Niet mogelijk om een device te unloaden

Problemen, Tips of tricks met ETS programmatie post je hier.
Plaats reactie
Twanne
Berichten: 4
Lid geworden op: wo 15 apr 2020, 18:56

Niet mogelijk om een device te unloaden

Bericht door Twanne »

Ik ben bezig met de programmatie van een KNX installatie. Door stroomuitval van de computer was het project waaraan ik aan het werken was niet meer beschikbaar in ETS5. Gelukkig had ik een export gedaan, dus niet alle werk verloren.
Ik heb echter enkele devices opnieuw moeten toevoegen aan het project. Die devices waren reeds geprogrammeerd in het verloren project.

Mijn indruk is dat er iets misgelopen is met de individuele adressen, want ik kan nu niet meer downloaden naar een van de devices. Ook een unload is niet meer mogelijk.

Wie kan me hierbij helpen?

alvast bedankt,
cevers
Berichten: 183
Lid geworden op: wo 03 jul 2013, 20:12

Re: Niet mogelijk om een device te unloaden

Bericht door cevers »

Ik zou eerst het desbetreffende apparaat in programmeermodus zetten en dan via ETS te kijken welk apparaat in programmeermodus staat.
Grote kans dat het op 15.15.255 staat. Je zal dan eerst het goede adres erin moeten zetten
Twanne
Berichten: 4
Lid geworden op: wo 15 apr 2020, 18:56

Re: Niet mogelijk om een device te unloaden

Bericht door Twanne »

Al gedaan, hij herkent het adres as 1.1.4, wat het nieuw geprogrammeerde adres is. Ik weet helaas niet meer van buiten of dit identiek is aan de eerste versie, waarschijnlijk niet.
Twanne
Berichten: 4
Lid geworden op: wo 15 apr 2020, 18:56

Re: Niet mogelijk om een device te unloaden

Bericht door Twanne »

Wanneer ik kijk welke apparaten er in programmeer modus staan, geeft ets5 aan dat 1.1.4 2 keer gevonden wordt.
Echter wanneer ik het adres probeer te overschrijven, geeft hij aan dat 1.1.4 onvindbaar is.
grindal
Berichten: 152
Lid geworden op: zo 29 nov 2009, 16:34

Re: Niet mogelijk om een device te unloaden

Bericht door grindal »

misschien je device 1.1.4 losmaken of heradresseren op een ander adresnummer?
Dit voor het geval dat je effectief met een dubbel adres hebt te maken ?
Twanne
Berichten: 4
Lid geworden op: wo 15 apr 2020, 18:56

Re: Niet mogelijk om een device te unloaden

Bericht door Twanne »

grindal schreef:
do 16 apr 2020, 20:27
misschien je device 1.1.4 losmaken of heradresseren op een ander adresnummer?
Dit voor het geval dat je effectief met een dubbel adres hebt te maken ?
Dit werkte na het volledig uitzetten van de stroom naar de busvoeding. Het 1.1.4 adres blijft wel lastig doen.
Blijkbaar was ook de IP interface verdwenen uit het project, waardoor ik wat errors kreeg. Na deze opnieuw te programmeren, heb ik de actor uit het eerste probleem een nieuw adres gegeven en van 0 opnieuw geprogrammeerd. Dit is gelukt en hij zit nu gelukkig op het adres 1.1.27.

Het vreemde is dat 1.1.4 nog steeds herkend wordt bij een line scan. In de config staat echter geen device toegewezen aan dit adres.
ik heb de LED op dit onbekend device aangezet en ben gaan zoeken, maar heb tot nu nog niets gevonden.
KNX_Steven
Berichten: 312
Lid geworden op: ma 23 feb 2009, 15:53

Re: Niet mogelijk om een device te unloaden

Bericht door KNX_Steven »

Misschien heeft de IP interface het IA 1.1.4 gekregen, als jij bvb. bij het gebruik het adres van ETS verward hebt met het adres van een deelnemer.

Als je met programmeermodus een IA zoekt, is dat broadcast, dwars door alle Lijnkoppelaars heen. Een antwoord zou maar één keer mogen komen. Als je bovendien het IA wil contacteren en dat lukt niet, tip ik toch eerder op een fout in je topologie.
Is je lokale IA correct? Hebben je Lijnkoppelaars correcte IAs?
Plaats reactie