Starters vragen

Problemen, Tips of tricks met ETS programmatie post je hier.
KNX starter
Berichten: 11
Lid geworden op: ma 20 sep 2010, 21:29

Starters vragen

Bericht door KNX starter »

Beste KNX-experts,

Ik ben inmiddels al aardig op weg in ETS 3.0 en in IPP project. Ik loopt tegen aantal dingen aan, zouden jullie mij misschien wat raad willen geven?

1) Hoe krijg ik de dimmerslider op het BJ Comfortpanel aan de gang moet ik deze koppelen via "value" in de actor aan de "value" van de dimmerknop in IPP project koppelen? Op een of ander manier krijg ik dit niet voor elkaar.
2) Kan ik een knop maken die pas zijn actie pas uitvoert als ik de knop langer dan 4s. ingedrukt houd? En hoe doe ik dit dan.
3) Hoe maak ik een backup van het programma in ETS3.0f.

Ik hoop dat jullie me kunnen helpen :-)

Groet
Een KNX-starter
Wijnand
Berichten: 210
Lid geworden op: vr 14 aug 2009, 20:00

Re: Starters vragen

Bericht door Wijnand »

Ola,

De antwoorden:
1) Je kan een gewone slider nemen, deze geeft een 1 byte waarde welke met de helderheid van je dimmer gekoppeld kan worden.
2) Je kan met een us/u2.2 van ABB aangeven dat je verschillende acties wil bij kort en lang ingedrukt houden. die tijd is ook instelbaar. Of het bij andere modules ook werk, durf ik niet met zekerheid te zeggen.
3) Ik maak voor elk project een db aan. Deze zijn individueel te openen en dus ook op te slaan/back-up

Mochten er nog vragen zijn, wil ik altijd wel even naar je software kijken.

wijnand
KNX starter
Berichten: 11
Lid geworden op: ma 20 sep 2010, 21:29

Re: Starters vragen

Bericht door KNX starter »

Bedankt Wijnand voor je reactie. De Slider en backup is gelukt, had wat dingen over het hoofd gezien. Wat betreft de 4sec knop is het nog niet gelukt. Ik maak ook gebruik van een comfort panel kan ik niet iets programmeren in de logische editor? Het gaat me vooral om dat ik een Alles Uit knop heb bij een 4V-bedieningsset en dan om te voorkomen dat je met 1 druk (b.v. vreemde) Alle verlichting in het pand uitschakelt. Of moet ik dit op een andere manier doen.
Wijnand
Berichten: 210
Lid geworden op: vr 14 aug 2009, 20:00

Re: Starters vragen

Bericht door Wijnand »

Tuurlijk kan je een logische verknoping gebruiken in je touchpanel. Daar kan je ook mee vertragen. Wat voor type schakelaar heb je?
Mattias
Berichten: 36
Lid geworden op: zo 22 feb 2009, 20:08

Re: Starters vragen

Bericht door Mattias »

Beste,

Je programmeert je schakelaar als shutter/rolluik/blinden/... schakelaar. Je stelt de tijd tussen kort en lang drukken in op de tijd die je wenst en je koppelt je alles aan/alles uit groepsadres aan het op/neer object van je schakelaar... Het stop object is de korte puls. Voor alles uit stel je in de dat de knop altijd OP moet sturen dan stuurt hij een 0, voor alles aan stel je in dat de knop NEER moet sturen dan stuurt hij een 1.
Zo eenvoudig is het ;)

Mattias
KNX starter
Berichten: 11
Lid geworden op: ma 20 sep 2010, 21:29

Re: Starters vragen

Bericht door KNX starter »

Mattias,

Ik maak gebruik van een Busch Jaeger schakelaar. Ik kan geen tijd instellen als ik de wipper instel als jaloezieschakelaar. De kort/lang oplossing die jij voorstelt werkt wel :-) alleen staat dan de lang functie voor mijn toepassing standaard te "kort" ingesteld. Is er nog een andere mogelijkheid of zie ik iets over het hoofd.
KNX starter
Berichten: 11
Lid geworden op: ma 20 sep 2010, 21:29

Re: Starters vragen

Bericht door KNX starter »

Wijnand,

Het volgende heb ik in de logische editor geprobeerd te bouwen maar werkt helaas niet, enig idee waar dat aan kan liggen. Ik maak gebruik van een 4V BJ-schakelaar.
Alles Uit.JPG
Alles Uit.JPG (9.02 KiB) 10175 keer bekeken
Wijnand
Berichten: 210
Lid geworden op: vr 14 aug 2009, 20:00

Re: Starters vragen

Bericht door Wijnand »

Wat is het type nummer? Dan kijk ik er eens naar
KNX starter
Berichten: 11
Lid geworden op: ma 20 sep 2010, 21:29

Re: Starters vragen

Bericht door KNX starter »

Het type van de 4V BJ schakelaar: 6127-101 of 6127-84-101.
Wijnand
Berichten: 210
Lid geworden op: vr 14 aug 2009, 20:00

Re: Starters vragen

Bericht door Wijnand »

Als ik het zo zie, ga ik mee met Mattias. Dan is de tijd niet in te stellen (bij dit type dan), maar wel een 0/1 schakeling voor kort en lang.
Plaats reactie