Deelnemers in programmatie stand niet gevonden.

Problemen, Tips of tricks met ETS programmatie post je hier.
davyR
Berichten: 8
Lid geworden op: wo 29 aug 2018, 18:10

Deelnemers in programmatie stand niet gevonden.

Bericht door davyR »

Hallo,

We zijn gestart met de configuratie van knx in onze woning, jammer genoeg met de nodige hindernissen.

Mijn basic setup bestaat nu uit een voeding, gira dimmer 2224/00 I00, en gira ip interface 2168/00 I06. Via ETS slaag ik erin om het adres van de interface te laden naar 1.1.3 (host individual adres) en individueel adres 1.1.5 op mijn tunneling interface. Echter om de applicatie op de interface gedownload te krijgen moest ik uit de catalogus V2.0 901710 toevoegen ipv 901410 (in tegenstelling tot wat ik in de online handleiding kon vinden)

De interface lijkt dan ok. Ik kan het adres 1.1.3 terugvinden op de bus. Als ik echter het adres van de dimmer 1.1.4 wil instellen dan blijft de vraag om op de programmeer knop te drukken staan. Ook als ik probeer om via de diagnose tool de actor in programmeermodus terug te vinden krijg ik geen resultaat. Ik heb al geprobeerd om de dimmer te vervangen door een schakelactor om zeker te zijn dat er geen probleem met de hardware was, maar dat gaf hetzelfde resultaat.

Als ik de bus monitor dan zie ik wel dat er per seconde een paar tientallen messages gelogd worden met service "Ongeldige Frame" en code LBusMonInd. Het lijkt mij eigenaardig dat er messages op de bus gezet worden aangezien enkel de ip interface, de busvoeding, de hulpvoeding en de dimactor verbonden zijn. dmv 30cm eib kabel.

Ik vermoed dat ik ergens een beginnersfout aan het maken ben, maar k zit er al een paar dagen op te zoeken zonder resultaat, heeft er iemand enig idee in welke richting ik kan verder zoeken?

thx
Davy.
egfdevos
Berichten: 1417
Lid geworden op: vr 26 jul 2013, 07:31
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen, NL

Re: Deelnemers in programmatie stand niet gevonden.

Bericht door egfdevos »

Ik heb echt geen flauw idee.

Maar ben nieuwsgierig dus verzoek ik om een foto van je opstelling.


Gebruikt een KNX-voeding? Zeker weten dat de bus rood/zwart en secundaire 24V voeding geel/wit goed zitten?
Laatst gewijzigd door egfdevos op wo 29 aug 2018, 20:29, 1 keer totaal gewijzigd.
Edwin
Dré
Berichten: 866
Lid geworden op: do 04 feb 2010, 18:05

Re: Deelnemers in programmatie stand niet gevonden.

Bericht door Dré »

zit je wago/aansluitklem van je dimmer wel juist, komt wel eens een enkele keer voor dat deze omgedraaid zit.
egfdevos
Berichten: 1417
Lid geworden op: vr 26 jul 2013, 07:31
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen, NL

Re: Deelnemers in programmatie stand niet gevonden.

Bericht door egfdevos »

Dré schreef:
wo 29 aug 2018, 20:14
zit je wago/aansluitklem van je dimmer wel juist, komt wel eens een enkele keer voor dat deze omgedraaid zit.
:lol: Die heb ik ook al meegemaakt en maar zoeken.

Zwaluwstaart moet van de rode en gele micro wago aan de buitenkant zitten.
Edwin
747driver
Berichten: 1475
Lid geworden op: za 19 feb 2011, 10:06

Re: Deelnemers in programmatie stand niet gevonden.

Bericht door 747driver »

Wanneer je de dimmer loskoppelt krijg je dan nog steeds invalid frames in de busmonitor?
Welke voeding gebruik je?
Dré
Berichten: 866
Lid geworden op: do 04 feb 2010, 18:05

Re: Deelnemers in programmatie stand niet gevonden.

Bericht door Dré »

Komen die telegrammen niet gewoon uit ETS omdat hij probeert verbinding te leggen met de deelnemer, die eigenlijk in programmeerstand staat.


Brand overigens het programmeer ledje op de dimmer? Na het indrukken van de programmeer knop er op?
davyR
Berichten: 8
Lid geworden op: wo 29 aug 2018, 18:10

Re: Deelnemers in programmatie stand niet gevonden.

Bericht door davyR »

De telegrammen komen inderdaad uit ets denk ik. Als ik start is het stil op de bus, en pas als ik probeer om een adres te downloaden begint de trafiek om niet meer te stoppen. Het is ook dan pas dat de knx led op de ip interface begint te knipperen. Als ik start branden zowel de diagnose als de knx led onafgebroken, wat normaal is volgens de specs.

Ik heb ondertussen de componenten uitgebouwd en los op de tafel gelegd maar het gedrag blijft hetzelfde.
Als ik op de programmeer toets druk dan brand de rode led. Ik heb nog eens geprobeerd met de 1004 00 /I03 schakelactor ook, maar met hetzelfde resultaat.

de voeding is 1079 00
de hulpvoeding voor de ip interface is de 1296 00 / I00

Mijn klemmen zijn volgens mij allemaal correct aangesloten, k heb de verbinding tussen de verschillende componenten nu eens proberen maken door ze te pinnen op een breadboard, maar er wijzigt niet veel.
egfdevos
Berichten: 1417
Lid geworden op: vr 26 jul 2013, 07:31
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen, NL

Re: Deelnemers in programmatie stand niet gevonden.

Bericht door egfdevos »

Geen "groep/bus" monitor aan.
Als je in ETS de dimmer/schakelactor selecteert en je drukt op ctrl+shift+D.
Dan vraagt hij om op de programmeer knop te drukken van de dimmer/schakelactor.
Dat doe je dan en er gaat een rood lampje branden op de dimmer/schakelactor
Als je dat dan gedaan hebt gaat dit rode lampje niet uit na een aantal seconden?
Laatst gewijzigd door egfdevos op wo 29 aug 2018, 22:05, 1 keer totaal gewijzigd.
Edwin
davyR
Berichten: 8
Lid geworden op: wo 29 aug 2018, 18:10

Re: Deelnemers in programmatie stand niet gevonden.

Bericht door davyR »

Hieronder een paar foto's van de aansluitingen, op 't eerste zicht lijkt dat mij ok. 'k Vermoed dat in 't andere geval de ipinterface en de programmeer leds niet zouden werken op de componenten.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
egfdevos
Berichten: 1417
Lid geworden op: vr 26 jul 2013, 07:31
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen, NL

Re: Deelnemers in programmatie stand niet gevonden.

Bericht door egfdevos »

Zie geen foto's

(Mijn gok op dit moment is een kapotte smoorspoel in de voeding.)
Edwin
Plaats reactie