Scene opzetten

Problemen, Tips of tricks met ETS programmatie post je hier.
Plaats reactie
Coppensw
Berichten: 87
Lid geworden op: di 29 sep 2015, 19:18

Scene opzetten

Bericht door Coppensw »

Beste KNX'ers

Ik zou graag scene's gaan bouwen. tot nu oe heb ik wat logica in loxone die bv verlichting aan/uit laat gaan op bepaalde dagen/tijdstippen enz
Maar echte scene heb ik nog niet en wil ik nu gaan 'testen' in KNX/ETS
Hoe begin ik hieraan. Ik zie bv in mijn MDT binaire ingang dat ik voor een bepaalde ingang een scenenummer (bv 1) kan ingeven.
Maar waar maak ik die scene 1 aan en hoe ?
Is dat in ETS met extra functionaliteit, in de module (als zie ik niets) of moet ik daarvoor nog en extra module (logica) in mijn installatie opnemen ?

Alvast bedankt om me op weg te zetten
brammetje
Berichten: 125
Lid geworden op: zo 02 feb 2020, 10:19
Locatie: Axel, NL

Re: Scene opzetten

Bericht door brammetje »

Een scene kan je opzetten door een sensor (bijvoorbeeld een drukknop of een ingang van die binaire inputmodule) een scenenummer te laten sturen op een daarvoor aangemaakt groepsadres. Datzelfde adres zet je dan in een actor. De meeste actoren kunnen 8 scenes aan, maar niet alle actoren hebben die functionaliteit. Je kunt dan per scene aangeven wat een uitgang van die actor moet doen. Dat kan schakelen of dimmen zijn, maar ook 'niks' als je wilt dat een bepaalde uitgang voor een bepaalde scene in de huidige stand blijft. Gewoon even mee spelen...
Bram
egfdevos
Berichten: 1418
Lid geworden op: vr 26 jul 2013, 07:31
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen, NL

Re: Scene opzetten

Bericht door egfdevos »

Zoals brammetje aangeeft komt men in actoren et cetera jammer genoeg beperkende factoren tegen in het volledige gebruik van KNX scenes.
Desondanks zal men hier gelukkig in de meeste gevallen niet tegenaan lopen.

Je hebt nodig een "groepsadres" voor de scene. (of meerdere)
Één of meerdere zenders van een scene nummer (of nummers)
Uitgangen waarvan je hebt aangegeven welke toestand ze moeten aannemen als ze een bepaalde scene nummer ontvangen.



Dat is de basis.
De volgende stap is het kunnen opslaan van een scene.
Er word vaak niet aangeven hoe het gedaan word. Meestal staat er in de instelling scene x opslaan bij de zender.
In de actor word meestal ook gevraagd om scene opslaan toe te staan.
Onder de motorkap is bv het opslaan van scene 1 het versturen van scene nummer 128. Maw 128 verschil.
Dit is handig om te weten wanneer je een schakelaar of input module hebt die geen scenes ondersteund.
Een scene is een 1byte object waarvan scene 1 = waarde 0 en scene 2 = waarde 1 etc.

Je bent ook niet beperkt in het kopellen van een scene object van een uitgang aan maar 1 groepsadres.
Hierdoor kun je meer als je zoals brammetje aangeeft maar een beperkt aantal scenes kunt gebruiken.
Stel we willen een "alles uit - begane grond" en een "alles uit - woning".
Als we een lamp hebben kunnen we zeggen dat is scene 1 en scene 2. Dit kost je dan 2 scenes op die actor uitgang.
Als alternatief kun je twee groepsadressen maken en omdat de uitgang "altijd" dezelfde toestand zal zijn kun je een enkel scene nummer gebruiken.
Laatst gewijzigd door egfdevos op ma 30 aug 2021, 14:43, 2 keer totaal gewijzigd.
Edwin
Coppensw
Berichten: 87
Lid geworden op: di 29 sep 2015, 19:18

Re: Scene opzetten

Bericht door Coppensw »

ok, ik denk dat ik het begrijp
maar ik zie geen voordelen tov een specifiek groepsadres, waarschijnlijk mis ik nog een stuk van de puzzel.
bv ik heb een specifiek adres 'op weg naar schuur' welke ik in de verschillende lichtpunten zet die aan moeten.
Elk lichtpunt kan ik uiteraard ook afzonderlijk aansturen met hun afzonderlijk groepsadres.
Wat is dan het voordeel om hiervoor een scene op te zetten ipv de specifieke groespadres.
747driver
Berichten: 1475
Lid geworden op: za 19 feb 2011, 10:06

Re: Scene opzetten

Bericht door 747driver »

In een scene kun je behalve verlichting aan doen ook verlichting uit doen.
Zo kun je verschillende scenes hebben voor verschillende omstandigheden.
Bv TV kijken, studeren, koken, eten enz.
Zo gebruik ik bv een paar scenes waarbij verschillende lampen naar een bepaalde waarde worden gedimd.
Met 1 van de scenes gaat alle verlichting uit.
Plaats reactie