Datatype punt conversie

Problemen, Tips of tricks met ETS programmatie post je hier.
Plaats reactie
Henk
Berichten: 5
Lid geworden op: di 19 jan 2021, 10:14

Datatype punt conversie

Bericht door Henk »

Beste KNX forum gebruikers,

Ik heb een vraag over het het lezen en schrijven van een datapunt in ETS5.

Mijn hardware bestaat uit Schneider actoren en heb een probleem met het schrijven van een 1 byte datapunt naar een 2 byte datapunt.
De CO2 meter bevat een luchtvochtigheids-sensor die een datatypepunt heeft van 1 byte.
Deze wil ik graag op een Multitouch pro wegschrijven maar deze heeft een datatypepunt van 2 byte.

Nu heb ik een LUA scriptje gemaakt in Wiser die de gegevens leest van de CO2 meter en vervolgens wegschrijft naar een groepsadres die weer gelezen wordt door de Multitouch pro maar dit hoop dat dit eenvoudiger kan.

Is er een mogelijkheid om een 1 byte datatypepunt weg te schrijven naar een 2 byte datatypepunt zonder gebruik te maken van een tussenscript?

Alvast mijn dank.
KNX_Steven
Berichten: 312
Lid geworden op: ma 23 feb 2009, 15:53

Re: Datatype punt conversie

Bericht door KNX_Steven »

Luchtvochtigheid MOET in KNX als 2 byte float 16 gecodeerd worden. Welke luchtvochtigheidmeter is dat dan, dat hij het foute formaat uitgeeft?
Henk
Berichten: 5
Lid geworden op: di 19 jan 2021, 10:14

Re: Datatype punt conversie

Bericht door Henk »

Hi Steven,

Bedankt voor je snelle reactie.

De luchtvochtigheidsmeter is van Schneider MTN6005-0001.
Ik gebruik de applicatie V1.2
Bijlagen
Schermafbeelding 2021-01-20 om 08.02.31.png
Schermafbeelding 2021-01-20 om 08.02.31.png (90.53 KiB) 6898 keer bekeken
cevers
Berichten: 183
Lid geworden op: wo 03 jul 2013, 20:12

Re: Datatype punt conversie

Bericht door cevers »

Dat is de relatieve luchtvochtigheid en die is normaal in % ja. Dus 1byte.
Denk dat jij de absolute lucht vochtigheid wil zien.

Edit: Correctie, ook relatieve luchtvochtigheid hoort 2byte te zijn (DTP 9.007), dus foutje van Schneider
Henk
Berichten: 5
Lid geworden op: di 19 jan 2021, 10:14

Re: Datatype punt conversie

Bericht door Henk »

Goed om te lezen dat het niet aan mij ligt dan.

Ben wel benieuwd waar je zo snel die informatie vandaan haalt dat het een 2 byte (9.007) moet zijn, ik kan het nergens terug vinden.

Verklaart dat overigens ook dat de waarde die teruggegeven wordt door de meter niet correct is?
Mijn hygrometer geeft bijvoorbeeld de waarde 49% luchtvochtigheid terwijl de Schneider aangeeft dat het maar 38% is.
Overigens verschilt de percentages in elke kamer. (Is niet altijd 11% verschil.)

Had ook al een vorige versie (1.1) geprobeerd van de actor maar die geeft ook de 1 byte als waarde weer.

Moet ik dan Schneider benaderen om te zien of zij een oplossing hebben of is dat teveel gevraagd en is een LUA script de enige oplossing?
cevers
Berichten: 183
Lid geworden op: wo 03 jul 2013, 20:12

Re: Datatype punt conversie

Bericht door cevers »

Die informatie had ik uit ETS5, bij data types staat wat waarvoor bedoeld is.
Je kan proberen een mailtje naar MDT te sturen hierover. Lijkt erop dat ze de enige hierin zijn.
Met ABB/Gira/Jung heb ik altijd een 2 byte object

Kwa verschil heeft gewoon met locatie te maken, een hygrometer helemaal vrijstaand heeft nou eenmaal een betere meting dan een muur model.
Daarom is het altijd mogelijk om te kalibreren aan de hand van je hygrometer.

Weet niet welke andere componenten je hebt, maar bv een logica module kan meestal vrij simpel omzetten naar andere data-types.
Henk
Berichten: 5
Lid geworden op: di 19 jan 2021, 10:14

Re: Datatype punt conversie

Bericht door Henk »

Dank voor je bericht.

Bedoel je met MDT "MDT Technologies" in Duitsland?
Ben redelijk nieuw in deze materie en ken de weg nog niet zo goed.

Alle componenten die zijn geïnstalleerd zijn van Schneider.
Echt een kast vol met dim, switch, verwarmngsactoren e.d. maar helaas ontbreekt de kennis om te alles in één keer te begrijpen.

Ingewikkeld allemaal dus doe ik het stapje voor stapje.

Zo'n logica module lijkt me wel wat maar een LUA script in Wiser heeft dan hetzelfde resultaat.
Wellicht als er nog meer meer issues zijn dat het afschaffen van zo'n module is verantwoord maar dat is voor later.
KNX_Steven
Berichten: 312
Lid geworden op: ma 23 feb 2009, 15:53

Re: Datatype punt conversie

Bericht door KNX_Steven »

Welk DPT moet worden genomen, staat in de KNX Specifications. Die kan je gratis "kopen" in je myKNX account. je hebt document 3/7/2 nodig.

Verschillen in metingen kunnen inderdaad te maken hebben met de plaats waar je meet. Het kan aan de ene kant van een kamer al tientallen procenten verschillen van aan de andere kant. Persoonlijk heb ik ook de indruk dat dat iets is wat snel kan variëren (ventilatie, open ramen, activiteiten in de kamer ...)

Best inderdaad Schneider contacteren en vragen of ze een update hebben.
Let op, soms kan het zijn dat er een parameter is om het verplichte type te veranderen in een ander, niet conform.
Henk
Berichten: 5
Lid geworden op: di 19 jan 2021, 10:14

Re: Datatype punt conversie

Bericht door Henk »

Bedankt voor het advies.

De hygrometer heb ik laten testen en blijkt een foutieve waarde te geven, gelukkig geeft de sensor op de Schneider actor wel een juiste waarde weer.
Scheelt weer een correctie.

Ik heb de vraag uitgezet bij https://community.exchange.se.com, hopelijk krijg ik daar antwoord op en anders houd ik het bij het LUA scriptje wat ook de juiste 2 byte wegschrijft.
Nadeel is dat ik 4 van deze meters heb en dus 4 onnodige scriptjes moet maken om de waarde ook op de Multitouch pro weer te kunnen geven.

Wellicht dat zo'n logica module dan ook uitkomst biedt :)
Plaats reactie