Bewegingsmelder integreren

Problemen, Tips of tricks met ETS programmatie post je hier.
Plaats reactie
leegurbutt@me.com
Berichten: 2
Lid geworden op: di 10 aug 2010, 15:30

Bewegingsmelder integreren

Bericht door leegurbutt@me.com »

Beste allen,

Fijn om deel te mogen nemen aan deze fijne KNX forum. Vooraf mijn excuses voor eventuele taal fouten, mijn Engelse achtergrond helpt niet met de 'de' en 'het' dilemma... Maar toch, here goes:

De situatie:
Ik wil een mechanische ventilatie systeem met drie standen aansturen: Laag stand draait continu, mid en hoog stand worden ingeschakeld via schakelactoren.
Echter mogen de ingangen voor mid en hoog nooit tegelijkertijd ingeschakeld worden. Door gebruik van de interne scènes van een Jung RCD3096 ruimte controller heb ik ervoor gezorgd dat als mid aan gaat, hoog uit gaat en andersom... Hierna gebruik ik de 'staircase' functie in de actor (Jung 2316.16REG) om de AAN en UIT tijden te regelen.
In het praktijk betekend dit dat in de keuken en badkamer de gebruiker mag kiezen tussen het inschakelen van de MID stand of de HOOG stand, waarna de motor word automatisch uitgeschakeld wordt na 45 minuten.

Nu de vraag:
Het project heeft drie wc's met bewegingsmelders (Jung 3180-1A) die de verlichting inschakelt. Hoe kan ik de 1bit switch telegram van de bv. gebruiken om de ventilatie aan te sturen? Ik moet rekening houden met de volgende:

1. Als mid aan gaat,moet hoog uit gaan, en andersom.
2. Ik wil een andere tijdsvertraging voor UIT dan voor de keuken/badkamer. Ik kan dus de 'staircase' functie van de actor dus niet meer gebruiken omdat ze reeds ingesteld zijn op 45 min. voor de keuken en badkamer.

Met mijn ervaren met het KNX systeem en ETC 3 kom ik er niet uit. Zie ik een oplossing over het hoofd?

Met vriendelijke groet,
Lee Gurbutt
Gebruikersavatar
Keybone
Berichten: 40
Lid geworden op: za 21 feb 2009, 14:05
Locatie: Overijse

Re: Bewegingsmelder integreren

Bericht door Keybone »

hey,

ik maak zelf ook gebruik om de balansventilatie aan te sturen met de JUNG RCD.

Dit door middel van de FAN Coil functie die je kan activeren voor de RCD. Hier zit reeds een beveiliging ingewerkt van een paar ms tijdens de omschakeling van de ene stand naar de andere.
Door die fan coil te activeren, heb je ook ineens feedback van de status op de display van de RCD.

Enig nadeel, er is geen uitgaande statusobject, waardoor je de ventilatie wel zou kunnen bedienen vanuit een andere locatie maar er geen feedback van terugkrijgt.
Er is misschien een manier, maar nog niet echt de tijd voor gehad om verder op te zoeken. (misschien door middel van een virtueel groupsadres ofzo...)

grtz.
leegurbutt@me.com
Berichten: 2
Lid geworden op: di 10 aug 2010, 15:30

Re: Bewegingsmelder integreren

Bericht door leegurbutt@me.com »

Thanks Keybone. Een goede tip die ik zelf niet bedacht had.

Ik zit er nog met het aansturen van de ventilatie via de bewegingsmelders in de wc's... hopelijk is er een forumlid die deze probleem kan oplossen.

Watch this space :)
Plaats reactie