Pagina 1 van 1

buskabel te lang of defect?

Geplaatst: za 20 jul 2019, 00:37
door msmets82
Goeienavond.

Ik heb thuis een BCU die werkt wanneer ik de bus reset.
Maar telkens, na een aantal weken, is er een moment dat die niet meer reageert.
De lijn terug resetten en ik kan weer voor een aantal weken verder, maar ik zou het graag op een meer permanente basis verhelpen.
Ik heb zowel de schakelaar als de BCU al eens vervangen, maar telkens deed dezelfde situatie zich voor, ongeacht de combinatie van origineel en alternatief.


Kan ik gewoon even de multimeter nemen en kijken of er 28V of minder op de lijn staat?
Of kan ik op een andere manier testen of er iets mis is met de kabel en/of de buskabel te lang is?
Wat zijn jullie suggesties?


Groeten en veel dank

Michael

Re: buskabel te lang of defect?

Geplaatst: za 20 jul 2019, 05:36
door egfdevos
Ja, een multimeter kun je zonder problemen gebruiken.

Kabel lengte vanaf een voeding mag maximaal 350m volgens spec.

Ik weet ook niet waar je het moet zoeken.
- Alleen die deelnemer, zit deze ook het verste weg kwa kabel lengte?
- KNX voeding te ligt?
- Bus monitor (niet groep monitor) laat ook geen gekke dingen zien?
- Juiste kabel.
- Juiste ontmantellengtes en afstanden aangehouden tussen aders en 230V in de kast.
- Afscherming van de kabel raakt nergens de aarde.

Re: buskabel te lang of defect?

Geplaatst: zo 21 jul 2019, 17:44
door Dré
Heb je er exact dezelfde schakelaar voor terug gezet met de zelfde programmering of een ander type?
Het zou niet uit mogen maken, maar ik zou anders toch even proberen om een ander type/merk schakelaar te pakken (als je die in huis hebt) en kijken of het dan ook gebeurd.

En wat eerder al werd gezegd, is je voeding zwaar genoeg en zit deze misschien kwa lengte op het einde?

Re: buskabel te lang of defect?

Geplaatst: vr 13 sep 2019, 08:47
door msmets82
Ik moet nog een aantal dingen proberen.

De voeding is 640mA en zou dus zwaar genoeg moeten zijn.
Ik woon in een kleine woning, en de totale kabellengte is max 110-130m.
Voorlopig nog geen gekke dingen gezien op de busmonitor.
T' valt vaak weg op een moment dat ik niet thuis ben, en pas enkele dagen/weken na een busreset.
Dus ik zou de busmonitor eens meerdere dagen moeten laten aanstaan.
In ieder geval al bedankt voor de tips, ik blijf het opvolgen en als ik het probleem spot, dan laat ik het weten