Siemens EIB-IP-Router N146: kip en ei probleem ?

Problemen, Tips of tricks met ETS programmatie post je hier.
Plaats reactie
bertHobbes
Berichten: 10
Lid geworden op: di 24 feb 2009, 16:26
Locatie: Ninove

Siemens EIB-IP-Router N146: kip en ei probleem ?

Bericht door bertHobbes »

Ik bezit een Siemens IP Router N146 waarmee ik toegang heb tot de bus en die dus ook dient voor programmatie ervan.

In het begin heb ik deze geparametriseerd op DHCP (automatische toewjzing ip address).
Dit device krijgt momenteel steeds hetzelfde ip address (zodanig geconfigureerd op de dhcp server via mac address)
Hiermee kan ik connecteren en werkt alles prima.

Ik wil echter nu de parameters aanpassen zodat dit device een fixed ip address krijgt. De parameters aanpassen in ets lukt, het echter downloaden naar het device lukt niet. Ik krijg steeds de melding dat de local interface het address reeds in gebruik heeft.

Zit ik hier met het kip en ei probleem ? Ik heb de connectie nodig via het IP device om deze zelf te herprogrammeren.
Het is mij ooit gelukt om enkel met dit device te bootstrappen..... Dus programmatie van het ip-device terwijl ik geconnecteerd was met de factory default waardes.

Wat zijn de mogelijkheden om terug te gaan naar een fixed ip address ?
Een ander tijdelijk pc-to-bus device (USB/IP/Serieel) aanhangen en via deze het ip-device herprogrameren ?
Andere mogelijkheden ?
Kan ik dit device resetten naar factory defaults ?

Bert.
Wijnand
Berichten: 210
Lid geworden op: vr 14 aug 2009, 20:00

Re: Siemens EIB-IP-Router N146: kip en ei probleem ?

Bericht door Wijnand »

Is die module niet gewoon via de bus te downloaden met ETS3?
Mattias
Berichten: 36
Lid geworden op: zo 22 feb 2009, 20:08

Re: Siemens EIB-IP-Router N146: kip en ei probleem ?

Bericht door Mattias »

Volgens mij kan je deze inderdaad niet lokaal programmeren en heb je een andere interface hiervoor nodig. Zo doe ik het toch steeds :)
ligth011
Berichten: 230
Lid geworden op: ma 02 mar 2009, 07:58

Re: Siemens EIB-IP-Router N146: kip en ei probleem ?

Bericht door ligth011 »

ik heb er een van abb zal eens kijken of het wel lukt.
waarom eigenlijk een vast ip adress.
heb de de n146 als een gerest.
verder ken ik me eigenlijk voorstellen dat je het adres niet via het netwerk kan veranderen, maar bv door een usb poort of rs 232 poort.
bertHobbes
Berichten: 10
Lid geworden op: di 24 feb 2009, 16:26
Locatie: Ninove

Re: Siemens EIB-IP-Router N146: kip en ei probleem ?

Bericht door bertHobbes »

ligth011 schreef:ik heb er een van abb zal eens kijken of het wel lukt.
waarom eigenlijk een vast ip adress.
heb de de n146 als een gerest.
verder ken ik me eigenlijk voorstellen dat je het adres niet via het netwerk kan veranderen, maar bv door een usb poort of rs 232 poort.
=> Vast ip addres : Ik heb momenteel geen router/dhcp server staan in de nieuwbouw (nog niet verhuisd) en wou gewoon via een hub/cross over cable aan mijn bus.
Wat gebeurt er als het geen ip address kan verkrijgen omdat er geen dhcp server aanwezig is ? Is er ergens een factory default ip address dan ? Ik vond dit niet terug in de documentatie van Siemens...
bertHobbes
Berichten: 10
Lid geworden op: di 24 feb 2009, 16:26
Locatie: Ninove

Re: Siemens EIB-IP-Router N146: kip en ei probleem ?

Bericht door bertHobbes »

ligth011 schreef:ik heb er een van abb zal eens kijken of het wel lukt.
waarom eigenlijk een vast ip adress.
heb de de n146 als een gerest.
verder ken ik me eigenlijk voorstellen dat je het adres niet via het netwerk kan veranderen, maar bv door een usb poort of rs 232 poort.
Hoe reset ik dit ?
factory default staat dhcp op
ligth011
Berichten: 230
Lid geworden op: ma 02 mar 2009, 07:58

Re: Siemens EIB-IP-Router N146: kip en ei probleem ?

Bericht door ligth011 »

ik denk toch dat je of een usb poort of rs232 poort nodig heb om de parameters te veranderen.
want je moet via de bus programeren, en als alles goed staat kun je via lan er op komen.
ik heb helaas geen tijd gehad om dit te testen voor je, zo daar ik een gaatje geb die ik het.


succes
bertHobbes
Berichten: 10
Lid geworden op: di 24 feb 2009, 16:26
Locatie: Ninove

Re: Siemens EIB-IP-Router N146: kip en ei probleem ?

Bericht door bertHobbes »

ligth011 schreef:ik denk toch dat je of een usb poort of rs232 poort nodig heb om de parameters te veranderen.
want je moet via de bus programeren, en als alles goed staat kun je via lan er op komen.
ik heb helaas geen tijd gehad om dit te testen voor je, zo daar ik een gaatje geb die ik het.


succes
Of een tweede IP router om langsdaar de eerste te programmeren. :-)
ligth011
Berichten: 230
Lid geworden op: ma 02 mar 2009, 07:58

Re: Siemens EIB-IP-Router N146: kip en ei probleem ?

Bericht door ligth011 »

bertHobbes schreef:
ligth011 schreef:ik denk toch dat je of een usb poort of rs232 poort nodig heb om de parameters te veranderen.
want je moet via de bus programeren, en als alles goed staat kun je via lan er op komen.
ik heb helaas geen tijd gehad om dit te testen voor je, zo daar ik een gaatje geb die ik het.


succes
Of een tweede IP router om langsdaar de eerste te programmeren. :-)
die moet je toch ook eerst programeren?
speedyx
Berichten: 19
Lid geworden op: di 27 apr 2010, 19:35

Re: Siemens EIB-IP-Router N146: kip en ei probleem ?

Bericht door speedyx »

beste BERT

Welk adres heb je deze ip gegeven ???
ik heb zelf de n 151 van siemens en die programmeer ik probleemloos gewoon via de netwerk kabel
echter alleen als je minder LEGALE software gebruit dan moet je het met een omweg doen via rs232 of usb
anders kan ik hem gewoon programmeren en parametreren

en anders ff controleren of je niet per ongeluk deze ip router hebt gegeven via DIAGNOSE en dan individueel adres
misschien heb je er wat aan
Plaats reactie