DecodedDpValue voor energiemeting onbekend

Problemen, Tips of tricks met ETS programmatie post je hier.
Plaats reactie
ezjurgen
Berichten: 39
Lid geworden op: di 31 jan 2012, 23:22

DecodedDpValue voor energiemeting onbekend

Bericht door ezjurgen »

hey KNX guru's,

ik miste de DPT (was leeg) voor het groupsadres van de totale energie (kWh) meting. Domovea had daar blijkbaar geen last van en gaf de kWh mooi aan. maar in de telegrammen in ETS zag ik enkel een hex code, terwijl ik bij andere GA's, bv de stroom, achter de hex code dan bijvoorbeeld 2,1A zag staan.

In de handleiding en de parametertab van de meter (TE331 hager) zag ik dat dat object 6 Bytes is dus heb ik bij de DPT value iets relevants gezocht dat 6 bytes was en 235.001 'electrical energy with tariff' gekozen voor het groupsadres.

als ik dan op download klikte dan was dat zeer snel gedaan. alsof het toestel zelf niks moest aanpassen. wil dit zeggen dat de DPT's en de omzetting van rawvalue naar decodedDpValue in de telegrammen iets louter in ETS gebeurd?

doch na het instellen van die DPT op 235,001 zie ik in de telegrammen nog steeds enkel de HEX, en niet de omgezette kWh waarde vlak erachter. zie screenshot
Naamloos.jpg
Naamloos.jpg (45.09 KiB) 6070 keer bekeken
kan iemand hier wat licht op werpen aub?
747driver
Berichten: 1475
Lid geworden op: za 19 feb 2011, 10:06

Re: DecodedDpValue voor energiemeting onbekend

Bericht door 747driver »

Dat object zou meen ik 4 bytes zijn.
Total Energy zou een 6 bytes object zijn.
ezjurgen
Berichten: 39
Lid geworden op: di 31 jan 2012, 23:22

Re: DecodedDpValue voor energiemeting onbekend

Bericht door ezjurgen »

removed
Laatst gewijzigd door ezjurgen op ma 08 jan 2018, 16:10, 2 keer totaal gewijzigd.
ezjurgen
Berichten: 39
Lid geworden op: di 31 jan 2012, 23:22

Re: DecodedDpValue voor energiemeting onbekend

Bericht door ezjurgen »

Naamloos.png
Naamloos.png (14.69 KiB) 6057 keer bekeken
volgens de groepsobjecten toch allebei 6bytes hoor.

Wat ik vooral wil weten is wanneer een telegram passeert waar enkel de raw data ipv de decoded value in gelezen wordt of dat een probleem kan zijn in KNX. Of is dat louter om de waarde in ETS te kunnen zien, en hebben de compnenten enkel de raw data nodig? (ik vermoed het laatste want als ik de types verander en download kies lijkt ETS niets naar de componenten te sturen)
747driver
Berichten: 1475
Lid geworden op: za 19 feb 2011, 10:06

Re: DecodedDpValue voor energiemeting onbekend

Bericht door 747driver »

Voor zover ik weet versturen componenten hun info in blokken waarin ze vermelden uit hoeveel bytes de data bestaat.
Het is dan aan ETS om te bepalen hoe deze data eruit komt te zien in de groep/bus monitor.
Zo heb ik een temperatuur welke als data type 9.001 de waarde weergeeft als 21,08 ℃
Wanneer ik dit object als data type 8.003 time lag (10ms) geef krijg ik 'm in de groupmonitor te zien als bv 19020 ms.
egfdevos
Berichten: 1417
Lid geworden op: vr 26 jul 2013, 07:31
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen, NL

Re: DecodedDpValue voor energiemeting onbekend

Bericht door egfdevos »

Alle data is "RAW" op de bus.
Het instellen van de DTP in ETS is idd alleen maar om er een voor ons nuttige/begrijpelijke waarde van te maken in de monitor.
Heeft geen invloed op de busdeelnemers. Waardoor het herprogrammeren ook niks deed.
Edwin
ezjurgen
Berichten: 39
Lid geworden op: di 31 jan 2012, 23:22

Re: DecodedDpValue voor energiemeting onbekend

Bericht door ezjurgen »

merci edwin en driver voor de verduidelijking :)
Plaats reactie