Haardsturing

Problemen, Tips of tricks met ETS programmatie post je hier.
Plaats reactie
Ronny Cochet
Berichten: 19
Lid geworden op: wo 14 mar 2018, 11:21

Haardsturing

Bericht door Ronny Cochet »

Beste,

Ik wens een gashaard te integreren binnen het KNX geheel.

De gashaard heeft deze voorziening d.m.v. 3 externe contacten, i.e. switch 1, switch 2 en switch 3, deze switchen hebben 1 common gemeen, dus 4 draadjes en 3 enkelpolige schakelaars.

Ter info, dit schema vind je bij heel vele haardsturingen opduiken.

Een combinatie van de 1, 2 of 3 switchen te schakelen levert het volgend resultaat:
1+3: Ignition (Ontsteking) ->4/4/10
1: High fire (Hoog vuur) ->4/4/11
3: Pilot (Waakvlam) ->4/4/12
1+2+3: Off (Uit) ->4/4/13
1+2: Second burner On (tweede brander aan) ->4/4/14
2+3: Second burner Off (tweede brander uit) ->4/4/15

Ik heb een Gira 1038 00 (switching act. 16fold/shutter act. 8fold 16A DRA).

Voorlopig heb ik 3 relais gebruikt en d.m.v. de staircase functie ze telkens 1 second laten schakelen. Elke aktor (relais) heeft zijn eigen groupsadres en is daarnaast verbonden (linked) met de respectievelijke groepsadressen.

Dit geeft het volgende koppelingsoverzicht:
Aktor 14: 4/4/1, 4/4/10, 4/4/11, 4/4/13, 4/4/14
Aktor 15: 4/4/2, 4/4/13, 4/4/14, 4/4/15
Aktor 16: 4/4/3, 4/4/10, 4/4/12, 4/4/13, 4/4/15

Als ik een van de groepsadressen 4/4/10 - 4/4/15 oproep met het telegram On dan schakelen de correcte actoren en na 1 seconde gaan deze terug Off.

Tot zover gaat alles goed MAAR nu wens ik dit netjes in mijn Homeserver te integreren.

Zo had ik bijv. graag een knop Aan/Uit gemaakt met de 2 verscheidene groepsadressen (ene is On, andere is Off).
Dan een knop Up/Down (Hoog vuur, Waakvlam), dus ook met 2 verschillende groepsadressen
Dan een knop 2de brander aan/uit, dus ook met 2 verschillende groepsadressen

Nu vind ik daarvoor geen 'functie template', dus vermoedelijk zit ik hier niet op het juiste pad?

Wie kan me helpen om dit netjes te maken?

Alvast bedankt.

Ronny
Dré
Berichten: 866
Lid geworden op: do 04 feb 2010, 18:05

Re: Haardsturing

Bericht door Dré »

Ik zou de knoppen gewoon aanmaken in QC, maar dan niet koppelen met de groepsadressen voor de haard, maar dan interne groepsaddressen (of externe om ook te kunnen monitoren) en die dan vervolgens in de 'Graphic Logic Editor' middels verschillende logische functies, het juiste adres laten schakelen.

Zo kun je bijvoorbeeld in de QC (Quad Client) een toggle schakelaar maken, en dan middels de Graphic logic zeggen dat als de toggle een 1 stuurt hij groepsadress xx/xx/x1 aan stuurt. en bij een 0 groepsadress xx/xx/x2 aan stuurt.

Je moet dus eerst gebruik gaan maken van wat dummy adressen.
Ronny Cochet
Berichten: 19
Lid geworden op: wo 14 mar 2018, 11:21

Re: Haardsturing

Bericht door Ronny Cochet »

Beste,

Bedankt voor je reactie, ik denk idd. dat er niks anders opzit dan de logic editor te gebruiken.

Bedankt voor jouw snelle reactie.

Ronny
Ronny Cochet
Berichten: 19
Lid geworden op: wo 14 mar 2018, 11:21

Re: Haardsturing

Bericht door Ronny Cochet »

Beste Dre,

Ik denk dat ik dit goed heb gekregen binnen de QC (spijtig dat er geen visual is waar je dit allemaal kan insteken zoals bij een color-picker).

ik heb een status bijgemaakt, nl. 1 om te kijken of de haard uit staat (Fireplace - Status Off, waarde 1 als hij uit staat en 0 als hij aan staat).

Bij het uitschakelen van de haard, schakel ik eerst ook de 2de brander uit en daarna (delay van 5 sec) de volledige haard. Zo staat die status ook altijd correct.

De 2de brander knop is beveiligd (blocked) door de status Fireplace - Status Off, zo kan je de 2de brander niet aanzetten als de haard niet aan staat en aangezien ik de 2de brander uitzet als de haard uitgaat is de status altijd correct.

Enig opmerking, aangezien dit alles wat 'traag' is kan je met deze knopjes niet zitten spelen aangezien de haard dan niet volgt.

Hieronder dan ook het schema waarmee ik er ben geraakt:
Bijlagen
fireplace logic.png
fireplace logic.png (44.78 KiB) 4200 keer bekeken
Plaats reactie