Gira IP-router configureren

Problemen, Tips of tricks met ETS programmatie post je hier.
Joep
Berichten: 126
Lid geworden op: zo 03 mar 2013, 12:16

Gira IP-router configureren

Bericht door Joep »

Hoi Allemaal,

Na een tijd hier voornamelijk alleen maar gelezen te hebben ben ik er weer met een vraag/uitdaging:

Ik heb een tijd terug voor een zacht prijsje een Gira IP-router (2167 00) op de kop getikt en de bedoeling is dat ik met deze module verbinding kan maken met ETS en dat de Gira homeserver op deze manier verbinding maakt met de bus.

Op dit moment gaat dit via de homeserver welke middels een USB interface aan de bus verbonden is, maar tijdens het herstarten van de homeserver kan ik dan niet zien wat er op de bus gebeurt. Tevens wil ik de homeserver eigenlijk ergens anders neerzetten en daar is alleen maar netwerk aanwezig en geen KNX busleiding in de buurt.

De IP-router heb ik al een tijd terug geïnstalleerd en tot zover werkt het, ik kan nu via ETS op de bus komen maar ik krijg het maar niet voor elkaar de homeserver aan de gang te krijgen waardoor deze nu nog steeds verbonden is via de USB interface :(

Ik heb al verschillende dingen geprobeerd te googlen maar heel veel nuttigs kan ik er niet over vinden helaas.

Voor ik hier meteen een hele lange openingspost neer ga schrijven zal ik eerst maar beginnen met de eerste en tevens belangrijkste vraag: Is er hier iemand die weleens de homeserver doormiddel van een IP-router met de KNX bus verbonden heeft??
747driver
Berichten: 1475
Lid geworden op: za 19 feb 2011, 10:06

Re: Gira IP-router configureren

Bericht door 747driver »

Heb de HS nooit alleen maar dmv IP-router met de KNX bus verbonden, altijd met de USB interface.
Indertijd de IP-router om dezelfde reden als welke jij noemde aangeschaft.
Verwacht dat je in HS Expert onder Master data - Project - Project settings - EIB&iETS bij interface dan moet kiezen voor EIBNet/IP routing en het fysieke adres moet opgeven.
Neem aan dat je dat al hebt geprobeerd?
Joep
Berichten: 126
Lid geworden op: zo 03 mar 2013, 12:16

Re: Gira IP-router configureren

Bericht door Joep »

Ik had online het volgende gevonden:
If an IP Router is used instead, change the interface to EIBNet/IP routing and assign a Physical address. This needs to be topologically correct i.e if the IP Router is 1.1.0 the homeserver physical address should be 1.0.>0. Use the default IP Routing Multicast address and IP Port unless these have been changed in the ETS project.
Dit heb ik dus ook gedaan, in de homeserver staat hij ingesteld op EIBnet/IP routing en ik heb het fysieke adres van de homeserver ingesteld op 1.0.1

Ik las alleen ergens op het Duitse KNX-forum iets over dat je dan in ETS op de desbetreffende buslijn een dummy moest plaatsen welke het fysieke adres van je homeserver zodat de IP-router de filtertabellen kon aanmaken, maar dat verhaal snap ik niet helemaal.
747driver
Berichten: 1475
Lid geworden op: za 19 feb 2011, 10:06

Re: Gira IP-router configureren

Bericht door 747driver »

Heb het net voor je geprobeerd.
Zie onderstaande screenshots.
USB losgekoppeld en project naar de HS3 geschreven.
Alles lijkt nog te werken.

Screen Shot 2019-09-02 at 21.56.48.jpg
Screen Shot 2019-09-02 at 21.56.48.jpg (47.12 KiB) 8745 keer bekeken
Screen Shot 2019-09-02 at 21.49.11.jpg
Screen Shot 2019-09-02 at 21.49.11.jpg (91.83 KiB) 8745 keer bekeken
Joep
Berichten: 126
Lid geworden op: zo 03 mar 2013, 12:16

Re: Gira IP-router configureren

Bericht door Joep »

Vreemd verhaal, hier gebeurt er helemaal niks zodra ik de aangepaste programmering in de homeserver laad...
747driver
Berichten: 1475
Lid geworden op: za 19 feb 2011, 10:06

Re: Gira IP-router configureren

Bericht door 747driver »

Wat zie jij dan bij http://homeserverIP:port/hslist?lst=debug&user=username&pw=password#EIB
Eerste screenshot is met de Gira 107000 USB data interface en tweede screenshot is met de EIBMARKT N000402 KNX IP router.

KNX-USB.jpg
KNX-USB.jpg (138.53 KiB) 8707 keer bekeken

KNX-EIBMARKT.jpg
KNX-EIBMARKT.jpg (137.97 KiB) 8707 keer bekeken
cevers
Berichten: 183
Lid geworden op: wo 03 jul 2013, 20:12

Re: Gira IP-router configureren

Bericht door cevers »

In ETS moet je of doorgeven dat de IP module alles doorgeeft of je moet je filter tabellen instellen. (die optie staat standaard aan)
Bij BUS -> IP en IP -> BUS

Tijdens het programmeren zet ik ze beide gewoon op doorgeven.
Daarna zet ik de filters aan (in groepen bepaal je wat wel of niet gefilterd word)
Joep
Berichten: 126
Lid geworden op: zo 03 mar 2013, 12:16

Re: Gira IP-router configureren

Bericht door Joep »

Even een update:

Ik heb even een testopstelling gemaakt met een losse knx voeding, aktor en de ip-router.
Ik heb de laptop even rechtstreeks aan de ip router gehangen en aangezien de ip router een dubbele netwerkaansluiting heeft heb ik die gebruikt om de homeserver mee te verbinden (deze heeft even een tijdelijk project waarmee ik alleen de uitgang van deze aktor kan schakelen)

Het viel me meteen al op dat ik in ETS bij de gevonden verbindingen de netwerkkaart van de laptop met het multicast adres te zien kreeg en ik heb de knx programmering van de testopstelling dan ook op deze manier uitgevoerd.

Vervolgens heb ik even een testprojectje gemaakt in expert met en na het uploaden werkt het allemaal!

De instellingen zoals @747driver in zijn reactie had staan werken dus gewoon, en ik denk dat er iets in mijn netwerk niet helemaal goed gaat op het gebied van multicast dus ik zal hier binnenkort even verder in duiken.

Iedereen alvast bedankt voor de gegeven input en ik kom er nog even verder op terug zodra ik alles heb kunnen testen in de oorspronkelijke installatie.
Joep
Berichten: 126
Lid geworden op: zo 03 mar 2013, 12:16

Re: Gira IP-router configureren

Bericht door Joep »

Inmiddels heb ik de boel weer overgezet naar mijn huidige knx installatie en alles werkt!

Ik vermoed dat ik een verkeerde applicatie gekozen heb want ik heb de ip router opnieuw toegevoegd in de programmering met dezelfde instellingen van mijn testopstelling en toen was het in orde, aan mijn netwerkinstellingen heb ik niks meer veranderd.
747driver
Berichten: 1475
Lid geworden op: za 19 feb 2011, 10:06

Re: Gira IP-router configureren

Bericht door 747driver »

Eind goed, al goed!
Plaats reactie