Downloaden van groupaddressen gaat niet meer

Problemen, Tips of tricks met ETS programmatie post je hier.
Plaats reactie
mherreman
Berichten: 3
Lid geworden op: di 27 apr 2010, 09:07

Downloaden van groupaddressen gaat niet meer

Bericht door mherreman »

Beste,

Een paar maanden geleden heb ik een upgrade uitgevoerd van ETS2 naar ETS3. Het migreren ging zeer goed, maar ik had toen een paar problemen met de communicatie naar de bus. Het verkorten van de seriele kabel was toen de oplossing.

Nu, ik heb een aantal schakelaars (Berker Universele Interface) aangepast naar nieuwe noden en moet daarbij groepaddressen downloaden naar bestaande interfaces.
Dit lijkt niet meer te werken. Ik krijg een dialoog venster dat (soms) eindeloos duurt tot ik een bericht krijg van 'Unknown BCU version $2B2B' ofwel 'Can not connect to device'.
Als ik een device info doe voor dit device, krijg ik 'maar' twee gegevens terug: Mask Version ($2B2B) en Individual address (1.1.2).

Als ik een device info doe voor de local, krijg ik evenwel verschillende waarden die schijnbaar toch goed lijken (Mask Version (1.2); Individual address (1.1.128); Device Manufacterer (Berker); Programming Mode (Off); Run Error (Errors ($EC=EEPROM Error); Program (6 2062 05); Device Type ($2062); Version (0.5); Run State (Running $12); Software PEI Type (Illegal adaptor?)

Ik heb een test uitgevoerd via het Options - Communication menu. Geen fouten lijken daar tevoorschijn te komen.

Ik run dus ETS3 op een Windows XP SP3 en heb deze week weer een nieuwe seriele kabel aangeschaft, maar het lijkt er niet op te verbeteren.

Wie kan mij helpen wat hier gaande is? Zijn er nog andere troubleshootings ik kan doen om tot de root cause van het probleem te komen?

mvg,
Mario.
speedyx
Berichten: 19
Lid geworden op: di 27 apr 2010, 19:35

Re: Downloaden van groupaddressen gaat niet meer

Bericht door speedyx »

Beste mario

het lijkt erop dat je programmeer interface kuren vertoont.
hoe en met welke instellingen werken jouw rs232 interface samen met jouw laptop of pc.
ik weet namelijk dat er met een nieuwe installatie van ets nogal eens wat probleempjes voordoen met instellingen
van interface apparaten.
tenzei je met een dongel voor je programma werkt en die gaat aanpassen met licentie sleutels of dergelijke.

ik heb met een 6 meter rs232 kabel ( zelfgemaakt dan ) nog geen problemen meegemaakt dus ik vraag me af hoe
die kabel van jou dan loopt, ergens door een groepenkast heen ????
ik hoop dat ik je hiermee heb kunnen helpen
vriendelijke groet
rene
mherreman
Berichten: 3
Lid geworden op: di 27 apr 2010, 09:07

Re: Downloaden van groupaddressen gaat niet meer

Bericht door mherreman »

Dag Rene,

Volgens de settings in Device Manager zie ik dat ik COM1 gebruik. De settings in the PEI16 Bus Coupling Unit zijn als het volgt:

Baud 9600
Data Bits 8
Parity None
Stop Bits 1

De Driver zijn van EIB onder Windows\systems32\pei16wdm.sys, File versie 1.0.27.5 en Windows\systems32\eibnetclass.dll, File versie 1.0.3.5

Inderdaad, de seriele kabel werkte zeer goed met EIB v2 op een Windows95 machine, maar ja het lijkt dan toch inderdaad niet aan de kabel te liggen.

De kabel heeft een aantal devices rond zich (routers, ADSL modem, telefoon) maar zelfs met deze toestellen uitgeschakeld blijft het probleem.

Ik werk met een dongle, maar heeft dit iets te maken met de communicatie? Zijn er best practices rond dit euvel? Kan niets terugvinden in dit forum.

Groeten,
Mario.
speedyx
Berichten: 19
Lid geworden op: di 27 apr 2010, 19:35

Re: Downloaden van groupaddressen gaat niet meer

Bericht door speedyx »

en je bent overgestapt naar versie 3.0 F ??

heb je ook al geprobeerd de zelfde interface opnieuw in te voegen in product databank

wellicht dat dit iets opleverd.
mherreman
Berichten: 3
Lid geworden op: di 27 apr 2010, 09:07

Re: Downloaden van groupaddressen gaat niet meer

Bericht door mherreman »

Dag Rene,

Had geen keuze om over te stappen. EIBv2 werkte niet op Win95 en moest overstappen op XP. Ook was ik bang om met een oude versie te moeten werken die misschien niet de nieuwste aktors etc ondersteunde.

Nog niet geprobeerd om devices af en aan te sluiten - het probleem doet zich eigenlijk op alle toestellen voor, behalve de interface zelf. Had gehoopt dat dit probleem al ergens voorkwam...

Groeten,
Mario.
KNX_Steven
Berichten: 312
Lid geworden op: ma 23 feb 2009, 15:53

Re: Downloaden van groupaddressen gaat niet meer

Bericht door KNX_Steven »

Leg gewoon een support case aan op de website van knx.org.
De log-files van ETS en van de onderliggende componenten worden in detail bekeken: daar ligt het zieltje van je PC en van ETS en daar kan je snel zien wat er aan de hand is. De mensen daar hebben ervaring met problemen die zich kunnen voordoen. Eerste regel; systematisch te werk gaan en zaken uitlsuiten: andere PC (je het toch een dongle), andere kabel, andere RS232 als 't kan, etc.
Je kabel verbindt toch alle aders 1-op-1 door ... commerciële kabels zijn soms null-modem kabels, en da's niet goed.
Plaats reactie