gira tastsensor 2 plus & status led bij keying

Problemen, Tips of tricks met ETS programmatie post je hier.
Plaats reactie
arnevt
Berichten: 17
Lid geworden op: wo 11 mar 2009, 14:10

gira tastsensor 2 plus & status led bij keying

Bericht door arnevt »

Ik heb een tastsensor 2 plus van gira

als je de keys in rocker zet (dus links aan en recht uit voor 1 object) kan je de statusled laten bepalen door een actief retourobject

bij keying (elke toets apparte functie) kan dit blijkbaar niet (wat ik persoonlijk irritant vindt).

Nu wil ik een functie implementeren, waarbij een toets een togglefunctie heeft voor een licht, maar dat licht mag enkel aan als er ergens anders een master toets is die ook aan staat. Ik implementeer dit op de aktor met een logische AND functie.

nu zit ik dus met het fenomeen dat als de master UIT staat, en je drukt op de toggle licht aan/uit dat het ledje aan en uit gaat naargelang de status van dat specifieke groepsadres.

Hoe heb ik dit opgelost? Ik heb bij de betreffende toggle key een 2de groepsadres geimplementeerd (not sending) dat het groepsadres is van het actief retourobject van de uitgang op de aktor. Et voilla. het lampje gaat mee aan en uit als ik de master aan of uit zet.

Nu vraag ik me af, is dit een goeie oplossing of loop ik hier tegen pitfalls aan?

Ik merk trouwens ook op dat je dit voor alle toggle's zou kunnen gebruiken, in combinatie met cyclish zenden, als je na een stroompanne de actuele status van de aktor wil zien.

iemand bemerkingen op deze redeneringen?

groetjes
Arne
Wijnand
Berichten: 210
Lid geworden op: vr 14 aug 2009, 20:00

Re: gira tastsensor 2 plus & status led bij keying

Bericht door Wijnand »

Zoals ik het nu lees, heb je de juiste methode gebruikt voor het ledje. Wat misschien nog mooier is, is om je actor een terugmelding te laten geven naar een ander groepsadres. Deze kan je meestal instellen dat hij z'n status verzend bij het herstarten van de busdeelnemer. Ook kan je meestal de logische module de terugmelding laten verzenden bij elke berekening ipv bij elke verandering.
arnevt
Berichten: 17
Lid geworden op: wo 11 mar 2009, 14:10

Re: gira tastsensor 2 plus & status led bij keying

Bericht door arnevt »

Wijnand schreef:Zoals ik het nu lees, heb je de juiste methode gebruikt voor het ledje. Wat misschien nog mooier is, is om je actor een terugmelding te laten geven naar een ander groepsadres. Deze kan je meestal instellen dat hij z'n status verzend bij het herstarten van de busdeelnemer. Ook kan je meestal de logische module de terugmelding laten verzenden bij elke berekening ipv bij elke verandering.
het schakel adres en het terugmeldadres zijn nu reeds verschillend hoor, en beide adressen staan in de sensortoets, met het schakeladres als Sending.

ik ga nog es kijken maar ik dacht dat ik enkel kon kiezen voor cyclisch zenden of "bij update"
Plaats reactie