit kunnen.

Ben ik de enige die dat voor elkaar wil krijgen?

TopFly
Wijnand
Berichten: 210
Lid geworden op: vr 14 aug 2009, 20:00

Re: Tastsensor2 kort/lang drukken

Bericht door Wijnand »

Hehe, leuk idee. Maar dat moet gewoon mogelijk zijn. Zowel de korte puls als de lange puls een ander groepsadres geven. Of het met dat type van Gira kan, weet ik niet, daarvoor moet ik het type hebben.
Ik heb in een verzorgingstehuis een trekschakelaar boven het bed gemaakt. Kort eraan trekken is slaapkamerverlichting aan/uit (tussen 22u en 6u, de gehele route naar de wc aan/uit) en lang aan het koord trekken was een veegpuls voor het hele huis.
TopFly
Berichten: 44
Lid geworden op: wo 03 feb 2010, 00:48

Re: Tastsensor2 kort/lang drukken

Bericht door TopFly »

Wijnand

Het betreft een GIRA Tastsensor 2 (1061 100) deze heeft een "contoller". Zou dit ook kunnen voor drukcontact-busaankopelaar (vb 0184 00).
Ben benieuwd.

Ik neem aan dat die extra "logische functie" van tussen dit en dat uur via de Homeserver of een logische module moet geprogrammeerd worden?
TopFly
Wijnand
Berichten: 210
Lid geworden op: vr 14 aug 2009, 20:00

Re: Tastsensor2 kort/lang drukken

Bericht door Wijnand »

Ja, dat moet wel. Dit zit in het touchscreen verwerkt, maar de contactduur zit natuurlijk in de schakelaar
B&A
Berichten: 23
Lid geworden op: ma 15 jun 2009, 12:26

Re: Tastsensor2 kort/lang drukken

Bericht door B&A »

Volgens mij is het niet mogelijk met een Tastsensor 2 van Gira.

Als je kijkt naar een jalouzi-sturing, zit het kort en lang bedienen niet in de sensor maar in de actor..

Weet iemand hoe het wel te realiseren is, horen wij/ik dit natuurlijk graag!
Wijnand
Berichten: 210
Lid geworden op: vr 14 aug 2009, 20:00

Re: Tastsensor2 kort/lang drukken

Bericht door Wijnand »

Kleine correctie, de lang en kost sturing van zonwering zit wel in de schakelaar. Deze heeft een stap/stop sturing en een op/neer sturing. Als je geen gebruik wil maken van tussendoor stoppen kan je de stap/stop over slaan (zou ik persoonlijk niet doen). Met deze functie zou je wel kunnen doen wat je wil, want een stap/stop commando en een op/neer commando zijn allebei 1 bit. Een dimfunctie heeft ook een "kort en lang indrukken"-functie, maar daarbij heeft op- en neer dimmen een 4-bit commando en daar kan je geen verlichting mee schakelen wel dimmen natuurlijk.

Een enkelvoudige schakelaar van Gira kan trouwens niet een zonwering aansturen, dus ook geen lang en kort bedrijf functie. Een twee voudige weer wel.

Ik wil geen reclame maken, maar er zit echt verschil in de functionaliteit van een EIB product van fabrikant A en van fabrikant B. En dat zie je in de prijs terug. Dus hou hier rekening mee met je doel. Voor een EIB-thuis, zou ik wat meer geld willen uitgeven, dan voor een kantoorruimte ofzo.
TopFly
Berichten: 44
Lid geworden op: wo 03 feb 2010, 00:48

Re: Tastsensor2 kort/lang drukken

Bericht door TopFly »

Bon, als ik het goed begrijp kan ik gewoon de jaloezie sturing in de schakelaar gebruiken om om met kort en lang drukken 2 verschillende dingen te schakelen. Maar het is waarschijnlijk niet mogelijk om achter het lang drukken een "alles uit" functie te steken. (Aangezien de "alles uit" een scene is en deze een 1byte telegram nodig heeft) Of zie ik dit verkeerd?

En wat als je gewoon een "panic button" wil programeren op een pushbutton welke pas na vb 3 sec drukken een "alles aan" signaal geeft en niks doet als je kort drukt.

Enfin, ik zit hier een beetje vast.
Wijnand
Berichten: 210
Lid geworden op: vr 14 aug 2009, 20:00

Re: Tastsensor2 kort/lang drukken

Bericht door Wijnand »

Een alles uit hoeft toch geen scene te zijn. Dat is gewoon 1 groepsadres waar een 0 naar gezonden worden. En die paniek knop kan zolang het natuurlijk bitjes zijn die je verstuurd. Alleen oppassen dat het wel allleen maar een 0 of een 1 stuurd en niet een "om" (toggle) functie heeft. Want dan gaat alles aan ipv uit. :-)
TopFly
Berichten: 44
Lid geworden op: wo 03 feb 2010, 00:48

Re: Tastsensor2 kort/lang drukken

Bericht door TopFly »

Natuurlijk. Bedankt voor de feedback.
ligth011
Berichten: 230
Lid geworden op: ma 02 mar 2009, 07:58

Re: Tastsensor2 kort/lang drukken

Bericht door ligth011 »

als je meerde dimmers moet uitzetten werkt dit dan hetzelfde, 1 groepsadres en dan bytes
Plaats reactie