Wanneer "Prioriteit" telegrammen gebruiken

Problemen, Tips of tricks met ETS programmatie post je hier.
Plaats reactie
rubbens16
Berichten: 6
Lid geworden op: di 26 sep 2017, 22:43

Wanneer "Prioriteit" telegrammen gebruiken

Bericht door rubbens16 »

In ETS zie ik steeds de mogelijkheid om "Priority" te definiëren als telegram. Waarvoor gebruik je dit?

Ik wens het volgende na te streven:
- als er beweging is, moet licht worden aangeschakeld
- maar als het licht daarna manueel wordt uitgeschakeld mag de bewegingsmelder gedurende een bepaalde tijd het licht niet meer aandoen (bv. gedurende 2u (duurtijd van een film)
- maar als het licht daarna terug manueel wordt ingeschakeld, moet de bewegingsmelder terug in werking schieten.

Doe ik zoiets met "Priority" of hoe kan ik dit definiëren in ETS5?

Mvg
Ivan
teaser
Berichten: 160
Lid geworden op: di 08 dec 2015, 19:39

Re: Wanneer "Prioriteit" telegrammen gebruiken

Bericht door teaser »

Neen die vlag mag zeker niet voor functionele doeleinden gebruikt worden. (en het zou ook niet werken)

Jouw probleem kun je oplossen door de bewegingsmelder te blokkeren gedurende bepaalde tijd. De meeste melders hebben wel een blokkeer-inputobject.
Het beste is een scene 'film' oid te voorzien. Sommige melders kunnen overweg met scenes, dan kun je bij dat bepaalde scenenummer de melder deactiveren. Anders moet je het met logica oplossen: bij activeren van de scene, een ON sturen op een nieuw GA dat je met de blockage-input van de melder linkt. Niet vergeten ook een OFF te sturen als een andere scene wordt ingesteld.
KNX_Steven
Berichten: 312
Lid geworden op: ma 23 feb 2009, 15:53

Re: Wanneer "Prioriteit" telegrammen gebruiken

Bericht door KNX_Steven »

De prioriteit van de Telegrammen dient om als twee of meerdere apparaten tegelijkertijd bustoegang willen krijgen, ervoor te zorgen dat die met de hoogste prioriteit wint. Dat heeft te maken met de codering van de signalen op Twisted Pair.
Eerlijk gezegd, in de praktijk is dat zelden nodig: de timing komt op de microsekonden aan, en ik heb het nog maar alleen gezien op een oscilloscoop, als het werd uitgelokt.
Dus: door logica (scenes o.i.d.) oplossen.

Kijk eens na of je bewegingsmelder niet al ingangen heeft om hem tijdelijk te disablen.
Plaats reactie